arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷

سی ان بی سی: رؤسای جمهور آمریکا و چین ماه آینده در باشگاه گلف ترامپ دیدار می‌کنند

تارنمای شبکه خبری «سی ان بی سی» به نقل از منابع مطلع گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «شی جین پینگ» همتای چینی وی اواخر ماه مارس (فروردین-اردیبهشت) در ایالت فلوریدای آمریکا، با یکدیگر دیدار می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تارنمای شبکه خبری «سی ان بی سی» به نقل از منابع مطلع گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «شی جین پینگ» همتای چینی وی اواخر ماه مارس (فروردین-اردیبهشت) در ایالت فلوریدای آمریکا، با یکدیگر دیدار می‌کنند.

به گزارش ایرنا از تارنمای این شبکه آمریکایی، این نشست در باشگاه گلف ترامپ در پالم بیچ ایالت فلوریدا برگزار خواهد شد.
این منابع تایید کردند که اگرچه طرفین هنوز در مورد مسائل مرتبط با سرقت حق مالکیت معنوی با یکدیگر اختلاف نظر دارند، چین متعهد شده تا ۱.۲ تریلیون دلار کالای آمریکایی بخرد.
پیش‌تر احتمال می‌رفت تا این دو رئیس جمهور در حاشیه دیدار سران آمریکا و کره شمالی در پایان ماه جاری میلادی در ویتنام با یکدیگر دیدار کنند.
هر دیداری میان ترامپ و شی، در ادامه ضیافت شامی است که در ماه دسامبر در آرژانتین با هم داشتند و در بحبوحه یک مناقشه تجاری تلافی جویانه میان دو مورد ازبزرگترین اقتصاد‌های دنیا انجام خواهد شد.
هر دو کشور تعرفه‌هایی را بر کالا‌هایی به ارزش صد‌ها میلیارد دلار اعمال کرده و به نگرانی‌ها در مورد رشد جهانی اقتصاد واثرات موجی در زنجیره‌های کلیدی تامین و تولید دامن زده اند.
اگر واشنگتن و پکن تا ۲ مارس به توافق نرسند، تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری واردات آمریکا از چین، از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. هرچند از اظهارات هفته گذشته ترامپ این طور برمی آید که امکان تمدید این ضرب الاجل وجود دارد.
به گزارش ایرنا، هفتمین دور مذاکرات تجاری چین و آمریکا در مورد جزئیات توافقنامه‌ای که هدف آن پایان دادن به جنگ تجاری دو کشور است، تنها یک هفته قبل از پایان مهلت مقرر آمریکا برای توافق، روز پنجشنبه به وقت محلی در واشنگتن آغاز شد.
«لیو هه» فرستاده رئیس جمهوری، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست، معاون نخست وزیر و هماهنگ‌کننده گفت‎و‎گو‌های اقتصادی چین و آمریکا در واشنگتن همراه با نماینده تجاری و وزیر خزانه‌داری آمریکا ریاست مراسم گشایش هفتمین دور رایزنی مقام‎های عالی‎رتبه اقتصادی و تجاری چین و آمریکا، بر عهده داشت.
کاخ سفید اوایل هفته جاری در بیانیه‌ای هدف از رایزنی‌های جاری را «دستیابی به تغییرات ساختاری موردنیاز در چین است که تجارت میان چین و آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهند» عنوان کرد.
ترامپ معتقد است چین با سرقت حق مالکیت معنوی و تبعیض تجاری، شرکت‌های خارجی و آمریکایی را تحت فشار می‌گذارد و کالا‌های ارزان قیمت را با پرداخت یارانه به کشور‌های دیگر صادر می‌کند.
او در مرحله اول برای کاستن از مازاد تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری چین، بر ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصد وضع کرد، اما اعلام نمود در آینده ممکن است در صورت تشدید رویارویی تجاری، ۲۷۵ میلیارد دلار دیگر از این کالا‌ها را مورد تعرفه قرار دهد.
در نهایت در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی سران دو کشور برای ۹۰ روز آتش بس اعلام کردند ترامپ تهدید کرده است اگر طرفین در این مدت به توافق دائمی نرسند بر سایر کالا‌های چینی نیز تعرفه اعمال خواهد کرد.
قرار است طرفین در این مدت چندین دور از گفتگو‌های تجاری و اقتصادی را برگزار کنند بر این اساس اگر توافقی حاصل نشود این آتش بس موقتی، دیگر تمدید نخواهد شد و سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد رویارویی جدی‌تر اقتصادی و تجاری چین و آمریکا خواهیم بود.
حجم تجارت دو کشور که در سال ۱۹۷۹ میلادی ۵ میلیارد دلار بود در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۵۸۰ میلیارد دلار رسیده است که برابر با روزانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار است، روزانه ۱۴ هزار نفر برای کار، تحصیل و تفریح میان دو کشور از طریق هواپیما تردد می‌کنند.
در طول ۴۰ سال گذشته که روابط رسمی دو کشور برقرار شده است سرمایه گذاری دو جانبه نیز از تقریبا صفر به بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

نظرات بینندگان