arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۱ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۷

سفارت پاکستان خواستار ایفای نقش تهران در حل تنش مرزی با هند شد

«سفارت جمهوری اسلامی پاکستان در تهران از دولت جمهوری اسلامی ایران مصرانه تقاضا می کند که نقشی فعال در تنش زدایی و یافتن راه حلی صلح آمیز برای این معضل ایفا کند».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفارت پاکستان خواستار ایفای نقش تهران در حل تنش مرزی با هند شدسفارت جمهوری اسلامی پاکستان در تهران در بیانیه ای «اطلاعات به روز رسانی» شده ای را در رابطه با تنش هایی که پی حادثه پولواما در 25 بهمن (14 فوریه) در منطقه جامو و کشمیر در مرز مشترک هند و پاکستان رخ داده است را منتشر کرد.
سفارت پاکستان با اشاره به «کمپینی که دولت هند و رسانه های هندی بدون هیچ تحقیقی بر ضد پاکستان به راه انداخته اند»، اعلام کرد: نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان بلافاصله پس از وقوع این حادثه اعلام کرد حاضر است هر گونه اطلاعات قابل پیگیری در رابطه با حادثه پولواما را با دولت هند به اشتراک بگذارد و آمادگی دارد تا مساله پیچیده و بغرنج کشمیر را از طریق گفت وگو و مذاکره حل کند. 
در ادامه این بیانیه آمده است: متاسفانه دولت هند به این حرکت خیرخواهانه روی خوش نشان نداد و در عوض یک عملیات تهاجمی نظامی در داخل خاک پاکستان انجام داد که پاکستان مجبور شد تا در برابر این تهاجم نظامی مقابله به مثل کند.
در این بیانیه با اشاره به برگزاری جلسه اضطراری کمیته امنیت ملی پاکستان در روزسه شنبه 7 اسفند (26 فوریه) به دستور نخست وزیر پاکستان (عمران خان) اعلام شد: «در این جلسه ادعاهای خیالی هند مبنی بر حمله به یک پایگاه تروریستی در بالاکوت پاکستان رد، و تاکید شد محاسبات انتخاباتی انگیزه رفتار غیرمسئولانه دولت هند بوده است».
سفارت پاکستان در تهران اضافه کرد: «در این نشست تاکید شد پاکستان برای پاسخگویی به این اقدام تهاجمی و کمک گرفتن از رهبران دولتی در عرصه جهانی برای برملا کردن سیاست های غیرمسئولانه هند در منطقه مصمم است».
سفارت جمهوری اسلامی پاکستان در تهران از دولت جمهوری اسلامی ایران مصرانه تقاضا کرد که نقشی فعال در تنش زدایی و یافتن راه حلی صلح آمیز برای این معضل ایفا کند.
سفارت پاکستان در تهران درباره حادثه پولواما و پیامدهای آن اعلام کرد:«پاکستان همواره بر نگرانی های خود در مورد برنامه های دولت هند برای استفاده از پدیده شوم تروریسم در راستای اهداف سیاسی و انتخاباتی خود پیش از انتخابات عمومی پیش رو تأکید داشته است.متأسفانه، در هند این الگوی همیشگی مشاهده می شود که بدون آنکه تحقیقاتی انجام گیرد و یا شواهد موثقی وجود داشته باشد، انگشت اتهام را فوراً به سوی پاکستان نشانه رود».
در این بیانیه تاکید شده است:شرایط پیرامون حادثه پولواما را باید در متن نشست FATF مورخ 18 فوریه، جلسه دادگاه عمومی پرونده کلبوشن یاداو در دیوان بین المللی دادگستری که در 18 فوریه تشکیل شد و جو مثبت موجود در پروسه آشتی و صلح افغانستان و بیانات تهاجمی هند در خصوص تکرار «حمله جراحی گونه/گزینشی» (surgical strike) خود که از سال گذشته آغاز شد، مورد بررسی قرارداد.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:«حمله پولواما توسط یک جوان کشمیری محلی صورت گرفت. سرکوب بی سابقه هند در جامو و کشمیر اشغالی، به ویژه در چهار سال اخیر، منجر به بیزاری و در پی آن تشدید مقاومت مردم کشمیر شده است».
در این بیانیه با تاکید بر اینکه پاکستان در حمله پولواما دخالت نداشت،تصریح شده است: اتهامات هند بی اساس و برپایه یک ویدیو رسانه اجتماعی با محتوایی کاملاً مشکوک می باشد.
سفارت پاکستان از جامعه بین الملل خواسته است بر لحن تهاجمی وستیزه جویانه هند توجه کرده و بر جلوگیری از وخیم شدن بیشتر وضعیت و به خطر افتادن صلح در دو کشور و منطقه توصیه نماید.
در این بیانیه با اشاره به اینکه پاکستان همواره بر اهمیت امدادرسانی، مشارکت و گفتمان به منظور حل و فصل مسائل مهم با هند تأکید داشته است،آمده است:دولت پاکستان ابتکار کریدور کارتارپور را متقبل شد و همواره به هند گفت و گو را پیشنهاد کرده است.
پاکستان برای انجام گفت وگو با هند در خصوص مسئله تروریسم و همچنین سایر مناقشات موجود ابراز آمادگی کرده و پیشنهاد داده است در صورتی که هند اطلاعات موثقی را در اختیار بگذارد اقدام نماید. این در حالی است که بر اساس بیانیه سفارت پاکستان در تهران، از سوی هند هیچ مدرک مستدلی مبنی بر تأیید اتهاماتش ارائه نشده است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: پس از حادثه پولواما و در پاسخ به اتهامات بی اساس هند، پاکستان صادقانه پیشنهاد همکاری در تحقیقات را داده و همچنین تصریح نموده بود که در صورت اقدام نظامی هند حتماً تلافی می کند ولی متأسفانه هند دعوت پاکستان را برای اجتناب از اقدام نظامی نادیده گرفت.
سفارت جمهوری اسلامی پاکستان همچنین در این بیانیه ادعای هند در مورد هدف قراردادن پناهگاه مظنون تروریستی در نزدیکی بالاکوت و تلفات سنگین رد ، و اعلام کرد:«هواپیماهای نیروی هوایی هند در عقب نشینی عجولانه خود خرَجهای موشکی را تخلیه نمودند که در فضای باز افتاد و رسانه های بین المللی و ملی برای افشای ادعای هند از منطقه آسیب دیده بازدید کرده اند».
این بیانیه بار دیگر انگیزه اقدام هند را به محاسبات انتخابات داخلی دولت این کشور منتسب کرده و تصریح کرد:پاکستان قویاً با پدیده شوم تروریسم مبارزه کرده و در این رابطه پیشرفت های چشمگیری را در سال های اخیر داشته است.
در بخش دیگری از این بیانیه با اذعان به اینکه هند و پاکستان هیچ کدام از درگیری نفع نخواهند برد، تاکید شده است: بهترین راه برای حل تمامی مسائل به روشی صلح آمیز و از طریق گفتمان می باشد.
سفارت پاکستان در تهران با اشاره به اینکه صلح و ثبات منطقه در معرض خطر جدی قرار دارد،تصریح کرد: لازم است تا وضعیت فعلی را با قید فوریت بررسی کرده و آن را بعنوان تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منقطه و جهان دانست.
در این بیانیه بار دیگر خواستار ایفای نقش جامعه بین الملل برای کاهش تنش ها بین دو کشور شده و تاکید کرده است:جامعه بین الملل می بایست حمله هند را محکوم و از کاهش تنش ها حمایت نماید و از هند بخواهد تا به نقض حقوق بشر در کشمیر اشغالی توسط هند پایان و صلح وثبات را در منطقه ارتقا دهد.
سفارت پاکستان در تهران همچنین درباره واکنش پاکستان به حملات نیروی هوایی هند اعلام کرد: نیروی هوایی پاکستان در تاریخ 27 فوریه حملاتی را در طول خط کنترل از حریم هوایی پاکستان انجام داد با این حال این حملات تلافی رفتار ستیزه جویانه هند نبوده است.
بیانیه سفارت پاکستان در تهران با اشاره به اینکه پاکستان انتخاب دیگری به جز مدیریت موثر وضعیت و بیان حق، خواست و توانایی پاکستان برای دفاع از خود را نداشت تصریح کرد:پاکستان به هیچ وجه قصد ندارد مسئله را تشدید نماید، اما آماده است تا در صورت تحت فشار قرارگرفتن از سوی هند این کار را انجام دهد.

نظرات بینندگان