arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۷

روسیه و چین قطعنامه آمریکا درباره ونزوئلا را وتو کردند

نمایندگان روسیه و چین با قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره ونزوئلا مخالفت کردند و به این ترتیب اجازه ندادند آمریکا با سوء استفاده از شورای امنیت به اهداف تغییر رژیم در کاراکاس دست یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نمایندگان روسیه و چین با قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره ونزوئلا مخالفت کردند و به این ترتیب اجازه ندادند آمریکا با سوء استفاده از شورای امنیت به اهداف تغییر رژیم در کاراکاس دست یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پس از نشست روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که با اصرار آمریکا درباره ونزوئلا تشکیل شد، این کشور امروز پنج شنبه قطعنامه ای را با عنوان لزوم ارسال کمک های انسان دوستانه به ونزوئلا ارائه داد.
در رای گیری انجام شده، روسیه، چین و آفریقای جنوبی رای منفی؛ 9 عضو این شورا هم رای مثبت و 3 عضو دیگر رای ممتنع دادند.
به این ترتیب با توجه به مخالفت حداقل یک عضو دائم شورای امنیت، این قطعنامه به تصویب نرسید.
در قطعنامه آمریکا انتخابات 20 ماه مه 2018 که منجر به انتخاب نیکلاس مادورو شده است، غیر آزاد و غیر منصفانه دانسته می شد و می خواست انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر ریاست جمهوری با نظارت گروه های بین المللی و بر اساس قانون اساسی ونزوئلا برگزار شود.
همچنین با ادعای حمایت از بازگشت دمکراسی و حاکمیت قانون، از دبیرکل سازمان ملل متحد می خواست تا ابزار لازم را برای برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر فراهم سازد.
در این قطعنامه پیشنهادی بر لزوم آزادی اعضای مجمع ملی و مخالفان دولت ونزوئلا و تسهیل برای ارسال کمک های انسان دوستانه تاکید شده بود.
واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل متحد پیش از رای گیری درباره این قطعنامه اظهار کرد: قطعنامه ارائه شده آمریکا ترکیبی از استانداردهای دوگانه است.
وی با بیان اینکه در نشست روز سه شنبه شورای امنیت مشخص شد که احزاب در اکثر کشورهای نیم کره غربی محترم هستند، افزود: آنها می توانند از طریق گفت وگوی ملی مشکلات درونی خود را حل کنند.
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: متاسفانه دولت واشنگتن در تلاش است تا تنش ها را تشدید کند و سناریویی برای تغییر رژیم بر خلاف قانون اساسی انجام دهد. به همین دلیل با قطعنامه پیشنهادی آمریکا مخالفت خواهم کرد.
نبنزیا با تاکید بر اینکه بحث بر سر مادورو یا گوایدو نیست، اضافه کرد: آمریکا نمی تواند بر خلاف قوانین بین الملل قطعنامه ای را به تصویب برساند. این یک تبلیغات شرم آوراست که می گویند ما با ارسال کمک های انسان دوستانه مخالفیم، اگر می خواهید کمک ارسال کنید، تحریم ها را بردارید یا از طریق سازمان های بین المللی و با هماهنگی دولت اقدام کنید.
وی با تاکید بر اینکه روشن است که آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ونزوئلا است، اظهار کرد: به همین دلیل ما یک قطعنامه جایگزین ارائه دادیم که در آن از نقش سازمان های بین المللی در حمایت از مردم ونزوئلا پشتیانی می کند.
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تصریح کرد: قطعنامه پیشنهادی آمریکا مشکلی را حل نمی کند. آمریکا به جای دیپلماسی، قطعنامه ارائه می دهد. چرا آنها از طریق آژانس های شناخته شده بین المللی اقدام نمی کنند، پس دیپلماسی کجاست؟
نبنزیا با تاکید بر اینکه عدم مداخله در امور داخلی کشورها ابتدایی ترین مفاهیم شناخته شده است، تاکید کرد: ما جلسه امروز را گامی برای مداخله و بهانه ای برای استفاده از عوامل خارجی با سوء استفاده از ظرفیت های شورای امنیت می دانیم.

نظرات بینندگان