arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۷

حزب سوسیال دمکرات آلمان خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی عربستان شد

حزب سوسیال دمکرات عضو ائتلاف حاکم بر آلمان به رغم فشارهای انگلیس و فرانسه در مخالفت با تحریم صادرات تسلیحات به عربستان سعودی و خطر شکایت ریاض برای دریافت غرامت های گزاف، خواستار تمدید این ممنوعیت پس از مهلت 19 مارس (28 اسفند ماه) شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حزب سوسیال دمکرات آلمان خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی عربستان شدبه گزارش خبرگزاری رویترز از برلین؛ 'رولف موتزنیش' نماینده پارلمان آلمان در روزنامه فوروتس ارگان حزب سوسیال دمکرات نوشت که حزب وی برای ادامه توقف تحویل تجهیزات نظامی دارای مجوز قبلی به ریاض تلاش خواهد کرد که اعمال آن در نوامبر 2018 ( مهرماه) و در پی کشته شدن خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی آغاز شد.
موتزنیش افزود: ما همچنین برای ادامه یافتن توقف صادرات تسلیحات به عربستان سعودی پس از 9 مارس (18 اسفند ماه) تلاش خواهیم کرد، زیرا دلایل اعمال این توقف هنوز تغییری نکرده است. 
سوسیال دمکرات ها و محافظه کاران آلمان به ریاست آنگلا مرکل صدراعظم افزون بر توافق در ماه نوامبر مبنی بر جلوگیری از صدور مجوز صادرات تسلیحات به عربستان سعودی، تحویل تجهیزات دارای مجوز قبلی را ممنوع کردند که در 9 مارس پایان می یابد.
مرکل چند روز پیش از اعلام تصمیم قطعی در باره تمدید این ممنوعیت خودداری کرد. 
نگرانی ها در باره فروش های تسلیحاتی به عربستان و تلاش گسترده تر برای تجدیدنظر در دستورالعمل های صادارت تسلیحات، موجب شکاف در ائتلاف حاکم آلمان شده است.
این در حالیست که شرکت های بزرگ اروپایی مانند 'ایرباس ' و 'بی ای ئی سیستمز' هشدار داده اند که این موضوع ممکن است بر عملکرد مالی آنها تاثیر منفی بگذارد. 
نقش ریاض در تهاجم به یمن در کنار کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، بر مخالفت آلمانی ها با فروش های تسلیحاتی به عربستان سعودی افزوده است. 
وزیر اقتصاد آلمان پیشتر گفته است: به همکاری با شرکت های آلمانی برای متوقف کردن هرگونه صادرات تسلیحات به عربستان سعودی تلاش می کند، اما از اظهارنظر درباره درخواست غرامت توسط عربستان خودداری کرد. 
بر اساس برآورد رسانه های آلمان، این توقف شامل فروش های تسلیحاتی به ارزش حدود یک میلیارد و 500 میلیون یورو (یک میلیون و70 میلیارد دلار) می شود.
بریتانیا و فرانسه از آلمان درخواست کرده اند یا طرح های بزرگ دفاعی را از ممنوعیت موقت فروش های تسلیحاتی به عربستان سعودی مستثنی کند و یا آماده آسیب رسیدن به اعتبار بازرگانی خود باشد. 
آلمان تولید کننده قطعات برای انواع فروش های تسلیحاتی بریتانیاست. 
به گفته منابع دیپلماتیک، پاریس و برلین پیش نویس طرح مشترکی را برای دستورالعمل های صادرات تسلیحات به کشورهای غیراروپایی آماده کرده اند، اما برلین از پذیرش آن به عنوان قانون الزام آور خودداری کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان