arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۰

توضیحات اژه‌اي درباره طرح جامع وكيل خانواده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوي قوه قضاييه با بيان اين كه طرح وكيل خانواده هم اكنون در مجلس شوراي اسلامي مطرح است گفت: اگر طرح وكيل خانواده جامع و کافي نباشد دستگاه قضايي بايد طرحي جامع را به تصويب برساند تا منافع مردم، وکلا و دستگاه قضايي در آن تامين شود.
به گزارش انتخاب، حجت السلام غلامحسين محسني اژه اي دادستان کل کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در رابطه با طرح وکيل خانواده گفت:‌ به طور طبيعي انسانهاي منصف نه تنها اجازه تجاوز به حقوق ديگران را به خود نمي دهند بلكه در رابطه با تعرض به حقوق ديگران از آنان دفاع خواهند كرد.

سخنگوي قوه قضاييه افزود: اگر اشخاص حد خود را در جامعه نشناسد ناخواسته از حق تجاوز كرده و نه تنها خود بلكه ديگران را نيز به زحمت خواهد انداخت كه در اين صورت پرونده هاي بسياري در دستگاه قضايي ايجاد خواهد شد.

دادستان كل كشور تصريح كرد:‌ کاري که همه دستگاه هاي قضايي و رسانه ها بايد انجام دهند اين است که آگاهي مردم درباره حقوقشان را افزايش دهند تا مردم نسبت به حقوقشان آشنا شوند.

وي ادامه داد: آشنايي افراد با حقوقشان در جامعه مي تواند از آموزش و پرورش شروع شود.

محسني اژه اي در رابطه با بالا بردن آگاهي مردم نسبت به حقوقشان گفت: هر فردي نمي تواند به صورت تخصصي با حقوق قضايي آشنا شود و از حق خود دفاع کند كه در اين صورت وجود وكيل در جامعه ضروري است.

وي با بيان اينكه وکيل و موکل بايد به سهولت به يکديگر دسترسي داشته باشند و وکيل از حق الزحمه متعارف برخوردار بوده و موکل نيز توان پرداخت آن حق الوكاله را داشته باشد زيرا در حال خاص با وجود تعرفه مشخص ،موكل تمکن مالي براي پرداخت حق الوكاله را ندارد.

محسني اژه اي در خصوص تعرفه وكلا، معيار قانوني تعرفه ها و نحوه محاسبه تعرفه توسط وكلا افزود:‌ حق وکيل به شکل متعارف بايد پرداخت شود و دسترسي وکيل نيز به موکل آسان باشد همچنين وکيل بايد حد و حدود خود را بشناسد و مبالغ سنگيني از موکل مطالبه نکند.

سخنگوي قوه قضاييه در ادامه تصريح كرد: وکيل بايد از حقيقت و واقعيت دفاع کند يعني آنچه را که موکل از آن آگاه نيست دفاع کند به ميزاني که حق به او اجازه دهد نه اينکه وکيل به هر نحوي در صدد رفع اتهام از موکل خود برآيد.

دادستان کل کشور گفت : اگر بتوان وکلاي خانواده را در كشور رواج دهيم به نفع مردم و جامعه خواهد بود چراكه در غير اين صورت يافتن زبان گفتگو بين خانواده ها و وکيل بسيار مشکل است.

وي به مطرح بودن طرح وکيل خانواده در مجلس اشاره  کرد و اظهار داشت: ‌اين طرح در مجلس مطرح بوده و قوه قضاييه نيز نظرات خود را اعلام کرده است و اگر اين طرح جامع و کافي نباشد دستگاه قضايي بايد طرحي جامع را به تصويب برساند تا منافع مردم، وکلا و دستگاه قضايي تامين شود.

سخنگوي قوه قضاييه با بيان اين كه عدم آشنايي مردم به حقوق خود باعث خواهد شد تا ورود پرونده ها به دستگاه قضايي كشور بيشتر از گذشته نمود پيدا كند، گفت: اگر مردم به منافع خود آشنا باشند در زمان مراجعه به دستگاه قضايي مسائل را به سهولت حل و فصل خواهند کرد ولي اگر مردم به حقوق خود آشنا نباشند در محاکم قضايي با وجود اشتباهات در مسائل حقوقي، قاضي ممكن است كه دادخواست آنان را رد كند.

محسني اژه اي به عدم رعايت تعرفه قانوني توسط وکلا اشاره و خاطرنشان كرد: با آموزش حقوق مردم در رسانه ها مي توان مطمئن بود که وضعيت حقوقي آنان در جامعه ارتقاء خواهد يافت.
نظرات بینندگان