arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۰

چگونه کارت گرافیک رایانه را ارتقا دهیم؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

، اورکلاک یکی از سرگرمی های مورد علاقه خوره های کامپیوتر بوده و شاید شما هم بدتان نیاید که کارت گرافیک کامیپوترتان را اورکلاک کنید. البته این موضوعی نیست که هر کسی سراغ آن برود اما اگر خودتان را جزو بازی خوره ها می دانید و به این موضوع علاقمند هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید. سخت افزار هر کامپیوتر با دیگری متفاوت است اما برای اجرای این عملیات در عین سادگی اجرا شما به اینها نیاز دارید:

یک کامپیوتر ویندوزی: فعلا این آموزش مخصوص ویندوزی ها است. بیشتر اهالی بازهای کامپیوتری هم معمولا از این سیستم عامل استفاده می کنند.

یک کارت گرافیک انویدیا یا AMD : زیاد اهمیت ندارد که کارت شما چه مدلی است. این روش تقریبا روی همه مدل ها کار می کند.

یک نرم افزار اورکلاک: مانند EVGA Precision یا MSI Afterburner البته علارغم اسم این دو نرم افزار، اینها روی تمام کارت گرافیک ها کار می کنند و تقریبا مانند هم هستند و تفاوتی نمی کند از کدام یک استفاده کنید. در مثال های این آموزش از EVGA Precision استفاده شده است.

نرم افزار FurMark : برای تست استرس پردازشگر گرافیکی.

مرحله اول: کلاک را بالا ببرید

حالا که نرم افزارهای مورد نیاز را نصب کرده اید، می توانید دست به کار شوید. نرم افزار Precision یا Afterburner را اجرا کنید و در پنجره ای که مقابل تان است شما ۴ گزینه برای تغییر دارید:
 
چگونه کارت گرافیک رایانه را ارتقا دهیم؟

Core Clock (برای شروع با این گزینه کار داریم )
Shader Clock
Memory Clock (در مرحله بعد سراغ این یکی می رویم)
Fan Speed

البته گزینه Shader Clock فقط در کارت های مدل انویدیا قابل تنظیم است و اگر کارت گرافیک شما ساخت ای ام دی است می توانید آن را نادیده بگیرید. اگر از برنامه Afterburner استفاده می کنید یک گزینه تنظیم ولتاژ هم دارید که در این آموزش آن را هم بهتر است فراموش کنید! و گزینه Fan Speed را روی حالت Auto قرار بدهید.

برای شروع سراغ دستکاری Core Clock می رویم. اگر کارت گرافیک شما ساخت انویدیا است اطمینان حاصل کنید که دکمه Link کنار Core و Shader روشن باشد. حالا سرعت کلاک را بین 5 تا 10 MHz بالا ببرید و روی دکمه Apply کلیک کنید. می خواهیم این کار را قدم به قدم و آرام آرام انجام بدهیم تا اینکه بالاخره در تست استرسی که انجام می دهیم به مشکل بر بخوریم تا بدانیم مرزهای حداکثری توان کارت گرافیک کجا است.

مرحله دوم: تست استرس

نرم افزار Furmark را باز کنید و رزولوشن را روی رزولوشن نمایشگر تنظیم کنید و گزینه Fullscreen را فعال کرده و دکمه Burn in test را بزنید. حالا یک دونات بزرگ روی نمایشگر می بینید با یک گراف از کارت گرافیک و یک عدد دما که در پایین نمایش داده شده است. در طول تست استرس شما می خواهید که دو کار انجام بدهید:
 
چگونه کارت گرافیک رایانه را ارتقا دهیم؟

۱- روی نمایشگر دنبال آرتیفکت بگردید: اگر کارت گرافیک شما بیش از توانایی اش تحت فشار قرار گرفته باشد شما روی آن شیرینی بزرگ چیزهایی به نام «آرتیفکت» خواهید دید. چیزهایی که نشان می دهد کارت گرافیک شما به خوبی کار نمی کند. اینها ممکن است به شکل های مختلفی ظاهر شود. مثل خطوط سیاه یا دانه های برف مانند. ممکن است این آرتیفکت ها خیلی هم واضح و مشخص نباشند. بنابراین لازم است که با دقت نمایشگر را بررسی کنید.

۲- مراقب دما باشید: توجه کنید که دمای کارت گرافیک بیشتر از ۹۰ درجه سانتیگراد نشود. برای یک اورکلاک محافظه کارانه که اینجا آموزش اش را می خوانید، لازم است که دمای کارت گرافیک را کمتر از ۹۰ درجه نگه دارید. تست استرس را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید و اگر مشکلی نبود سراغ مرحله سوم بروید.

مرحله سوم: افزایش و تکرار

اگر در تست استرس هیچ آرتیفکتی پیدا نکردید و دمای کارت گرافیک هم زیر ۹۰ درجه باقی ماند، می توانید با دقت فراوان مانند مرحله اول 5 یا 10 مگاهرتز دیگر سرعت کلاک کارت گرافیک را افزایش داده و روی دکمه Apply کلیک کنید. و دوباره نرم افزار Furmark را اجرا کرده و تست استرس کنید. این مراحل را آنقدر اجرا کنید تا شروع به دیدن آرتیفکت ها بکنید یا اینکه کارت شما از دمای مناسب عبور کند.

وقتی به چنین حالتی رسیدید یک مرحله به عقب برگردید و تست را برای یک ساعت و بیشتر اجرا کنید. در طول این یک ساعت نیاز نیست که تمام مدت به نمایشگر زل بزنید و کافی است و هر چند دقیقه یک بار آن را بررسی کنید.

به گزارش نارنجی، وقتی شما بالاترین حالت پایدار را برای Core Clock پیدا کردید نوبت به اورکلاک کردن Memory Clock می رسد. این یکی هم دقیقا مانند قبل است. تمام مراحل قبلی را برای Memory Clock هم انجام بدهید تا به بالاترین سرعت پایدار برای این گزینه هم برسید و وقتی آن را هم پیدا کردید باید به خودتان تبریک بگویید. چرا که شما با موفقیت کارت گرافیک کامپیوتر خودتان را اورکلاک کرده اید و حالا می توانید تغییر را در سرعت اجرای بازی ها ببینید.

فراموش نکنید که هر کارت گرافیک با دیگری متفاوت هست و نتایج اورکلاک روی هر کدام متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه این یک مقاله آموزشی است برای اینکه با مبانی اورکلاک کردن کارت های گرافیکی به زبان ساده آشنا شوید و قرار نیست شما هم حتما این کار را انجام بدهید. توصیه می کنیم با داشتن اطلاعات کافی و تجربه قبلی و با احتیاط کامل سراغ اورکلاک بروید و مسوولیت انجام آن کاملا به عهده خودتان است.

نظرات بینندگان