arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۷

چین در میدانی جدید از ایالات متحده سبقت می گیرد؟ /  رکوردشکنی پکن در تولید مقالات هوش مصنوعی  

چین برای نخستین بار در سال جاری در حوزه انتشار مقالات هوش مصنوعی از آمریکا  سبقت می گیرد. بر اساس براوردهای اولیه، نرخ این سبقت احتمالا 50 درصدی خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین برای نخستین بار در سال جاری در حوزه انتشار مقالات هوش مصنوعی از آمریکا  سبقت می گیرد. بر اساس براوردهای اولیه، نرخ این سبقت احتمالا 50 درصدی خواهد بود.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، در ماه ژوئیه سال 2017، دولت چین، یک مقاله بلندپروازانه را منتشر کرد که نشان می داد چگونه این کشور تا سال 2030 به عنوان رهبر جهانی هوش مصنوعی شناخته خواهد شد. نکته جالب این است که اکنون چین با اقدامات خود موفق شده یک دهه زودتر از برنامه از پیش تعیین شده خود موفق شود.

یک پژوهش جدید نشان می دهد که تولید مقالات تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی در چین به زودی از ایالات متحده سبقت می گیرد.  این یافته نشان می دهد که برنامه چین برای گسترش توانایی هوش مصنوعی  با کمک سرمایه گذاری سخاوتمندانه دولت در بخش های تأسیسات آموزشی و صنایع خصوصی، تامین می شود.

جالب است بدانید که با توجه به حجم مقالات هوش مصنوعی که سالانه منتشر می شوند، چین در سال 2006 از آمریکا فراتر رفت، اما منتقدان خاطر نشان کرده اند که این مقدار لزوما به معنای تولید مقالات با کیفیت مشابه نیست. درواقع چین با مشکلاتی مثل مالات  جعلی علمی شناخته شده است و حوزه هوش مصنوعی نیز از این ماجرا مستثنی نیست.

اما تحقیقات جدید موسسه Allen Institute of Intelligence (AI2) در سیاتل برای اندازه گیری تعداد این مقاله ها نشان داد که با وجود جعلی بودن بسیاری از مقالات چینی ها، اما باز هم تعداد مقالات ارزشمند چینی کم نیست. پس از تجزیه و تحلیل بیش از دو میلیون مقاله مبتنی بر هوش مصنوعی، که تا پایان سال 2018، منتشر شده این موسسه متوجه شد که چین در حال آماده شدن برای غلبه بر ایالات متحده طی سال جاری است .

اورن اتزیونی، استاد علوم رایانه و مدیر عامل موسسه آلن، در این خصوص گفت: "این تحقیق نشان می دهد چین از کلیشه های خود فاصله گرفته و پیشرفتی شگفت انگیز را تجربه می کند.واضح است که کیفیت مقالات چینی بسیار بالاتر از حد انتظار است."

همه این نتایج در شرایطی منتشر می شود که طی ماه گذشته، رئیس جمهور ایالات متحده؛ دونالد ترامپ یک دستورالعمل اجرایی را به منظور تحکیم سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی امضا کرد، کشورهای دیگری نیز برای پژوهش هوش مصنوعی تلاش می کنند. برای مثال سرمایه گذاری دولتی  20 میلیون دلاری (در استرالیا و دانمارک) و سرمایه گذاری خیره کننده نزدیک به 2 میلیارد دلاری (در کره جنوبی) .با همه این ها بازهم چین قوی ترین رقیب ایالات متحده ارزیابی می شود.

نظرات بینندگان