arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۷

پمپئو: به هرگونه اقدام نظامی چین علیه فیلیپین پاسخ می‌دهیم

وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد کشورش به هرگونه اقدام نظامی از سوی چین علیه فیلیپین که متحد نظامی واشنگتن محسوب می‌شود واکنش نشان خواهد داد. به موجب بند 4 پیمان نظامی دفاعی دوجانبه آمریکا و فیلیپین، در صورتی که هریک از این دو کشور هدف حمله نظامی قرار گیرند کشور دیگر موظف خواهد بود مراتب را فوراً به سازمان ملل متحد ارجاع داده و حسب قانون اساسی خود اقدامات لازم را [جهت حمایت از متحد خود] صورت دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد کشورش به هرگونه اقدام نظامی از سوی چین علیه فیلیپین که متحد نظامی واشنگتن محسوب می‌شود واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش تسنیم به نقل از واشنگتن‌پست، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که برای اولین بار در دوران وزارت خود به فیلیپین سفر کرده است روز جمعه در یک کنفرانس خبری در شهر مانیل با تأکید بر اینکه آمریکا خود را متعهد به حمایت نظامی از فیلیپین می‌داند، به خبرنگاران گفت: «فعالیت‌های نظامی و نیز جزیره‌سازی چین در محدوده دریای جنوبی چین تهدیدی برای حاکمیت، امنیت و اقتصاد فیلیپین است. از آنجا که دریای جنوبی چین بخشی از اقیانوس آرام محسوب می‌شود هرگونه حمله مسلحانه‌ به نیروها، هواپیماها و شناورهای فیلیپینی در این منطقه باعث فعال‌سازی تعهدات آمریکا ذیل بند 4 پیمان دفاعی دوجانبه آمریکا و فیلیپین خواهد شد.»

به موجب بند 4 پیمان نظامی دفاعی دوجانبه آمریکا و فیلیپین، در صورتی که هریک از این دو کشور هدف حمله نظامی قرار گیرند کشور دیگر موظف خواهد بود مراتب را فوراً به سازمان ملل متحد ارجاع داده و حسب قانون اساسی خود اقدامات لازم را [جهت حمایت از متحد خود] صورت دهد.

آمریکا در سال‌های اخیر بارها از ادامه احداث استحکامات نظامی چین در جزایر مصنوعی دریای جنوبی چین انتقاد کرده است؛ اما پکن این اقدام را حق حاکمیتی خود در دریای جنوبی چین خوانده و از آمریکا خواسته است که از اعزام ناوها و هواپیماهای نظامی به منطقه خودداری کند.

نظرات بینندگان