arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۱۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۷

مجلس اختصاص اعتباربرای تامین کالاهای اساسی را به کمیسیون تلفیق ارجاع داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند مربوط به اختصاص 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی را دوباره برای اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نمایندگان در جلسه علنی نوبت سوم امروز چهارشنبه و در ادامه بررسی جزئیات بودجه سال 98 در بخش هزینه‌ای، با ۶۵ رأی موافق، ۱۰۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در مجلس با حذف بند الحاقی 2 تبصره 7 را که مربوط به اختصاص چهارده میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی کشور مخالفت کردند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: پیشنهادات متعددی برای این بند به هیأت رییسه ارجاع شده است لذا این بند به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود تا کمیسیون در صبح شنبه در جلسه‌ای تصمیم گیری کند. نمایندگان نیز با ۱۶۵ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس با ارجاع این بند به کمیسیون موافقت کردند.
طبق این مصوبه، به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان کالاهای اساسی به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف چهارده میلیارد دلار از منابع حاصل از فروش نفت خام را پس از کسر کسورات قانونی با نرخ یارانه‌ای و ترجیحی خارج از سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارزی (نیما) صرفاً برای تأمین کالاهای اساسی کشور، نهاده‌های تولیدی مورد نیاز بخش کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دهد. عناوین کلی کالاهای اساسی مشمول این بند حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
آئین نامه اجرایی این بند مشتمل بر ریز فهرست کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی، مشمول غذایی و پروتئینی مورد نیاز مردم، نوع و میزان حمایت از خانوارهای هدف، نحوه توزیع از طریق زیرساخت‌های موجود (کارت الکترونیک، کارت ملی و یا کارت بانکی سرپرست خانوار) و نحوه تخصیص بهینه کالاهای اساسی برای عموم مردم با قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار به پیشنهاد مشترک وزارت خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان، آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد

نظرات بینندگان