arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۱۶ آذر ۱۳۹۰

بودجه 91 به مجلس نرسید

15آذرماه به‌عنوان مهلت قانونی ارائه لایحه بودجه سالانه از سوی دولت به مجلس به پایان رسید اما سند دخل‌وخرج سالانه دولت به مجلس نرسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
15آذرماه به‌عنوان مهلت قانونی ارائه لایحه بودجه سالانه از سوی دولت به مجلس به پایان رسید اما سند دخل‌وخرج سالانه دولت به مجلس نرسید.
تاخیر بی‌سابقه دولت در ارسال لایحه بودجه سال90 باعث شد تا مقامات دولتی وعده دهند که لایحه بودجه سال آینده در موعد مقرر تقدیم مجلس خواهد شد اما با ارسال‌نشدن لایحه بودجه، برخی نمایندگان مجلس می‌گویند به‌دلیل درپیش‌بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی بهتر است دولت لایحه را پس از انتخابات تقدیم کند.

پیش‌تر معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفته بود: دولت در تلاش است تا لایحه بودجه سال1391 کل کشور را آذرماه یا اوایل دی‌ماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. تاخیر در ارسال لایحه بودجه90 از سوی دولت باعث شد تا مجلس به ناچار به تصویب بودجه دو دوازدهم تن دهد و سرانجام بودجه سال‌جاری با تاخیری بی‌سابقه اردیبهشت امسال نهایی و به دولت ابلاغ شد.

برخی نمایندگان می‌گویند: عدم تحویل بموقع لایحه بودجه، به نوعی بیانگر کم‌توجهی دولت به‌نظرات کار‌شناسی مجلس است، چرا که با توجه به زمان محدود مجلس هشتم و نزدیک‌شدن به انتخابات پارلمانی کشور، فرصت برای ارزیابی کار‌شناسی و صحیح ارقام بودجه و میزان اعتبارات محدود خواهد بود و زمینه توزیع نامناسب اعتبارات و عدم توازن ارقام درآمدی و هزینه‌ای را فراهم می‌کند که حاصل آن اعداد بزرگ در کسری بودجه سالانه خواهد بود.

به گفته جمشید انصاری- از نمایندگان مجلس- درصورتی که این لایحه دی‌ماه تحویل مجلس شود، با توجه به برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس، بعید است پرونده بودجه تا پایان سال و قبل از انتخابات بسته شود. یک عضو هیأت رئیسه مجلس نیز تأکید کرد که دولت باید لایحه بودجه91 را در زمان مقرر برای رسیدگی تقدیم مجلس کند.

به گزارش فارس، حسین سبحانی‌نیا با بیان اینکه طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت باید تا 15ذرماه بودجه را به مجلس ارائه دهد، متذکر شد: اگر لایحه بودجه با تأخیر تقدیم مجلس شود، رسیدگی به لایحه بودجه، از نظر کیفیت با مشکلاتی مواجه می‌شود. اما عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه معقول و منطقی این است که دولت بودجه۹۱ را بعد از انتخابات مجلس تحویل نمایندگان دهد، گفت: در فاصله 3ماه تا انتخابات، نمایندگان درگیر هستند و کمتر می‌توانند برای بودجه وقت بگذارند.

به گزارش مهر، جعفر قادری افزود: تا آنجایی که اطلاع دارم بودجه تاکنون از معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهوری خارج نشده و دولت هنوز بررسی را آغاز نکرده است. سیدکاظم دلخوش، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ارائه لایحه بودجه سال۹۱ کشور به مجلس در موعد مقرر را ضروری دانست و به باشگاه خبرنگاران، گفت: ‌انتظار داریم دولت، لایحه بودجه را در موعد مقرر و حداکثر طی 2هفته آینده به مجلس ارائه کند تا با بررسی آن در برنامه زمانی معین، از مشکلات ناشی از عدم تخصیص و ابلاغ بودجه در زمان مناسب پیشگیری شود.

امکان تصویب طرح چنددوازدهم بودجه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در مورد بودجه سال91 تجربه سال گذشته تکرار خواهد شد و نمایندگان مجبور می‌شوند طرح چند‌دوازدهم را برای بودجه ارائه و تصویب کنند. موسی‌الرضا ثروتی افزود: دولت پیشنهاد دستگاه‌ها در مورد بودجه مورد نیاز را دریافت کرده اما تنظیم آنها زمان می‌برد.

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس هم گفت: دولت حواسش به روزهای انگشت‌شماری که تا تحویل لایحه بودجه به مجلس باقی مانده، باشد. به گزارش ایلنا، غلامرضا مصباحی‌مقدم یادآور شد: با نزدیک‌شدن به انتخابات، ذهن نمایندگان هم مشغول انتخابات خواهد شد و از این رو شاید نمایندگان نتوانند بودجه را با اهتمامی که همیشه دارند، بررسی کنند. وی با تأکید بر اینکه دولت لایحه بودجه را به‌موقع تحویل دهد، اذعان داشت: امیدواریم که امسال کار به تصویب بودجه به‌صورت چنددوازدهم نکشد.
نظرات بینندگان