arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۷

جمهوری چک: دلیلی برای استقرار موشک‌های آمریکا در خاک ما وجود ندارد

«میلوش زمان» رئیس جمهوری چک احتمال استقرار موشک‌های آمریکا در این کشور را رد کرد و گفت که دلیلی برای این کار وجود ندارد.وی همچنین نسبت به وخیم شدن وضعیت امور بین المللی بر اثر جنگ‌های تجاری واشنگتن با چین و اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«میلوش زمان» رئیس جمهوری چک احتمال استقرار موشک‌های آمریکا در این کشور را رد کرد و گفت که دلیلی برای این کار وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، زمان در گفت وگو با تلویزیون «باراندوف» چک اظهار داشت: من اصلا هیچ دلیلی برای این کار نمی‌بینم.
وی همچنین نسبت به وخیم شدن وضعیت امور بین المللی بر اثر جنگ‌های تجاری واشنگتن با چین و اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرد.
چندی پیش «یاتسک چاپوتوویچ» وزیرخارجه لهستان با اشاره به تصمیم آمریکا مبنی بر تعلیق 'پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان برد' (INF)، خواهان استقرار موشک‌های اتمی این کشور در اروپا شد.
وی با این حال هر گونه واکنش اروپا به این موضوع را مشروط به تصمیم روس‌ها در آینده دانست و افزود: اگر روس‌ها باز هم به سیاست خصمانه خود ادامه دهند، ناتو باید تصمیم مناسبی اتخاذ کند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه اظهار داشت: استقرار موشک‌های میانبرد آمریکا در اروپا تهدید مستقیم برای روسیه خواهد بود.
وی گفت که در چنین شرایطی مدت پرواز موشک‌های آمریکا برای رسیدن به مسکو به حدود ۱۲ دقیقه کاهش خواهدیافت؛ بنابراین اگر آمریکا چنین موشک‌هایی را در منطقه اروپا مستقر کند وضعیت بین المللی متشنج خواهد شد.
پوتین همچنین آمریکا را به نقض پیمان منع موشکی متهم کرد و افزود: آمریکا در رومانی موشک‌های ویژه سامانه پدافند موشکی مستقر کرده است و قصد دارد در لهستان نیز چنین موشک‌هایی را راه اندازی کند.
آمریکا اخیرا اعلام کرد: تعهدات خود در پیمان INF را به مدت ۱۸۰ روز تعلیق کرده و روند خروج از آن را آغاز خواهد کرد. روسیه در پاسخ به این اقدام پیمان موشکی را به حالت تعلیق درآورد. روسیه و آمریکا یکدیگر را به نقض INF متهم کرده اند.
این پیمان سال ۱۹۸۷ میان مسکو و واشنگتن به امضا رسید و همه موشک‌های زمین پایه را که دارای بُرد ۵۰۰ کیلومتر تا پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای هستند، منع می‌کند.

نظرات بینندگان