arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

چند میگیری فیس بوک را پاک کنی؟! / ایده ای عجیب برای ترک شبکه های اجتماعی / هر 4 هفته 100 دلار جایزه نقدی

متیو گنتزکو؛ پژوهشگر و استاد دانشگاه استفورد در ماه ژانویه نتایج یک پژوهش را منتشر کرد که نشان می داد مردم در ازای برخی مبالغ حاضرند دست از فیس بوک کشیده و این شبکه اجتماعی را پاک کنند. حداقل زمان برای ترک کردن فیس بوک، حدود 100 دلار در ماه بود. اما آیا فیسبوک واقعا مخرب است؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

متیو گنتزکو؛ پژوهشگر و استاد دانشگاه استفورد در ماه ژانویه نتایج یک پژوهش را منتشر کرد که نشان می داد مردم در ازای برخی مبالغ حاضرند دست از فیس بوک کشیده و این شبکه اجتماعی را پاک کنند. حداقل زمان برای ترک کردن فیس بوک، حدود 100 دلار در ماه بود. اما آیا فیسبوک واقعا مخرب است؟

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، گنتزکو در خصوص پژوهش خود می گوید: در جریان این بررسی متوجه شدم که تعداد زیادی از مردم حاضرند در ازای از 0 تا 100 دلار حساب کاربری خود را در فیس بوک پاک کنند."

وی در پاسخ به این سوال که آیا فیس بوک برای جامعه مضر است یا خیر گفت: "من نمی توانم بگویم قطعا بله. درواقع هنوز اثبات نشده که فیس بوک برای جامعه خوب است یا بد، اما آنچه روشن است این است که افرادی که از آن استفاده می کنند ارزش زیادی دارند.

این مطالعه که در بنیاد ملی تحقیقات اقتصادی منتشر شد، توسط چهار استاد، سه تن از استنفورد و یکی از دانشگاه نیویورک به ثبت رسید. برای این مطالعه، محققان 2،844 کاربر فیس بوک را فراخوانده و از برخی از آنها خواستند تا حساب کاربری فیس بوک خود را برای مدت چهار هفته غیر فعال کنند، این درخواست در دوره ای حساس یعنی مدت کوتاهی پس از انتخابات میان دوره ای 2018 در 6 نوامبر آغاز شد.

جالب است بدانید که پنجاه و هشت درصد از شرکت کنندگان در مطالعه مایل به غیر فعال کردن برای مبلغی حتی کمتر از 102 دلار بودند.این مطالعه نشان داد  که "غیرفعال کردن فیسبوک باعث بهبودی کوچک اما قابل توجه در رفاه و به ویژه در احساس خوشبختی کاربران شد، افزون بر این، آنها احساس رضایت از زندگی،کاهش افسردگی و بهبود اضطراب نیز داشتند."

یکی از شرکت کنندگان در این مطالعه گزارش داد: "من در مدت این مطالعه کمتر تنش زده بودم، فکر می کنم علت اصلی این موضوع کاهش وابستگی من به تلفن همراهم بود. به طور کلی من در این مدت بسیار بهتر بودم و به مدت زمانی که روزانه از دست می دادم فکر کردم."

 

یک آزمودنی  دیگر نیز گفت که زمان اختصاص یافته به فیس بوک را به فعالیت های آفلاین تقسیم کرده است. اما همه این طور نبودند برخی دیگر از افراد نیز از شرکت در این آزمون حسی منفی داشتند. برای مثال یک آزمودنی می گوید: اوایل، پس از آن که مکالمات آنلاین خود را فراموش کردم حس خوبی داشتم و وقتم را صرف خودم می کردم اما به مرور احساساتی منفی به سراغم آمد چون من فردی درونگرا هستم و ترک فیسبوک باعث شد ارتباطم با دوستان و همفکرانم به شدت محدود شود. برای من فیسبوک دریچه ای برای ارتباط بهتر بود.

یک سخنگوی فیس بوک نیز در دفاع از شرکت خود می گوید: "این یک مطالعه قوی است اما فراموش نکنیم که فیسبوک به ارتباط بسیاری از افراد کمک کرده است. تیم های ما در این زمینه به شدت تلاش کرده اند. ما چندین ابزار جدید را معرفی کردیم تا مردم بتوانند از تجربه خود بیشتر استفاده کنند و به روز رسانی های محصولات را افزایش داده و تعداد مکالمه های معنی دار و ارتباطات را ارتقاء داده ایم. ما در حال پیشرفتی پایدار هستیم."

وی افزود: در همین مطالعه مشخص شده که فیسبوک افزون بر برخی موارد منفی، مزایایی نیز دارد. برای مثال فیس بوک برای بسیاری از افراد منبع اخبار و اطلاعات، سرگرمی، ابزاری برای کمک به سازماندهی رویدادها یا گروه ها و  بازاریابی اجتماعی است.

 

نظرات بینندگان