arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۱ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در آزادراه قزوین-رشت و تهران - ساوه تا آخر سال

وزیر راه و شهرسازی از الکترونیکی شدن پرداخت عوارض دو آزادراه کشور در پایان سال جاری خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر راه و شهرسازی از الکترونیکی شدن پرداخت عوارض دو آزادراه کشور در پایان سال جاری خبر داد.

 محمد اسلامی در دومین روز از چهاردهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی در ستاد فرماندهی ناجا برگزار شد، به پرداخت الکترونیکی عوارض در آزادراه‌ها اشاره کرد و گفت: طراحی پرداخت الکترونیکی عوارض به صورت سخت افزاری و نرم‌افزاری انجام شده و در پایان سال دو آزادراه تهران ساوه و قزوین رشت به پرداخت الکترونیکی عوارض مجهز شده و پرداخت نقدی در آنها متوقف خواهد شد. این اقدام می‌تواند باعث کاهش ترافیک در گلوگاه‌های عوارضی باشد.

وی در ادامه به عملکرد وزارت راه برای ایجاد باند دوم اشاره کرد و گفت: امسال حدود ۷۰۰ کیلومتر باند دوم ایجاد کردیم که ۲۰۰ کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده است، ۵۰۰ کیلومتر هنوز باقی مانده که بعد از نصب علائم و تابلوها امیدواریم برای عید نوروز به بهره برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کنترل کاهش تصادفات و جاده‌ها توسط پلیس جزو عمل صالح است گفت: یکی اقدامات مهم ما این است که زیر ساخت‌های استاندار حمل و نقل را فراهم و نگهداری و به بهره‌برداری برسانیم.

وی با با اشاره به اینکه عدم فراهم کردن زیرساخت‌ها موجب بروز حوادثی می‌شود که می‌توانستیم از آنها پیشگیری کنیم گفت: در بحث اجرای پروژه‌ها باید یک هیئت ممیزی از طرح‌ها نظارت کنند. به منظور رصد بحث کیفی راه‌ها و روکش آسفالت‌ها از طریق سیستم pms از تمام سطح جاده‌ها عکس برداری شده است و بر اساس اطلاعات این سیستم تصمیم گرفته می‌شود که روکش کدام جاده ترمیم شود.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به هوشمند سازی رصد جاده‌ها گفت: هوشمند سازی یک اولویت مهم برای ما است و طبق تعهد ما به پلیس ۲۰۰۰ سیستم پایش تصویر در جاده‌ها را فراهم خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مهم‌ترین موضوع ساماندهی سامانه حمل و نقل عمومی است، گفت: هر چه این موضوع بیشتر مدیریت شود می‌تواند به عنوان یک الگو برای بخش خصوصی باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه سامانه حمل و نقل عمومی دارای بیشترین حوادث هستند، گفت: اجرای طرح سپه تن در این ناوگان در دستور کار است و این سامانه بر روی تمام خودروهای حمل سوخت نصب می‌شود.

وی افزود: امروز ظرفیت و جاده‌های کشور به صورت انلاین رصد می‌شود و طبق بررسی‌ها برخی از جاده‌ها بیشتر از ظرفیت مجاز زیر بار ترافیکی می‌رود که با سیستم مانیتوریگ جاده‌ای می‌توان این جاده‌ها را شناسایی کرد.

اسلامی با اشاره به اینکه ایجاد استراحتگاه‌های بین جاده‌ای نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: در نظر داریم با کمک بخش خصوصی این پروژه را اجرا کنیم و اولویت ما ایجاد استراحتگاه در ۳۰ کیلومتری جاده‌ها است.

وی افزود: برای رفع نقاط حادثه خیز براورد مالی انجام شده است و منابع مالی مختصری برای بهبود این نقاط در سال ۱۳۹۷ در نظر گرفته شد، اما ایجاد تقاطع‌های غیر هم سطح و ایجاد باند کند رو و باند دوم از جمله برنامه‌های ما است که طی دو سال آینده اجرا می‌شود و منابع مالی آن هم تأمین شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ۷۰۰ کیلومتر باند دوم ۲۰۰ کیلومتر زیر باز ترافیکی رفته است، گفت: طی یک طرح ضربتی با نصب علائم ۵۰۰ کیلومتر باقی مانده در ایام نوروز زیر بار ترافیکی می‌رود.

وی گفت :۱۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در سال ۱۳۹۷ احداث شد و نوروز امسال علائم هشداری در این جاده‌ها نصب می‌شود.

اسلامی همچنین در حاشیه چهاردهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره زمان افتتاح آزادراه تهران - شمال گفت: این آزادراه از اتوبان همت جدا و به شهرستانک منتهی می‌شود که امیدواریم در تابستان ۱۳۹۸ بهره برداری شود.

وی ادامه داد: این آزادراه پروژه عظیمی است که مسائل فنی و هوشمندی متفاوتی با سایر آزادراه‌ها دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نیروهای شرکت‌های پیمانکاری با حداکثر ظرفیت در این آزادراه مشغول به کار هستند و در تابستان ۱۳۹۸ مردم می‌توانند از یک جاده استاندارد استفاده کنند.

اسلامی در پاسخ به اینکه چرا اعلام کردید رفع نقاط حادثه خیز در دو سال آینده صورت می‌گیرد، گفت: ۳۳۰۰ نقطه حادثه خیر داریم که رفع آن در دستور کار است. در نقاطی که شاهد حوادث سنگینی بودیم بنابراین اقدامات اصلاحی را در اولویت قرار داده‌ایم به طوری که در برخی نقاط به دنبال ایجاد ٧٠٠ کیلومتر باند دوم هستیم که تاکنون نیز ٢٠٠ کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری نیز در پاسخ به گران فروشی برخی شرکت‌های فرودگاهی گفت: یکی از تکالیف مدیران جدید انتضام بخشی به کیفیت و نحوه بهره برداری از فضای فرودگاهی است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا همزمان با سفرهای نوروزی قیمت بلیط افزایش خواهد داشت یا خیر؟ گفت: قیمت بلیط به موجب قیمت عرضه و تقاضا تعیین سقف شده و افزایشی نخواهد داشت. سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهر سازی بر کلیه امور حمل و نقل و امور بلیط‌ها ناظر هستند.

وی افزود: همزمان با نوروز ١٢هزار راهدار آماده باش و ۹۰۰۰ ماشین به کار گرفته شده‌اند. همچنین ۹۰۰۰ راهدارخانه نیز فعال هستند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان