arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۱ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷

کشت خشخاش چرا در افغانستان کاهش یافت؟

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸، سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان کمی کاهش داشته است که ما معتقدیم این کاهش، ناشی از خشک‌سالی بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸، سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان کمی کاهش داشته است که ما معتقدیم این کاهش، ناشی از خشک‌سالی بوده است.

به گزارش ایسنا، دکتر اسکندر مؤمنی در ملاقات با الکساندر فدولوف نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در تهران گفت: براساس گزارش دفتر UNODC در سال ۲۰۱۸، سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان کمی کاهش داشته است که ما معتقدیم این کاهش ناشی از خشک‌سالی و نه اقدامات گسترده بین‌المللی بوده است.

 

وی ادامه داد: عدم اجرای مؤثر و اثربخش برنامه‌های معیشتی جایگزین در افغانستان موجب شده است که کشت جایگزین تغییر محسوسی در افغانستان نداشته باشد و ما همچنان شاهد تولیدات بسیار بالا و فراوان مواد مخدر در افغانستان باشیم.

 

مؤمنی بیان کرد: بازار و مقصد نهایی تولیدات مواد مخدر اروپا است و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های انسانی و مالی بسیاری را در مبارزه با مواد مخدر و ترانزیت آن، متحمل می‌شود.

 

دبیرکل ستاد ادامه داد: انسداد مرزهای شرقی هزینه‌های زیادی را برای کشورمان دارد، ‌آن‌هم در شرایطی که ایران با تحریم مواجه است. این هزینه‌ها باید صرف توسعه پایدار شود ولی در مبارزه با مواد مخدری صرف می‌شود که علت عمده قاچاق آن، کشورهای اروپایی است.

 

مؤمنی گفت: همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای گسترده‌ای در جهت کمک به مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر هدف‌گذاری شده و در اسناد مختلف آمده‌اند اما معتقدیم این‌ها بیشتر بر روی اسناد مانده‌اند و در میدان عمل، برون داد مناسبی ندیدیم.

 

وی اظهار داشت: انتظار ما از دفتر UNODC این است که تصویر واقعی و روشنی از آنچه که جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر انجام می‌دهد، به دنیا نشان دهید.

 

دبیرکل ستاد افزود: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) برنامه‌های کاری متنوعی را در حوزه‌های مقابله با عرضه، کنترل مرز و کاهش تقاضا برای سال ۲۰۱۹ تنظیم و تقریباً نهایی کرده است که انتظار داریم این دفتر پیگیری جدی‌تری را برای تخصیص اعتبارات لازم به ایران در این مبارزه گسترده داشته باشد و جامعه بین‌الملل نیز سهم خود را ایفا کند.

 

مؤمنی گفت: روشن است که منشأ مواد مخدر افغانستان است و خط مقدم مبارزه و میدان عمل این مبارزه جهانی ایران است. پس کمک‌ها در درجه اول باید معطوف به کشوری باشد که در خط مقدم مبارزه قرار دارد، هر چند اقدامات کوچکی همچون آموزش مربیان سگ‌های موادیاب که در داخل کشورمان هم این ظرفیت وجود دارد، انجام شده است اما کافی نیست.

 

وی افزود: معتقدیم کشورهای غربی تاکنون به وظیفه خود عمل نکرده‌اند همچنین در برنامه کشوری ایران با دفتر UNODC، تفاهم‌نامه‌ای به مبلغ ۲۰ میلیون دلار امضا شد که تنها بخش کمی از آن جذب شد که امیدواریم کل مبلغ جذب و تسویه شود.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، همچنین الکساندر فدولوف نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در این ملاقات، بر همکاری جدی و مستمر دفتر UNODC با جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد و گفت: با شما در خصوص مسائل افغانستان موافق هستم. عدم امنیت در افغانستان موجب شده که نه فقط تریاک بلکه حشیش نیز در آن کشور کشت شود و این دو گیاه و مشتقات آن‌ها از مبدأ افغانستان به سمت ایران و اروپا قاچاق شوند.

 

وی افزود: یوری فدوتف مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با مشکلات جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر کاملاً آشنا است و از ایران حمایت می‌کند، همچنین به نظر می‌رسد نشست سالانه کمیسیون مواد مخدر (CND) در مقر سازمان ملل در وین فرصت خوبی برای بیان این مسائل و مشکلات باشد.

 

نماینده دفتر UNODC بیان داشت: همکارانم در دفتر UNODC به‌طور جدی در جهت جذب کمک‌ها و حمایت‌های کشورهای غربی به حوزه مبارزه با مواد مخدر و اطلاع‌رسانی به کشورها تلاش دارند و همچنین سعی داریم تا در خصوص ابتکار سه‌جانبه از طریق برنامه منطقه‌ای برای افغانستان و کشورهای همسایه، هزینه استقرار افسران رابط را در JPC فراهم کنیم.

 

فدولوف گفت: دفتر UNODC پل ارتباطی بین ایران و جامعه بین‌المللی در مسائل مربوط به مبارزه با مواد مخدر است و در هر برنامه‌ای که جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر داشته باشد، چه هماهنگی و چه مسائل ایده‌ای کمک خواهیم کرد و در کنار ایران خواهیم بود.

 

وی در پایان گفت: برنامه کشوری UNODC در دسامبر ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد که تقاضا داریم این برنامه به مدت ۵ سال آینده نیز تمدید شود. از طرفی تلاش خواهیم کرد که کشورهای حامی را در این برنامه کشوری وارد و جذب کنیم، زیرا هدف این برنامه کشوری بیشتر حمایت از ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌باشد و برای تحقق این امر، نیازمند حمایت جمهوری اسلامی ایران هستیم و بتوانیم هزینه‌هایی را که کشورتان در عرصه مبارزه با مواد مخدر متحمل شده است، بیان کنیم.

نظرات بینندگان