arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۰

ایران در مبارزه با فساد اداری دارای چه رتبه ای است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان بین‌المللی شفافیت شانزدهمین گزارش از سلسله گزارش‌های سالانه در خصوص میزان فساد اداری در کشورها را منتشر کرد. بر اساس گزارش این سازمان نیوزیلند با کسب نمره 5/9 در میان 183 کشور مقام اول را از نظر میزان مبارزه با فساد اداری کسب کرده است. 

به گزارش انتخاب به نقل از دنیای اقتصاد؛ در رتبه‌بندی سال گذشته کشورهای دانمارک، نیوزیلند و سنگاپور در راس جدول جای گرفتند و هر سه با امتیاز 3/9 رتبه یک را به خود اختصاص دادند و صدرنشین شدند، اما امسال نیوزیلند به تنهایی در رتبه اول کشورها قرار گرفته است. همچنین تازه‌ترین گزارش از سلسله گزارش‌های سالانه درباره «ادراک فساد» از ارتقای 26 پله‌اي رتبه ایران در زمینه مبارزه با فساد اداری خبرداده است.
 
در گزارش سال قبل ایران رتبه 146 را در میان 178 کشور جهان کسب کرده بود و نمره 2/2 را در شاخص ادراک فساد به دست آورده بود. این در حالی است که در گزارش جدید این سازمان، ایران با صعود 26 پله‌اي مواجه شده و در رتبه 120جهان در میان 183 کشور از نظر ادراک فساد قرار گرفته است. سازمان بین‌المللی شفافیت با بیش از 90 نمایندگی در سراسر جهان هر ساله در گزارشی به رتبه‌بندی کشورهای جهان بر اساس میزان فساد اداری آنها می‌پردازد. در این رتبه‌بندی امتیازها از صفر تا 10 در نظر گرفته مي‌شوند و بر این اساس امتیاز 10متعلق به کشوری فرض شده که از فساد «بسیار پاک» است و امتیاز صفر برای کشوری فرض شده که «بسیار فاسد» است. 

ارتقای 26 پله‌اي ایران از نظر مبارزه با فساد اداری در شرایطی صورت گرفته است که طی سال‌های اخیر کشورمان از نظر این شاخص روند متغیری را تجربه کرده است. به گونه‌اي که بررسی روند 9 ساله این شاخص نشان مي‌دهد که نمره ایران طی سال‌های اخیرهمواره زیر عدد 5 به عنوان میانگین بوده و در عین حال از نمره 3 درسال 1382 به نمره 8/1 در سال 88 تنزل یافته و البته این روند طی دو سال گذشته بهبود یافته و به 2/2 رسیده است. بنا بر گزارش خبرگزاری فارس، در عین حال بسیاری از کارشناسان عملکرد سازمان بین‌المللی شفافیت در تعیین میزان فساد در کشورهای مختلف را جهت دار مي‌دانند و معتقدند این سازمان در انتشار آمار مربوط به فساد در کشورهای مختلف ملاحظات سیاسی خود را لحاظ مي‌کند. به عنوان نمونه رژیم صهیونیستی که با فساد بسیاری در میان مقامات خود مواجه است در بالاترین سطوح رده‌بندی سازمان بین‌المللی شفافیت قرار داده شده است. این رژیم در گزارش جدید رتبه 36 را در میان 183 کشور جهان به دست آورده است و نمره 8/5 را در شاخص ادراک فساد کسب کرده است که البته نسبت به سال قبل ۶ پله نزول داشته است.رتبه این رژیم در گزارش سال قبل 30 اعلام شده بود. 

نیوزیلند کمترین فساد اداری در جهان
بنا بر این گزارش ، نیوزیلند در این رتبه بندی کمترین فساد اداری را در سطح جهان داشته است و نمره 5/9 را کسب کرده است. دانمارک و فنلاند نیز با کسب نمره 4/9 متشركا در جایگاه‌ دوم قرار گرفته اند. کشورهای زیر نیز رتبه‌های چهارم تا دهم را کسب کرده‌اند: سوئد، سنگاپور، نروژ، هلند، استرالیا، سوئیس و کانادا. 

سومالی و کره شمالی در قعر
بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی شفافیت سومالی و کره شمالی با تنها یک امتیاز آلوده‌ترین کشورهای جهان به مفاسد مالی به شمار مي‌روند. افغانستان نیز در این رتبه‌بندی در جایگاه 180 است. لیبی نیز در رتبه 168 قرار گرفته است. اکثر کشورهای عربی که با تنش‌های سیاسی و انقلاب روبه‌رو هستند نمره‌اي کمتر از 4 دارند. فرانسه و آلمان نیز در این رتبه بندی به ترتیب در رتبه‌های 25 و 14 قرار دارند. آمریکا یک پله بالاتر از فرانسه قرار گرفته است. چین در رتبه 75 است و روسیه در رتبه 143 قرار دارد. 

ارتقای رتبه ایران در دو سال اخیر
گزارش جدید سازمان بین‌المللی شفافیت رتبه ایران نسبت به سال قبل را تاحد قابل ملاحظه‌اي افزایش داده است. در گزارش سال قبل ایران رتبه 146 را در میان 178 کشور جهان کسب کرده بود، اما در گزارش جدید این سازمان ایران با صعود 26 پله‌اي مواجه شده است و در رتبه 120 جهان در میان 183 کشور از نظر ادراک فساد قرار گرفته است. نمره ایران در شاخص ادراک فساد نیز در این سال 7/2 اعلام شده است. ایران در گزارش سال قبل این سازمان نیز با ارتقای 22 پله‌اي در رده‌بندی جهانی از نظر شاخص ادراک فساد مواجه شده و از رتبه 168 به 146 ارتقا یافته بود. 

ایران دهم در منطقه
بر اساس این گزارش در بین کشورهای منطقه نیز قطر با کسب نمره 2/7 در میان 183 کشور رتبه 22 را به خود اختصاص داده که البته در میان کشورهای منطقه نیز در جایگاه اول قرار گرفته است. امارات و بحرین نیز با کسب نمره 8/6 و 1/5 در جایگاه دوم و سوم منطقه قرار گرفته‌اند. کشورهای عمان، کویت، اردن، عربستان، ترکیه و مصر نیز در جایگاه چهارم تا نهم منطقه قرار دارند و ایران هم رتبه دهم را به خود اختصاص داده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
0
14
حالا اين رتبه بعد از اختلاسهاي ميلياردي بوده يا قبل از آن؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
9
2
بابا این گزارش ها ساخته امپریالیست است. توجه نکنید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
1
1
من مدتها در عربستان زندگی کردم ، اینا همش دروغه ، ساعت 10 صبح میان سرکار ساعت 12 می رن نماز و بعد هم سیگار می کشن و... معلوم شد که این رتبه بندی دروغه دورغ!
نظرات بینندگان