arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۱۱ آذر ۱۳۹۰

قطار جنبش اعتراضی آمریکا توقف ندارد

با وجود زندانی بودن بیش از 200 نفر از افراد بازداشت شده در جریان تظاهرات ضد سرمایه داری، روز گذشته بیش از 20 هزار نفر از اعضای اتحادیه های کارگری به خیابانهای شهر نیویورک آمدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با وجود زندانی بودن بیش از 200 نفر از افراد بازداشت شده در جریان تظاهرات ضد سرمایه داری، روز گذشته بیش از 20 هزار نفر از اعضای اتحادیه های کارگری به خیابانهای شهر نیویورک آمدند.

با وجود گذشت دو ماه از آغاز تظاهرات ضد سرمایه داری در آمریکا و بازداشت حدود پنج هزارو اقدامات خشونت بار پلیس علیه معترضان، اما هر روز شاهد گسترش دامنه تظاهرات و پیوستن افراد زیادی از جمله نیروهای پلیس به جنبش تسخیر وال استریت هستیم.

دامنه این تظاهرات تا بدان حد است که "فرانک لانتز" استراتژیست مشهور جمهوریخواهان در میان فرمانداران جمهوریخواه ضمن ابراز نگرانی درباره تظاهرات ضد سرمایه داری اذعان کرد این تظاهرات بر نوع تفکر مردم آمریکا درباره نظام سرمایه داری تاثیر می گذارد. 

در این میان "مایکل بلومبرگ" که متوجه بحرانی شدن اوضاع شهر نیویورک شده و روزهای اخیر به خاطر رفتار خشونت آمیز پلیس در پارک زاکوتی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، در عین حال از ادامه تلاشها برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان خبر داد.

همزمان با انتقاد سازمانهای حقوق بشری از عملکرد پلیس در جریان این تظاهرات روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی از زندانی بودن بیش از 200 نفر از افراد بازداشت شده در جریان تظاهرات ضد سرمایه داری که هیچ سوء پیشینه ای ندارند، خبر داد.

بیش از 20 هزار نفر از اعضای اتحادیه های کارگری روز گذشته در اعتراض به نابرابری های اقتصادی و شکاف طبقاتی موجود و به دعوت شورای مرکزی اتحادیه کارگری نیویورک به خیابانها آمدند.


این تظاهرات تحت تدابیر شدید امنیتی و با وجود استقرار بیش از هزار نیروی پلیس در خیابانهای شهر نیویورک و بالگردها بر فراز آسمان برگزار شد.

مردم شهر لس آنجلس در حالی بر ادامه تظاهرات ضد سرمایه داری تاکید دارند که دولت یک حالت فوق العاده را در پی توفان شدید در جنوب کالیفرنیا و به بار آوردن خرابی های بسیار، قطع برق و تعطیلی مدارس اعلام کرده است.
 
"دبورا سوییت" یکی از فعالان جنبش تسخیر این تظاهرات را با هدف نشان دادن نارضایتی مردم از اقتصاد داخلی آمریکا و تدابیر ریاضت طلبانه برخی از کشورهای جهان و شکاف طبقاتی در این کشورها توصیف کرد.

پیش از این در شهرهای دیگر آمریکا از جمله "پاسادنا" شهری در ایالت تگزاس حالت فوق العاده اعلام شده بود. در برخی از مناطق به دلیل اختلال در کارکرد چراغ های راهنمایی رانندگی احتمال ترافیک سنگین وجود دارد.

بسیاری از مغازه ها و پمپ بنزینها به دلیل قطعی برق تعطیل شده اند. ماموران آتش نشانی شهر پاسادنا اعلام کردند که این شدیدترین گردباد در 30 سال گذشته بوده است.

در حقیقت افزایش میزان بیکاری در ایالات متحده، کاهش دستمزدها، سوء مدیریت، سیاستهای جنگ طلبانه دولت، تبعیض و بی عدالتی و مشکلات اقتصادی سبب شده تا آمریکایی ها به خیابانها آمده و شعارهایی را علیه عملکرد دولتمردان خود سر دهند.

شبکه خبری آسوشیتد پرس نیز در مطالعه ای اعلام کرد تظاهرات جنبش تسخیر در 18 شهر آمریکا 13 میلیون دلار هزینه برای سرویسهای شهری و عمومی در برداشته است.


نتایج این تحقیق نشان می دهد که بیشتری انرژی برای اجرای حالت منع رفت و آمد عمومی و نظارت بر تظاهرات و ترک معترضان از اردوگاههایشان صرف شده است.

این تظاهرات درحالی برگزار می شود که تحقیقات دانشگاه "ییل" نشان داد از هز پنج آمریکایی یک نفر از وضعیت نابسامان اقتصادی رنج می برد و درآمد خانوارها در سه سال گذشته بیش از یک چهارم کاهش یافته است.


"بن برنانکه" رئیس انجمن مدیران ذخایر فدرال آمریکا (بانک مرکزی ایالات متحده) نیز اخیرا در یک سخنرانی در ماساچوست گفت : بحران اقتصادی اروپا تاثیر بسیار عمیق و طولانی را بر اقتصاد، سیاست و جامعه آمریکا می گذارد.

اداره بودجه آمریکا (CBO) نیز در گزارشی تخمین زده است که کسری بودجه این کشور طی 10 سال آینده به 1.2 تریلیون دلار خواهد رسید.
نظرات بینندگان