arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۱۵۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۲ - ۱۲ آذر ۱۳۹۰

وزارت بهداشت هشدار داد : نمک تصفیه نشده نخورید

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد: مصرف نمکهای معمولی و تصفیه نشده منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی، کبدی و ریوی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد: مصرف نمکهای معمولی و تصفیه نشده منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی، کبدی و ریوی شود.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر ، زهرا عبداللهی با بیان اینکه نمک، جزء جدایی ناپذیر سفره ایرانی و یکی از اجزای کوچک اما مهم در آشپزی است و مقدار مجاز آن نقش حیاتی در بدن انسان دارد گفت: نمک خوراکی باید از نوع یددار تصفیه شده باشد. این نوع نمک حاوی ید به میزان کافی است و ناخالصی های آن طی فرآیند تصفیه، حذف شده و کاملاً بهداشتی است.

وی تصریح کرد: وجود این ناخالصی ها در نمک می‌تواند منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی،‌کبدی و ریوی شده و در مواردی ایجاد مسمومیت کرده و حتی باعث ممانعت در جذب آهن بدن و بروز کم خونی ناشی از کمبود آهن شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: افراد هیچ گاه از نمک های غیر یددار و تصفیه نشده برای مصارف خوراکی، طبخ غذا و حتی خیساندن برنج استفاده نکنند و در هنگام خرید نمک به تاریخ تولید و انقضای نمک، پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر روی بسته بندی نمک دقت کنند.

عبداللهی ادامه داد: نگهداری و ذخیره کردن نمک یددار به مدت طولانی و بیشتر از یک سال موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود بنابراین ضرورت دارد از نگهداری طولانی مدت نمک خودداری کنند.

به گفته وی، برای حفظ ید در نمک باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظروف دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه ای رنگی نگهداری کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
GERMANY
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
1
3
خانم وزیر اطلاعیه بعدی را صادر کن!!!!!!!!
هموطن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
1
0
چه حرف بیمعنی ای. چون اسمش دکتر فلانی است باید حرفش را پذیرفت و عقل را به کار نینداخت؟؟ در طول تاریخ بشر از همین نمک متعارف موجود در طبیعت استفاده کرده و هیچ طوری نشده و طول عمر پیشینیان از ماها خیلی بیشتر هم بوده. نمک تصفیه شده یددار اگر واقعا مفید بود الان نباید اینهمه بیمار تیروئیدی میداشتیم. هرکسی میبینی مشکل تیروئید داره. خداییش دروغ میگم بگید دروغه. به نظر من هرچه مواد به ترکیب موجود در طبیعت که خدا خلق کرده نزدیکتر بوده و کمتر توسط بشر دستکاری شده باشند مفید ترن
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
1
0
باشه نمی خوریم. شما هم قول بده دیگه بیماران رو وسط بیابون ول نکنی!
نظرات بینندگان