arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۰

سپ بلاتر گفت "ان‌شاء الله" به ایران می‌آیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سايت گل ـ  دو هفته پيش زماني كه سايت گل خبري مبهم را درباره احتمال بروز اتفاقاتي تلخ براي فوتبال ايران منتشر كرد سوالي براي مخاطبان سايت، همكاران و طرفداران فوتبال پيش آمده بود سوالي در يك جمله مشترك: چه اتفاقي قرار است براي فوتبال ايران رخ بدهد؟ در آن روزها سايت گل مجاز به انتشار اين اخبار نبود و اين خبر را تنها براي هشدار به مديران فوتبال ايران منتشر كرده بود اما با گذشت زمان و رفع مشكلي كه مي‌توانست دوباره وضعيت فوتبال ايران را به شرايط تلخ گذشته بازگرداند بنابراين شد كه خوانندگان سايت گل نيز در جريان اتفاقات قرار بگيرند.


آنچه كه مي‌خوانيد گفت‌وگوي سردبير سايت گل با شاهين رحماني عضو ايراني كنفدراسيون فوتبال آسياست كه تلاش‌هايش در اين مورد كمك بسيار فوتبال ايران كرده است و جامعه فوتبال ايران بايد ممنون نيت خير، روحيه مثبت و رفتار بدون چشمداشت وي باشد.

شاهين رحماني در اين مصاحبه به سوالات پاسخ داده است در حالي كه كماكان بخشي از مجهولات باقي خواهد ماند و فدراسيون در صورت صلاح آن را منتشر خواهد كرد.

آقاي رحماني با گذشت دو، سه هفته از خبر اوليه بد نيست كه درباره هشداري كه در سايت گل منتشر شده بود توضيح بدهيد؟

اين موضوعي بود درباره فدراسيون ايران، در حقيقت اطلاعات غلط و غيردقيقي منتشر شده بود كه من به فدراسيون فوتبال پيشنهاد داده‌ام در جلسه‌اي به حل آن بپردازند.

ممكن است در مورد اين اطلاعات صحبت كنيد؟

خير، من مجاز به اين كار نيستم. آقاي كفاشيان و آقاي نبي به عنوان رئيس و دبيركل عصر روز 22 نوامبر با نماينده فيفا و اي اف سي جلسه‌اي برگزار كردند و موضوعات در آن مطرح شد. موضوع گفت‌وگوها درباره آينده فدراسيون، اساسنامه، انتخابات آتي و نكات پيراموني بود كه آقاي كفاشيان و آقاي نبي با جزئيات به توضيح اين مسائل پرداختند. جالب اين بود كه آقاي كفاشيان به طرف مقابل گفت اطلاعات در مورد مسائلي كه روي آن حساس شده اند قبلا در مطبوعات منتشر شده و همه از آن باخبرند.

نتيجه جلسه چه بود؟

جلسه بسيار مثبتي بود و در پايان قرار بر اين شد فيفا و اي اف سي در جريان تغييرات قرار بگيرند و فدراسيون هم اعلام كرد از هر نظري كه از سوي طرف مقابل مطرح شود استقبال خواهد كرد، با اين وصف فدراسيون تغييرات اساسنامه را براي فيفا و اي اف سي اطلاع‌رساني خواهد كرد. نتايج اين جلسه مثبت بود و نماينده فيفا و اي اف سي هم در شرايطي مذاكرات را به پايان بردند كه همه چيز به نظر نرمال مي‌رسيد.

آيا موضوعات مطرح شده دقيقا مربوط به تغييرات اساسنامه است؟

شما بايد خودتان اين موضوع را تحليل كنيد. اما رسيدگي به اين موضوع ايران را از يك خطر حتمي نجات داد.

اين تنها مذاكره‌اي بود كه در اين مورد انجام شد؟

خير، آقاي كفاشيان روز چهارشنبه 23نوامبر ساعت 5بعدازظهر در هتل ماندارين جلسه ديگري برگزار كردند كه آقاي جروم والكه دبيركل و آقاي سب بلاتر رئيس فيفا حضور داشتند.آقاي كفاشيان طبق عرف جلسات گزارشي از عملكرد فدراسيون فوتبال را به آقاي بلاتر دادند و در مورد مسائل فوتبال ايران صحبت كردند. يكي از نكات مهم بحث مطالبات مالي بود و اينكه ايران به دلايل سياسي  و تحریمها  قادر نبوده پول تخصيص داده شده از طرف فيفا را دريافت كند. در اين مورد توافقات خوبي شد و راه‌هايي در نظر گرفته شد تا ايران بتواند پولش را از فيفا بگيرد. مسأله ديگر مسأله حجاب بانوان در مسابقات فوتبال بود و تيم اميد؛ يك مورد مهم ديگر هم دعوت از بلاتر بود.

آقاي كفاشيان دوباره بلاتر را دعوت كرد؟

بله آقاي كفاشيان گفت ما خيلي دوست داريم شما حتما به ايران بياييد. بلاتر هم جواب داد دوبار شما من را دعوت كرديد كه من موفق نشدم بيايم و بابتش عذرخواهي مي‌كنم اما سعي مي‌كنم در دو ماه آينده به ايران سفر كنم كه اتفاقا اين موضوع را به دستيارش گفت و دستيارش هم در دفترچه‌اي كه داشت موضوع سفر به ايران را يادداشت كرد. جالب است كه بلاتر از لفظ «انشاالله»‌در مورد سفر به ايران استفاده كرد.

بحث اساسنامه فدراسيون ايران هم مطرح شد؟

آقاي كفاشيان به مسئولان فيفا گفته است در رعايت اساسنامه تمام تلاش خود را كرده است و با وجود اينكه عرف مديريت در ايران عدم رعايت اساسنامه‌هاست اما او در اين 4سال با وجود همه مشكلات سازماني تأكيد داشته كه خودش را با قوانين فيفا تطبيق بدهد. او تأكيد داشت كه اين اساسنامه مثل همه جاي دنيا بايد بهينه‌سازي شود و مخالفتي هم در اين زمينه وجود ندارد البته آقاي كفاشيان تأكيد داشت اعضاي مجمع در جريان تغييرات هستند و همه چيز با همفكري پيش مي‌رود. در اين زمينه قرار بر اين شد كه در جلسه بعدي مجمع فوتبال نماينده فيفا و اي اف سي هم باشند به نظر من آقاي كفاشيان خوب استدلال كرد و فيفا هم پذيرفت. نظر آقاي كفاشيان اين بود كه در كارهاي اجرايي افراد ذيربط بايد با وي هماهنگ باشند اما در زمينه تصويب قوانين اعضايي كه با رأي انتخاب شدند تصميم بگيرند.

آقاي يحيي‌زاده امروز ادعا كرده فوتبال ايران به دليل حمايت بن‌همام تعليل خواهد شد. آيا اين حرف مبنايي دارد؟

خير، حمايت از بن‌همام در فوتبال يك كار كاملا مشروع و طبيعي است. در آن موقع فيفا دو نامزد معرفي كرده بود و فدراسيون‌ها چاره‌اي نداشتند جز اينكه از يك نامزد حمايت كنند. خيلي از كشورها در آسيا، آفريقا، آمريكا و اروپا از آقاي بن‌همام رسما حمايت كردند و اگر قرار بر تعليق باشد خيلي از كشورهاي دنيا در معرض تعليق هستند!

 اين باور در ايران وجود دارد به دليل تخلفات مالي بن‌همام پاي ايران گير است؟

اولا كه آقاي بن‌همام فعلا متهم است و پرونده او در دادگاه سي اي اس تحت بررسي است. ثانيا اينكه در موضوع ايشان اشخاص متهم شده‌اند و هيچ فدراسيوني دچار محروميت نشده، خود حمايت از بن‌همام هم مشكل خيلي خاصي نيست چرا كه خود آقاي بلاتر هم زماني به شدت از آقاي بن‌همام حمايت مي‌كرد و او را برادر خود ناميده بود.
نظرات بینندگان