arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۱۲۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۶ - ۱۲ آذر ۱۳۹۰

كشف 18 سياره عظيم فراخورشيدي جديد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تيمي از ستاره‌شناسان به رهبري دانشمندان موسسه فناوري كاليفرنيا موفق به كشف 18 سياره گازي جديد با جرم مشابه سياره مشتري شده‌اند كه در اطراف ستارگاني بزرگتر از خورشيد گردش مي‌كنند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، اين اكتشافات كه توسط رصدهاي رصدخانه كك در هاوايي و تجهيزات موجود در تگزاس و آريزونا صورت گرفته، تعداد سيارات شناخته شده را كه در اطراف ستارگان عظيم مي‌چرخند تا 50 درصد افزايش مي‌دهد.

به گفته محققان، اين تعداد زياد سيارات شبه‌خورشيدي همچنين به ستاره‌شناسان در درك بهتر چگونگي شكل‌گيري سيارات عظيم و رشد آنها در منظومه‌هاي خورشيدي در حال پيدايش بيگانه كمك خواهد كرد.

اين اكتشاف در پي پژوهش چند ماه پيش گروه ديگري از محققان صورت گرفت كه از اكتشاف 50 سياره بيگانه شامل يك سياره صخره‌يي خبر داده بودند كه مي‌تواند كانديداي خوبي براي حيات باشد. اكنون فهرست سيارات بيگانه شناخته‌شده به بيش از 700 رسيده و به سرعت در حال افزايش است.

محققان در پي تحقيق در مورد ستارگان نوع A «بازنشسته» كه حداقل 1.5 برابر خورشيد هستند، به مطالعه تكان‌هاي خفيفي پرداختند كه با تقلاي گرانشي سيارات در حال گردش به وجود مي‌آيند. اين فرايند منجر به كشف 18 سياره جديد با جرم برابر با سياره مشتري شد كه همگي در فاصله تقريبا زيادي از ستاره خود در فاصله حدود 0.7 برابر محدوده زمين تا خورشيد مي‌چرخند.

اين اكتشاف علاوه بر افزودن به تعداد سيارات شناخته شده علم ستاره‌شناسي، همچنين از يكي از دو نظريه كه به توضيح شكل‌گيري و تكامل سيارات مي‌پردازند، حمايت مي‌كند.

اين نظريه موسوم به «يكپارچگي هسته‌يي» به اين امر اشاره دارد كه سيارات به شكل گاز و غبار بر روي دانه ذرات در يك ديسك گازي رشد مي‌كنند. يكپارچگي هسته‌يي بر اين اساس است كه ويژگي‌هاي يك سيستم سياره‌يي از جمله تعداد و اندازه سيارات به شدت بر جرم ستاره آن بستگي دارد.

از سوي ديگر نظريه مقابل آن موسوم به «رمبش گرانشي» بر اين پايه است كه سيارات هنگامي شكل مي‌گيرند كه ابرهاي عظيم گاز و غبار در ديسك به طور خودبخود در توده‌هايي تجزيه شده و به سياره تبديل مي‌شوند. طبق اين ايده، جرم ستاره‌يي از تاثير كمي بر اندازه، تعداد و ديگر ويژگي‌هاي سياره برخوردار است.

با افزايش كشف سيارات فراخورشيدي، به نظر مي‌رسد كه نظريه اول از قوت بيشتري برخوردار بوده و اندازه ستاره بي‌تاثير نيست.
نظرات بینندگان