arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۰۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

واکنش علی مطهری به اظهارات مهدی طالقانی: شهید مطهری، سخنرانی های دکتر شریعتی را برای جذب نسل جوان مناسب یافته بود / با عقل جور در نمی آید که شهید مطهری نسبت به استقبال از دکتر شریعتی که خودش او را به حسینیه ارشاد دعوت کرده بود، حسادت بورزد

در جوابیه علی مطهری در واکنش به اظهارات مهدی طالقانی که اخیرا منتشر شد، آمده است: آقای مهدی طالقانی در بحث از دکتر شریعتی گفته‌اند «مشکل دکتر شریعتی از زمان حسینیه ارشاد شروع شد. آقای مطهری برنمی‌تافت که از سخنرانی شریعتی استقبال شود، چون استقبال از منبر دکتر خیلی بیشتر از شهید مطهری بود.» این جمله‌ها نشان می‌دهد که آقای مهدی طالقانی نه تاریخچه حسینیه ارشاد را می‌داند و نه شخصیت شهید مطهری را می‌شناسد. بعد از حدود ۲ سال از تأسیس حسینیه ارشاد توسط استاد مطهری و برخی دوستانشان، دکتر شریعتی و پدرش به وسیله شهید مطهری به حسینیه ارشاد دعوت شدند و ریشه قضیه این بود که استاد مطهری سخنرانی دکتر را در مشهد دیده بود و او را برای جذب نسل جوان مناسب یافته بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش علی مطهری به اظهارات مهدی طالقانی: شهید مطهری، سخنرانی های دکتر شریعتی را برای جذب نسل جوان مناسب یافته بود / با عقل جور در نمی آید که شهید مطهری نسبت به استقبال از دکتر شریعتی که خودش او را به حسینیه ارشاد دعوت کرده بود، حسادت بورزد

علی مطهری در واکنش به اظهارات مهدی طالقانی در گفتگو با «انتخاب» که اخیرا منتشر شد، جوابیه ای ارسال کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ در این جوابیه آمده است: «در مصاحبه آن پایگاه اطلاع‌رسانی با جناب آقای مهدی طالقانی فرزند مرحوم آیت‌الله طالقانی چند مطلب در ارتباط با استاد شهید آیت‌الله مطهری آمده بود که نیاز به توضیح دارد:

۱- آقای مهدی طالقانی راه‌پیمایی تاسوعای سال ۱۳۵۷ در تهران را صرفاً ناشی از اعلامیه مرحوم آیت‌الله طالقانی دانسته‌اند در حالی که اعلامیه جامعه روحانیت مبارز تهران با امضای شهید مطهری، شهید بهشتی، مرحوم انواری، مرحوم مهدوی کنی، مرحوم هاشمی رفسنجانی و عده‌ای دیگر نقش اساسی در این راه‌پیمایی داشت.

۲- ایشان تشکیل شورای انقلاب اسلامی را به آیت‌الله طالقانی نسبت می‌دهد؛ در حالی که همه می‌دانند ایده شورای انقلاب توسط آیت‌الله مطهری در سفر به نوفل لوشاتو به امام‌خمینی ارائه شد و امام (ره) استاد مطهری را مأمور تشکیل این شورا نمود و هسته اولی آن شامل پنج نفر بود: شهید مطهری، شهید بهشتی، مرحوم هاشمی رفسنجانی، شهید باهنر و مرحوم موسوی اردبیلی، بعداً افرادی از جمله آیت‌الله طالقانی اضافه شدند.

۳- آقای مهدی طالقانی در بحث از دکتر شریعتی گفته‌اند «مشکل دکتر شریعتی از زمان حسینیه ارشاد شروع شد. آقای مطهری برنمی‌تافت که از سخنرانی شریعتی استقبال شود، چون استقبال از منبر دکتر خیلی بیشتر از شهید مطهری بود.»

این جمله‌ها نشان می‌دهد که آقای مهدی طالقانی نه تاریخچه حسینیه ارشاد را می‌داند و نه شخصیت شهید مطهری را می‌شناسد. بعد از حدود 2 سال از تأسیس حسینیه ارشاد توسط استاد مطهری و برخی دوستانشان، دکتر شریعتی و پدرش به وسیله شهید مطهری به حسینیه ارشاد دعوت شدند و ریشه قضیه این بود که استاد مطهری سخنرانی دکتر را در مشهد دیده بود و او را برای جذب نسل جوان مناسب یافته بود. البته ایشان پدر دکتر را از گذشته می‌شناخت. نه با عقل و نه با شخصیت الهی و متقی استاد مطهری جور در می‌آید که ایشان که خود، دکتر را دعوت کرده است نسبت به استقبال از سخنرانی او حسادت ورزد. مضاف بر این که سخنرانی‌های خود شهید مطهری نیز با استقبال زیادی مواجه بود، تفاوت در نوع مستمعین بود که مستمعین دکتر بیشتر افراد طالب شور و هیجان بودند و مستمعین استاد مطهری بیشتر افراد پخته‌تر و عمیق‌تر.

 

مستدعی است این توضیح در آن پایگاه اطلاع‌رسانی منتشر شود.

با تقدیم احترام

علی مطهری

نظرات بینندگان