arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۷

ولیعهد سعودی با رییس جمهوری چین دیدار کرد

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که روز پنجشنبه در راس هیاتی بلند پایه به منظور دیداری دو روزه وارد پکن شد، امروز جمعه با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین دیدار و گفت و گو کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ولیعهد سعودی با رییس جمهوری چین دیدار کردبن سلمان که هنوز به دلیل قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار اهل این کشور در ترکیه و کشتار کودکان بی گناه یمن، زیر فشارهای بین المللی قرار دارد تور آسیایی خود را بعد از پاکستان و هند، شامگاه امروز جمعه در پکن به پایان برد.
شی جین پینگ رییس جمهوری چین در این دیدار تاکید کرد: چین از خواست مردم خاورمیانه برای صلح و از تلاش کشورهای منطقه برای اصلاحات حمایت می کند.
او گفت: چین مایل است به جست و جوی راه مدیریت خاورمیانه بر پایه کمک به توسعه صلح پرداخته و از طریق ساخت مشترک کمربند و جاده، همکاری منطقه ای را تقویت بخشیده و پایه صلح و ثبات منطقه را تحکیم کند.
ولیعهد سعودی نیز در این دیدار گفت که عربستان مایل است در ساخت مشترک کمربند و جاده شرکت کرده و با پیوند رویای 2030 خود با پیشنهاد کمربند و جاده، همکاری های علمی دو کشور در زمینه های مختلف را تقویت بخشد. 
کارشناسان معتقد هستند آل سعود قصد دارد از طریق سرمایه گذاری در کشورهای آسیایی و حتی بخشش پول به برخی از کشورها مانند پاکستان بر مضوعاتی مانند حقوق بشر، کشتار کودکان بی گناه یمن و همچنین اذیت و آزار زنان در این کشور سرپوش بگذارد.
شرکت نفت آرامکو عربستان در همین راستا امروز (جمعه) قرارداد همکاری برای ایجاد یک شرکت مشترک به ارزش 10 میلیارد دلار با چین امضا کرد.
همزمان با سفر ولیعهد سعودی به چین، رسانه های شرق آسیا گزارش کردند که دیپلمات های عربستانی در جستجوی دو خواهری هستند که از دست آل سعود گریخته و در مسیر سفر به استرالیا وارد فرودگاه هنگ کنگ شده اند.
مدتی است که مساله فرار زنان عربستانی از این کشور برای زندگی در مکانی بدور از تنش های سیاسی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است و هر روز اخباری از گوشه و کنار در این باره منتشر می شود.
دختران عربستانی بر اساس گفته وکیل آنها می خواسته اند پس از پنج ماه اقامت در هنگ کنگ به هر شکل به استرالیا بروند اما بلیت پرواز آنها لغو شده و آنها را تحت فشار گذاشته اند تا با یک پرواز به ریاض برگردند.
آنها می گویند که به دنبال امنیت هستند و وکیلشان مدعی شده که کنسول و معاون کنسولی عربستان در فرودگاه هنگ کنگ در تعقیب آنها بوده اند ادعایی که این رسانه می گوید کنسولگری عربستان در هنگ کنگ حاضر به موضع گیری درباره آن نشده است.
بن سلمان همچنین امروز از دیوار چنین بازدید کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان