arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۲۶۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۹ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

چرا رفتارهای مدیرعامل فیس بوک ضد و نقیض است؟ / از وعده حفظ حریم خصوصی تا ادامه رصد اطلاعات کاربران

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک اخیرا در سخنرانی ها خود تاکید کرده که قصد دارد حریم خصوصی کاربران را بیش از گذشته حمایت کند اما در عمل هیچ خبری از موفقیت نیست. بر این اساس سوالی که اخیرا مطرح می شود این است؛ هدف زاکربرگ از سخن گفتن در مورد حریم خصوصی چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک اخیرا در سخنرانی ها خود تاکید کرده که قصد دارد حریم خصوصی کاربران را بیش از گذشته حمایت کند اما در عمل هیچ خبری از موفقیت نیست. بر این اساس سوالی که اخیرا مطرح می شود این است؛ هدف زاکربرگ از سخن گفتن در مورد حریم خصوصی چیست؟

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، مارک زاکربرگ  می گوید تمام تلاش خود را برای حفظ حریم خصوصی کاربران به کار بسته است اما فیس بوک بی سر و صدا  همچنان به لابی های خود علیه قوانین ادامه می دهد و بیش از پیش به کنترل و رصد اطلاعات کاربران می پردازد، تا جایی که حتی طی روزهای گذشته خبری منتشر شد مبنی بر ادامه جاسوسی فیسبوک از اندرویدی ها به واسطه برنامه های مختلف.

اجازه دهید با هم ماجرای رفتارهای ضد و نقیض مارک زاکربرگ طی هفته اخیر را بررسی کنیم، مارک زاکربرگ طی هفته اخیر گفت: "فیس بوک برای ادامه بقای خود به حفظ حریم خصوصی احتیاج دارد."

اما درست یک روز پس از این سخنان، نشریه"The Sunday Telegraph" اسنادی را منتشر کرد که نشان می داد یکی از نزدیکترین مشاوران زاکربرگ، یعنی نیک کلگ، رئیس کل امور بین الملل این شرکت در حال لابی با مقامات اتحادیه اروپا برای نقض قوانین جدید حفظ حریم خصوصی اتحادیه اروپا است.

درواقع شواهد نشان می دهند که کلگ برای رسیدن به مقرراتی که به شرکت های فناوری اجازه می دهد به داده های کاربران دسترسی داشته باشند، می جنگد. این در حالی است که قرار بود این قوانین با رضایت کاربران استفاده شوند.کلگ در این جلسات تاکید کرده که قانون پیشنهادی اتحادیه اروپا مدل تجاری فیس بوک را به خطر می اندازد.

باز هم به سخنان اخیر مارک زاکربرگ برمی گردیم. مارک زاکربرگ، چشم انداز بزرگ خود را در هفته گذشته برای فیس بوک بر اساس تمرکز بر حفظ حریم خصوصی تنظیم کرد. وی گفت: "من اعتقاد دارم که آینده ارتباطات به طور فزاینده ای به سرویس های خصوصی، رمزگذاری شده تبدیل می شود که مردم می توانند اطمینان حاصل کنند که آنچه آنها به یکدیگر می گویند، امن است و پیام ها و محتواهای خصوصی آنها همیشه محفوظ خواهد ماند."

او بعدها در وبلاگ خود به این مطالب چنین افزود که او نگرانی های کاربران را درک می کند و وعده داد که: "سرویس های ما  فقط می توانند به پیام ها دسترسی داشته باشند و از آنها برای برخی تبلیغات محدود استفاده کنند، نه مقاصد دیگر."

اما اگر این ادعا درست است،  چرا فیس بوک در تلاش است از سد قوانین بریتانیا و اتحادیه اروپا عبور کند؟ آیا این تلاش عجیب نیست؟

 

 

 

 

نظرات بینندگان