arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۷

کلید انتخاب روش درست درمانِ دندانِ کودکان/روش‌های دندان پزشکی برای کودکان مضطرب

این روزها اخبارمربوط به حوادثی که هنگام درمان دندان دو کودک خردسال درشهر اراک رخ داده، در فضای مجازی سر وصدای زیادی به پا کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روزها اخبارمربوط به حوادثی که هنگام درمان دندان دو کودک خردسال درشهر اراک رخ داده، در فضای مجازی سر وصدای زیادی به پا کرده است.

برخی والدین با شنیدن این اخبار، چنین نتیجه‌گیری می‌کنند که کار دندان پزشکی کودکان، پرخطر و بهتر است برای درمان فرزندشان به دندان پزشک مراجعه نکنند.

با توجه به این برداشت، به سراغ خانم دکترصدیقه مظفر، متخصص دندان پزشکی اطفال و استادیار دانشگاه شاهد رفتیم تا از وی درخصوص روش‌های مختلف دندان پزشکی برای کودکان مضطرب کسب اطلاع کنیم.

 

روش‌های کنترل رفتار، علمی است
یکی از موضوعاتی که این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته، بحث گرفتن دست و پای کودک در زمان درمان دندان است، آیا این کار اصولی است؟
وی در پاسخ، با اشاره به روش‌های کنترل رفتار درکودک هنگام درمان دندان پزشکی می گوید: روش‌های کنترل واکنش کودکان در دندان پزشکی، به صورت کلی روش‌هایی علمی است که درهمه جای دنیا از آن‌ها استفاده می‌شود.

هدف این روش‌ها، این است که حرکات اضافه کودک کنترل شود تا درطول درمان به خودش یا کادر درمانی آسیب وارد نکند واز سویی، امکان ادامه‌ کار مهیا شود. روش های کنترل رفتاری متفاوت است و شامل مواردی مانند گفت وگو و توضیح تا روش‌های کنترل حرکات می‌شود.

 

به کار گیری هر روشی با هماهنگی والدین
البته زمانی که لازم است حرکات کودک کنترل شود، به صورت معمول از خود پدر و مادر کمک گرفته می‌شود. درعین حال، از این روش‌ها باید آگاهانه استفاده شود. به این معنا که پیش ازاجرا، با والدین صحبت شود و آن‌ها از موضوع مطلع باشند. صحبت با والدین اهمیت زیادی دارد و طی آن والدین نیز باید مشکلات سیستمیک و سابقه بیماری کودک را با دندان پزشک مطرح کنند تا روشی متناسب انتخاب شود. انتخاب روش درست و توجه به نکات ریزی که در زمان اجرا باید مدنظر قرار گیرد، از نکات مهمی است که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

 

برای کودکانی که توان همکاری ندارند
سوال بعدی در خصوص کودکانی است که به دلیل شرایط خاص، به هیچ عنوان توان همکاری ندارند، آیا والدین باید از ادامه درمان منصرف شوند یا راه‌های دیگری وجود دارد؟وی در پاسخ به این سوال، به دو روش دیگر نیز اشاره می کند ؛ بیهوشی عمومی و خواب عمیق.
اما درباره این دو روش تاکید می کند که چند نکته باید حتما در نظر گرفته شود.

 

اول این که انتخاب این روش‌ها باید بر مبنای ارزیابی پزشک و توصیه او انجام شود و دیگراین که درکنار آن، بهتر است به این نکته توجه داشته باشیم که برای درمان‌های مختصر مانند ترمیم یک یا دو دندان، استفاده از چنین روش‌هایی به صورت معمول لزومی ندارد و آن‌ها بیشتر درزمان درمان‌های گسترده استفاده می‌شود.

 

نکته دیگر این که برای کودکانی که به دلیل سن بسیار پایین یا شرایط خاص اصلا توان همکاری ندارند، می‌تواند استفاده شود. این روش‌ها به هیچ عنوان در مطب نباید انجام شود و تنها مراکز مجهز و بیمارستانی، امکان ارائه خدمات در این زمینه را دارند. در این روش‌ها نیز مانند همه‌ روش‌های دیگر در سایر تخصص‌ها و رشته‌ها، احتمال بروز مشکل وجود دارد.

یادمان باشد درباره سلامت دندان کودکان نیز پیشگیری از درمان آسان‌تر است. توجه به بهداشت دهان و دندان و داشتن رژیم غذایی مناسب و متعادل در کودکان، می‌تواند مانع بروز بسیاری از مشکلات دهان و دندان و پوسیدگی های زودرس شود .

 

روزنامه خراسان 

نظرات بینندگان