arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

آیا ایالات متحده از قدرت گرفتن هواوی می ترسد؟ / نگاهی به دلایل فشار دولت ترامپ بر غول فناوری چین

طی ماه های اخیر مقامات ایالات متحده بر حجم فشارهای خود به هواوی افزوده اند. این فشارها تا جایی پیش رفته که مدیرمالی هواوی رسما درگیر ماجرا و در کانادا دستگیر شد و البته قرار است به آمریکا استرداد شود. اما پشت پرده این حجم فشار چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طی ماه های اخیر مقامات ایالات متحده بر حجم فشارهای خود به هواوی افزوده اند. این فشارها تا جایی پیش رفته که مدیرمالی هواوی رسما درگیر ماجرا و در کانادا دستگیر شد و البته قرار است به آمریکا استرداد شود. اما پشت پرده این حجم فشار چیست؟

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب،  مقامات آمریکایی لحنی بسیار منفی نسبت به هواوی در پیش گرفته اند و حتی استفاده از زیرساخت های 5G را در کشور خود ممنوع کرده اند. این موضوع در سطح متحدان ایالات متحده نیز اجرا شده است. مدتی پیش نیز در جریان برگزاری کنگره جهانی موبایل، مقام سایبری آمریکا، رابرت استایر، از دولت های اروپایی خواست تا "تهدید" استفاده از تجهیزات 5G هواوی در شبکه های تلفن همراه را در نظر بگیرند.

در یک فرضیه می توان اینگونه حدس زد که مقامات آمریکا از کنترل زیرساخت های مخابراتی شرکت های چینی که ممکن است مجبور به رعایت قوانین یک رژیم غیر دموکراتیک(دولت چین) باشند می ترسد.

تقریبا 100 هزار فروشنده،فعال، سازنده و... عرصه تکنولوژِ هر سال در  کنفرانس جهانی موبایل در بارسلونا شرکت می کنند تا به تکنولوژی های جدید دست یابند. در سال جاری، این گفتگوها تقریبا به طور انحصاری تحت تاثیر اینترنت 5G قرار داشت، چرا که اینترنت نسل پنجم محور اصلی شبکه های تلفن همراه و موبایل های هوشمند خواهد بود.

جالب است بدانید که این کنفرانس به شدت از سوی هواوی مورد حمایت و تشویق قرار گرفت اما در پشت صحنه این کنفرانس، کشورها و شرکت هایی هم بودند که هواوی را مردود شمرده و تجهیزات این شرکت را جاسوس تلقی می کردند.

رئیس شرکت هواوی یکی از چهره های مهم این برد چینی است که سه شنبه گذشته با آرامش و اعتماد به نفس در کنفرانس خبری 5G هواوی شرکت کرد و ضمن دفاع از مواضع خود بر لزوم توسعه اینترنت 5G تاکید کرد. اما مصاحبه او با بی بی سی نیز در نوع خود جالب بود، جایی که او به شدت به مواضع ایالات متحده تاخت و رفتارهای ایالات متحده را بی اثر خواند.

رن ژنگ فی با اصرار بر مواضع پیشین خود گفت که هواوی هرگز برای جاسوسی از دیگران فعالیت نکرده است. وی اشاره کرد که هواوی در طول سه دهه اخیر تجربه خوبی در زمینه امنیت دارد و  سه میلیارد نفر در سراسر جهان از محصولات و خدمات هواوی بهره می برند و ایالات متحده هیچ مدرکی برای سخنان خود ندارد. طی چند روز گذشته نیز موبایل جدید و منعطف هواوی رونمایی شد تا اثبات کند هواوی قصد شکست خوردن ندارد. اما فقط پنج ساعت پس از این ماجرا، مقامات دولتی ایالات متحده یک کنفرانس مطبوعاتی کوچک برگزار کردند تا جایگاه هواوی را روشن کنند. به نظر می رسد هدف اصلی این نشست، لابی با متحدان اروپایی برای منع گسترده استفاده از تجهیزات هوآوی در شبکه های مخابراتی بود.

رابرت استایر، مقام ارشد سایبری آمریکا،  در این خصوص می گوید: "ایالات متحده از دولت های دیگر و بخش خصوصی می خواهد تا تهدیدهایی را که توسط هواوی و سایر شرکت های فناوری اطلاعات چین مطرح می شود، در نظر بگیرند."

هنگامی که خبرنگاران از استایر پرسیدند آیا ایالات متحده مدرکی مبنی بر اینکه هوواوی ممکن است در تجهیزات مخابراتی خود جاسوسی کند دارد یا خیر ؟  استایر گفت: " من فکر می کنم سوال درست این است: آیا شما می خواهید سیستمی داشته باشید  که به طور بالقوه توسط دولت چین تحت نظر است یا اینکه شما ترجیح می دهید با یک جایگزین امن تر متکی شوید؟ "

آیا ایالات متحده از قدرت گرفتن هواوی می ترسد؟ / نگاهی به دلایل فشار دولت ترامپ بر غول فناوری چین

نمودار سهم بازار هواوی در نقاط مختلف جهان

اگر به همین اظهار نظر اتکا کنیم، به نظر می رسد ایالات متحده واقعا از قدرت گرفتن چین می هراسد و سعی دارد هر چه سریعتر این قدرت را از بین ببرد. با این وجود کسب و کار هواوی در اروپا، خاورمیانه و آفریقا بسیار بزرگتر  است تا ایالات متحده. بنابراین اگر ایالات متحده حتی همه اروپا را با خود همراه کند، باز هم هواوی شکستی سنگین ر متحمل نمی شود.

گزارش های سود هواوی نشان می دهند، آمریکا تنها بخش کوچکی از کسب و کار هواوی  را تشکیل می دهد، یعنی  تنها 6.5٪ از درآمد 90 میلیارد دلاری هواوی در سال 2017 از آمریکا تامین می شده است. اما هواوی روی درامدهای توسعه 5G در اروپا و ایالات متحده حسابی ویژه باز کرده بود.

یک مشکل برای تلاش های لابیگری ایالات متحده این است که هواوی در حال حاضر عمیقا در شبکه های مخابراتی اروپا نفو کرده است و در حال حاضر به آزمایش شبکه های 5G  در بریتانیا کمک می کند.

یکی از اعضای ارشد شرکت مخابراتی انگلیس در کنگره جهانی موبایل گفت: "آنها(هواوی) یک فروشنده وارائه دهنده معتبر هستند."

 

*رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان