arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۲۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۱۱ آذر ۱۳۹۰

قطع درختان سفارت چین و سکوت شهرداری تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیپلماسی ایرانی: شکایت شهرداری تهران از سفارت بریتانیا در تهران به خاطر قطع و سوزاندن تعدادی از درخت های باغ قلهک، جنجال های مربوط به این باغ تاریخی و سیاسی را دوباره زنده کرده است. اگرچه شهرداری تهران گفته و تاکید کرده که شکایتش از سفارت بریتانیا جنبه سیاسی ندارد و صرفا یک مسئله شهری و زیست محیطی است ولی به هرحال یک سوی ماجرا سفارت انگلیس است و وقتی چنین باشد خواه ناخواه ماجرا رنگ و بوی سیاسی به خود می گیرد؛ خصوصا زمانی که رابطه تهران و لندن مثل همیشه شکرآب است و به تازگی قرار هم بر این شده که سطح روابط بازهم کاهش یابد و مناقشات میان ایران و بریتانیا به حد اعلای خود برسد.

باغ نشین های قلهک می گویند که چنین رفتاری با درختان نداشته اند و همه چیز کار باد و توفان بوده است ولی کارشناسان ایرانی می گویند در تهران باد و توفان به آن اندازه ای نبوده که بتواند درختان را جاکن کند یا بسوزاند. به هرحال این مناقشه سیاسی یا شهری و زیست محیطی برجای خود باقی است و باید دید در روزهای آتی به کجا منتهی می شود.

اما طی هفته گذشته خبر رسید که درختان حاضر در محل سفارتخانه چین نیز در تهران سرنوشت مشابهی پیدا کرده و بیش از صد اصله از آنها قطع شده است. برخی کارشناسان آشنا به مسائل چین معتقدند که چینی ها از این چوب ها برای ساخت اجناس و کالاهایی استفاده کرده اند که بریزند در بازار و بفروشند به ایرانیان. اما خود چینی ها هنوز نظری در این باره نداده اند.

ماجرا از این قرار است که یک سال پیش سفارت چین در ایران برای گسترش فضای ساختمانی در یکی از املاک این سفارتخانه بیش از صد اصله درخت تنومند با قطر بیش از صد سانتی متر را قطع کرده و این موضوع تاکنون با واکنشی از سوی شهرداری یا شورای شهر تهران همراه نبوده است.

گزارش مربوط به این ماجرا را خبرگزاری میراث فرهنگی منتشر کرده و نوشته است، در زمان قطع این درختان که سفارت چین برای گسترش فضای ساختمانی خود آنها را قطع کرده بود برخی اعضای شورای شهر به این روند اعتراض می‌کنند اما رئیس شورای شهر اعلام می‌کند که سفارت چین برای قطع این درختان از وزارت امور خارجه مجوز دریافت کرده و نیازی به کسب مجوز از کمیسیون ماده هفت نداشته است.

پس از بی‌توجهی شورا و شهرداری نسبت به قطع درختان در این سفارتخانه، امروز سازه‌های سیمانی و آجری جای درختان را در آن مکان گرفته اند و گویا هیچ گونه جریمه‌ای هم از طرف کمیسیون ماده هفت برای این تخلف درنظر گرفته نشده است.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در این باره گفته که چون پرونده سفارت چین مربوط به یک سال پیش است جزئیات آن را به یاد نمی‌آورد و در همین حد به یاد می‌آورد که « این اتفاق افتاده است.» شکیب معتقد است که باید گزارش‌های دقیقی در این زمینه تهیه شود تا بتوان درباره تعداد دقیق درختان قطع شده اظهارنظر کرد. اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد درخت قطع شده است.

 محمد مختاری مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران هم با اظهار بی اطلاعی از قطع درختان در سفارت چین می‌گوید: هرجایی که درختان بدون مجوز قانونی قطع شوند با آن برخورد می‌شود و فرقی ندارد که این اتفاق در یک محل خصوصی یا دولتی رخ داده باشد.

مختاری معتقد است که بر اساس لایحه حفظ و گسترش فضای سبز همه در برابر قانون یکسان‌اند و هیچ کس نمی تواند بدون مجوز کمیسیون ماده هفت درختان را قطع یا جابجا کند و اگر کسی بدون مجوز این کمیسیون درختی را قطع کند با جریمه‌های سنگین مواجه خواهد شد.

در توضیح ماجرای درختان باغ قلهک لازم به گفتن است که سفارت انگلستان برای قطع درختان این باغ یک میلیارد و 600 میلیون تومان جریمه شده است که به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تا دو ماه مهلت دارند آن را پرداخت کنند. با این حال گویا برای سفارت چین هرگز پرونده‌ای تشکیل نشده تا جریمه درختان قطع شده را پرداخت کنند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
khodam
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
0
254
انتخاب نمیدونم چرا فقط کامنت های من انتشار نداره ؟؟؟
شاید دختان سفارت چین از چین وارد شده و چینی بوده شایدم می خواستند این 100 رو قطع کنند به جاش چینی بگذارند شایدم چون ایران وطن دوم برادران چینی شده فکر کردن هرکاری دلشون بخواد می توانند بکنند شایدم چون انگلیسی های وحشی!!!!!!تو باغ قلهک این کار رو کردند اینا گفتند ما چرا این کار رو نکنیم شایدم چون کریسمس نزدیکه درختای سفارتشون رو قطع کردند تا بفروشند اینا هرکاری که بگید ازشون برمی آد فردا پس فردا همگی میشیم شبیه این چشم بادومی ها ........شایدم قاچاقچی ها ازشون خواستن تا این درختا رو قاچاق کنند و به جاش جنس های دست سوم چینی برامون بفرستند این میشه این مبادله کالا به کالا و برابر آخه توی این دنیای به این بزرگی هیچکس مثل این چینی ها ما رو دوست ندارند شاید خواستند با فروش این درختا به بی خانمانها کمک کنند و یه هیزمی بهشون بفروشند تا آقای شهردار با شیلنگ تو پارکها به جونشون نیفتند شایدم می خواستند با فروش این 100 درخت جای اون 3000 میلیارد رو برامون پر کنند آخه اونا ما رو بیشتر از خودمون دوست دارند..........دیگه شایدم ما چینی هستیم خودمون خبر نداریم؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
کشکول
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
2 ساعت زور زدی التماس انتخاب کردی که منتشر کنه همین چرت و پرتاس که منتشر نمیشه دیگه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
0
12
هيچي بي خيال
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
1
1
حق دار ه .تو زمین خودشه . به ما چه؟!!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
1
1
حتما صلاح بوده بریده !!!!
نظرات بینندگان