arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۰

مقامات آمريكايي: هواپيماي سرنگون شده در ايران متعلق به سيا است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقامات آمريكايي مي‌گويند كه هواپيماي بدون سرنشيني كه در ايران سرنگون شده، از هواپيماهاي ناوگان ضد رادار آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) بوده است كه سال‌ها از طريق يك پايگاه آمريكايي در افغانستان به جاسوسي از ايران مي‌پرداخته است.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از مقامات آمريكايي كه به نام آن‌ها اشاره‌اي نكرد، گزارش داد: هواپيماي بدون سرنشين ضد رادار RQ170 سيا هم‌چنين براي نظارت بر محل اقامت اسامه بن لادن ـ رهبر پيشين القاعده ـ در پاكستان پيش از حمله ماه مه مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته اين مقامات، آمريكا پايگاه "شينداد" در افغانستان را با هدف حضوري بلند مدت در آن‌جا به منظور انجام عمليات‌هاي شناسايي و حتي عمليات‌هاي ويژه در ايران در صورت ضرورت برپا كرده است.

اين مقامات كه به شرط فاش نشدن نام‌شان حاضر به گفت‌و‌گو در اين‌باره شدند، گفتند كه با وجودي كه مجوز هيچ ماموريت خاصي در رابطه با ايران داده نشده است اما نيروي نظامي آمريكا برنامه‌هايي احتمالي را براي اين‌گونه عمليات‌هاي پنهاني دارد.

پيش‌تر نيز فرماندهي نيروهاي بين‌المللي کمک به برقراري امنيت در افغانستان (ايساف) در بيانيه‌اي اعلام كرده بود كه هواپيمايي بدون سرنشيني كه "ايراني‌ها به آن اشاره مي‌كنند ممكن است يك هواپيماي شناسايي بدون سرنشين آمريكايي باشد كه در غرب افغانستان پرواز مي‌كرده است."

بنا بر گزارش خبرگزاري آلمان، بر اساس اين بيانيه‌ اپراتورهاي اين هواپيما پس از خارج شدن از كنترل و مفقود شدن آن در هفته گذشته در حال "كار كردن براي تشخيص موقعيت آن" بوده‌اند.

به گزارش ايسنا، يك مقام آگاه نظامي ايران در پي سرنگوني يك هواپيماي جاسوسي بدون سرنشين آمريكا در شرق كشور، اعلام كرد كه اقدامات عملياتي و الكترونيكي نيروهاي مسلح كشور عليه پرنده‌هاي متجاوز محدود به مرزهاي كشور نخواهد ماند.

اين مقام آگاه گفت: با كنترل مناسب فضاي كشور و تسلط اطلاعاتي نيروهاي مسلح، واحدهاي جنگ الكترونيكي و پدافند هوايي موفق شدند با اقدامات عملياتي خود يك فروند هواپيماي بدون سرنشين پيشرفته جاسوسي آمريكايي از نوع RQ170 را كه به طور محدود به مناطق مرزي شرق كشور تجاوز كرده بود، كشف و از كنترل متجاوزان خارج كنند.

او افزود: اين هواپيما با اندك خسارتي سرنگون شد و در اختيار نيروهاي مسلح قرار گرفت.

اين مقام نظامي تاكيد كرد: نظر به وقوع تجاوز آشكار مرزي، اقدامات عملياتي و الكترونيكي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران عليه پرنده‌هاي متجاوز، به مرزهاي كشور محدود نخواهد ماند.
نظرات بینندگان