arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۷

۱۳۷ هزار تن گوشت گرم و منجمد در ۱۱ ماهه امسال وارد کشور شد

رئیس کل گمرک ایران گفت: در ۱۱ ماهه امسال ۱۳۷ هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد شده که این آمار غیر از واردات دام زنده، مواد پروتئینی و مرغ بود و میانگین ماهانه واردات ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس کل گمرک ایران گفت: در ۱۱ ماهه امسال ۱۳۷ هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد شده که این آمار غیر از واردات دام زنده، مواد پروتئینی و مرغ بود و میانگین ماهانه واردات ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت بوده است.

به گزارش ایرنا، «مهدی میراشرفی» در نشست دادستانی تهران که درباره نحوه تامین و توزیع گوشت وارداتی برگزار شد، افزود: هر کالایی که وارد گمرک می‌شود پس از اخذ مجوزها، ترخیص می‌شود براین اساس هم اکنون ۶۰۰ تا ۷۰۰ کانتینر گوشت در گمرک وجود دارد.

وی اظهارداشت: قبل از تحریم‌ها میانگین مدت زمانی که کالا از کشتی پیاده و در گمرک اظهار می‌شد ۲۰ روز بود، اما هم اکنون این مدت به ۴۰ روز افزایش پیدا کرده است.

رئیس کل گمرک گفت: ۹۵ درصد گوشت از بندر شهید رجایی وارد می‌شود و براساس آخرین آمار هم اکنون ۶۰۰ کانتینر گوشت در این گمرک است که ۳۰۰ کانتینر آن به پشتیبانی امور دام اختصاص دارد.

وی افزود: ۹۹ درصد گوشت‌هایی که به گمرک وارد می‌شود، از مسیر سبز گمرک عبور می‌کند و کمتر از چند ساعت در گمرک می‌ماند و در مدت دو تا سه روز مجوز دامپزشکی آن‌ها اخذ می‌شود.

میراشرفی گفت: حدود ۱۰ کانتینر گوشت به دلیل مشکلات انتقال پول یا مجوز مقرراتی از مهرماه و شهریورماه در گمرک مانده است و نباید این گونه القا کرد که گمرک ترخیص نکرده، بلکه این مشکل مربوط به عدم اخذ مجوز‌ها و یا اسناد خرید توسط صاحب محموله گوشت است.

وی افزود: هزینه برقی که کانتینر‌ها باید در بنادر پرداخت کنند، بیش از نفعی است که بخواهند آن را نگهداری و یا سودجویی کنند.

رئیس کل گمرک گفت: در بحث صادرات دام زنده از هفتم خرداد امسال ممنوعیت اعمال شده است.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظر‌های نادرست درباره کاهش واردات کالای اساسی، گفت: واردات ۲۵ قلم کالای اساسی از ابتدای سال تاکنون (۱۱ ماهه امسال) به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک میلیون تن رشد داشته است.

میراشرفی افزود: همچنین بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که در این مدت واردات نهاده‌های دامی همچون ذرت ۱۷ درصد افزایش داشته است.

** توقف کانتینر‌های گوشت در بنادر برای سودجویی نیست

در ادامه این نشست مدیر کل تامین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام، گفت: توقف کانتینر‌های گوشت در بنادر برای سودجویی نیست چرا که دپوی این کانتینر‌ها هزینه‌های اولیه را بیشتر می‌کند و پس از مدتی این کالا‌ها به عنوان کالا‌های متروکه شناخته می‌شوند که باید هزینه بیشتری برای ترخیص پرداخت شود.

محمد جعفری افزود: در بیشتر شرکت‌ها تخصیص ارز انجام شده است، اما مشکل انتقال ارز دارد و مشکلات گمرک هم ناشی از همین مسئله است.

وی گفت: ما هم اکنون روزانه ۱۲۵ تن گوشت وارداتی در تهران توزیع می‌کنیم که پیش از این گوشت‌ها در یک هزار و ۲۴۰ فروشگاه عرضه می‌شد، اما برای نظارت بیشتر تعداد فروشگاه‌ها را به ۲۰۰ فروشگاه کم کردیم.

نظرات بینندگان