arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷

عرضه مستمر بنزین سوپر/ پیش بینی رشد ۱۰ درصدی مصرف بنزین در سال آینده

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه بنزین سوپر به صورت مستمر عرضه خواهد شد گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف بنزین در سال ۹۸ با ۱۰.۲ درصد رشد به ۹۷ میلیون لیتر در روز برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه بنزین سوپر به صورت مستمر عرضه خواهد شد گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف بنزین در سال ۹۸ با ۱۰.۲ درصد رشد به ۹۷ میلیون لیتر در روز برسد.

به گزارش ایسنا، سید محمدرضا موسوی خواه در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه برآورد می‌شد امسال میزان مصرف بنزین به ۸۷.۸ میلیون لیتر برسد افزود: این میزان به ۸۸ میلیون لیتر در روز رسید و میزان مصرف نفت گاز که برآورد می‌شد پنج درصد باشد به ۵.۹ درصد رسید.

وی در مورد افزایش رشد مصرف بنزین در سال ۹۷ اظهار کرد: رکورد مصرف بنزین در سال ۹۷ در تیر ماه با مصرف ۱۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر زده شد.

به گفته وی، پیش بینی می‌شد میزان مصرف CNG در سال جاری ۳۰ درصد رشد داشته باشد که این میزان تحقق نیافت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مورد برنامه‌های شرکت ملی پخش برای افزایش مصرف CNG در بین مردم گفت: می‌توان از راهکارهایی مانند ارائه وام کم بهره برای تبدیل خودروها، تبدیل وضعیت ناوگان، تغییر در نوع مخازن از CNG به ANG و … استفاده کرد.

تغییر نحوه محاسبه کارمزد جایگاه‌داران

موسوی در ادامه با اشاره به تغییر نحوه محاسبه کارمزد جایگاه داران گفت: امسال برای نخستین بار در طول ۹۰ سال فعالیت شرکت ملی پخش کارمزد جایگاه داران از صورت کارمزدی به حق‌العمل تغییر یافت. این امر از اول مرداد سال جاری محقق شد اما به صورت کامل نیست. احتمالاً برای سال ۹۸ حق‌العمل کامل به کل جایگاه‌ها پرداخت می‌شود. در نظر داریم این روش را برای حمل و نقل هم به کار گیریم.

عرضه مستمر بنزین سوپر

وی در ادامه با اشاره به عرضه بنزین سوپر در کشور اظهار کرد: در تأمین بنزین سوپر در سال جاری نوسانات و فراز و نشیب‌هایی به دلایل مختلف وجود داشت. تا سال گذشته واردات بنزین داشتیم که بنزین سوپر با اکتان ۹۵ وارد می‌شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به قطع واردات بنزین از مهرماه سال جاری گفت: تا سال گذشته روزانه ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین وارد می‌شد که این میزان امسال به چهار میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر رسید و سرانجام به طور کامل متوقف شد.

موسوی تاکید کرد: در حال حاضر بنزین سوپر از پالایشگاه‌های داخل کشور تأمین می‌شود و به صورت مستمر شاهد عرضه بنزین سوپر در کشور خواهیم بود.

به گفته وی، اکتان بنزین یورویی که در سطح کشور توزیع می‌شود فقط چهار درجه از اکتان بنزین سوپر پایین‌تر است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه میزان مصرف روزانه بنزین سوپر در سال ۹۶، ۳.۵ لیتر بود گفت: این میزان در سال ۹۷ به بیش از پنج میلیون لیتر رسید. پالایشگاه‌های اراک و اصفهان در حال حاضر پنج میلیون لیتر بنزین سوپر تولید می‌کنند و قرار است پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز اقدام به تولید بنزین سوپر کنند.

به گفته وی مؤلفه‌های بنزین یورو و بنزین سوپر یکسان است

بکارگیری جایگاه‌های سیار در نقاط مختلف کشور

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه با اشاره به فرایند سوخت رسانی در ایام نوروز گفت: نوروز سال ۹۷ شاهد وجود جایگاه‌های سیار در نقاط مختلف کشور بودیم. در این راستا در مسیر جاده چالوس نزدیک به شش جایگاه سیار داشتیم. امسال هم تمهیداتی در این راستا اندیشیده شده است.

موسوی از افرادی که قصد مسافرت به استان سیستان و بلوچستان را دارند تقاضا کرد که برای سوخت گیری در این استان حتماً کارت سوخت خود را به همراه داشته باشند. زیرا عرضه فرآورده در این استان با کارت سوخت آزاد صورت نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: البته در استان سیستان و بلوچستان تعدادی جایگاه برای عرضه به مسافران تعبیه شده است اما مسافران بدانند سهمیه بنزین در کارت سوخت آنها شارژ شده و بدون محدودیت می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

افزایش کمی و کیفی بنزین و نفت‌گاز

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه کمیت و کیفیت بنزین و نفت گاز افزایش یافته است، گفت: تولید بنزین یور و۴ به روزانه بیش از ۲۵ میلیون لیتر و تولید نفت گاز یور و۴ به روزانه ۲۰ میلیون لیتر رسیده است. همچنین در حال حاضر در ۵۲۷ جایگاه نفت گاز یور و۴ تولید می‌شود.

پیش بینی رشد مصرف بیش از ۱۰ درصدی بنزین در سال ۹۸

موسوی در ادامه با بیان اینکه میزان مصرف بنزین در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته ۹.۵ درصد رشد داشته است گفت: از ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین ایام نوروز محسوب می‌شود و در نوروز ۹۷ در این بازه زمانی بیشترین مصرف در ۲۸ اسفند ۹۶ به میزان ۱۱۶ میلیون لیتر و همچنین در ۱۲ فروردین ۹۷ به میزان ۱۱۰ میلیون لیتر بوده است.

وی ادامه داد: پیش بینی شده است در پنج روز آخر سال جاری میزان مصرف به ۱۱۰ میلیون لیتر و در ۱۴ روز فروردین ۹۸ به ۱۰۷ میلیون لیتر برسد.

به گفته وی پیش بینی‌ها حاکی از آن است که میزان مصرف بنزین در سال ۹۸ با ۱۰.۲ درصد رشد به ۹۷ میلیون لیتر در روز برسد.

مردم تخلفات را گزارش دهند

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه از وجود گشت‌های نظارتی تا پایان تعطیلات در مجاری عرضه خبر داد و گفت: از مردم درخواست دارم اگر با مشکلی مواجه شدند با شماره ۰۹۶۲۷ به شرکت ملی پخش اطلاع رسانی کنند.

موسوی در مورد نظارت بر جایگاه‌های سوخت در کل ایام سال نیز توضیح داد: در ایام عادی سال همه جایگاه‌ها هفته‌ای یک بار کنترل کیفی می‌شوند و سعی می‌کنیم هفته‌ای یک بار هم کنترل کمی داشته باشیم. همچنین دوربین‌های نصب شده در جایگاه‌ها کنترل می‌شوند.

آمادگی شرکت ملی پخش برای استفاده از کارت سوخت

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت از سال ۸۶ گفت: این سامانه همچنان پابرجا است و هر زمانی که دولت اعلام کند که استفاده از کارت سوخت الزامی شده است شرکت ملی پخش برای اجرا مشکلی ندارد.

کاهش میزان بدهی ایرلاین‌ها

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه در مورد میزان بدهی ایرلاین‌ها به شرکت ملی پخش توضیح داد: میزان بدهی ایرلاین‌ها در اول فروردین سال ۹۶، ۹۷۵ میلیارد تومان بود که این میزان در اول فروردین ۹۷ به ۶۸۰ میلیارد تومان رسید و این میزان در حال حاضر ۶۰۰ میلیارد تومان است.

جزئیات توزیع فرآورده به نیروگاه‌ها

در سال جاری هفت میلیارد لیتر فرآورده به نیروگاه‌ها توزیع شد که بیش از ۵.۵ میلیارد لیتر آن نفت گاز و مابقی نفت کوره بود. به طور کلی ارسال نفت گاز به نیروگاه‌ها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۱۰ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه با اشاره به فرآیند ثبت نام کارت سوخت گفت: به طور کلی ۲.۵ میلیون نفر متقاضی دریافت کارت سوخت المثنی شدند که بیش از ۵۰۰ هزار تقاضا برای خودروهای عمومی بود.

به گفته موسوی، ذخایر بنزین کشور بسیار عالی است و در مورد صادرات بنزین به طور جدی فکر می‌شود.

نظرات بینندگان