arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۰

مجلس مهلت اضافه به دولت نمی‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با مهر با بیان اینکه رئیس جمهور قول داده در موعد مقرر لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند اظهار داشت: در صورتی که دولت در زمان قانونی لایحه بودجه سالانه را به مجلس ارائه کند قوه مقننه نیز بر اساس روال قانونی این لایحه را قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد کرد.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر وقت کافی برای رسیدگی به لایحه بودجه سالانه کشور وجود داشت، مجلس کل لایحه بودجه را بررسی می کند در غیر این صورت قوه مقننه طبق قانون مانند سال گذشته چند دوازدهم بودجه را به تصویب می رساند تا دولت برای یک یا دو ماه سال آینده برنامه ریزی کند، مجلس هم در فرصت مقتضی پس از انتخابات لایحه بودجه را به طور کلی مورد بررسی قرار خواهد داد.

مهلت اضافه به دولت برای ارائه لایحه بودجه نمی دهیم

وی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی خواهان بررسی لایحه بودجه به طور کامل است، اظهار داشت: در صورتی که فرصت کافی از نظر آیین نامه برای بررسی این لایحه وجود نداشته باشد، مجلس دقت در بررسی مهمترین سند مالی کشور را فدای سرعت نخواهد کرد.

دهقان تاکید کرد: طبق ایین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دولت باید لایحه بودجه را ۱۵ آذر ماه به مجلس ارائه کند و خارج از قوانین آیین نامه نمی توان به دولت مهلت داد.

وی با بیان اینکه مجلس برای بررسی لایحه بودجه حدود ۲ ماه فرصت نیاز دارد افزود: در صورتی که دولت تا آخر آذر ماه لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند، قوه مقننه تا پایان بهمن ماه و قبل از انتخابات کل لایحه را به تصویب می رساند در غیر این صورت مجلس در بررسی لایحه بودجه با تنگنا مواجه می شود.

دولت به جای لایحه بودجه اجازه نامه تنظیم می کند

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تصور غلطی در دولت وجود دارد که اگر مجلس در بررسی لایحه بودجه فرصت کمی داشته باشد لایحه مورد نظر دولت را بدون کم و کاست و با عجله به تصویب خواهد رساند اما مجلس سال گذشته با تصویب چند دوازدهم بودجه به دولت ثابت کرد که با عجله و بدون کارشناسی لایحه بودجه را به تصویب نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه دولت با ارائه لوایح بودجه کلی و نظارت ناپذیر تنها در صدد اخذ مجوز از مجلس است، گفت: دولت اخیرا عادت کرده به جای لایحه بودجه، اجازه نامه ای کلی در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه می دهد تا اجازه داشته باشد هر کاری که می خواهد انجام دهد.

وی در پایان تاکید کرد: در گذشته امکان داشت مجلس به علت کمبود وقت در تصویب لایحه بودجه دقت کافی به خرج ندهد اما با توجه به اینکه تخلف دولت در بودجه نویسی برای مجلس کاملا روشن شده است قوه مقننه لایحه بودجه با کارشناسی و دقت کافی به تصویب خواهد رساند.

سال گذشته همزمانی ارائه لایحه بودجه ۹۰ و برنامه پنج ساله پنجم سبب شد که مجلس بررسی برنامه را در اولویت نخست خود قرار دهد و پس از آن به بررسی لایحه بودجه بپردازد.

بنابراین برای اولین بار در تاریخ بودجه نویسی کشور، بودجه سنواتی به شکل چند دوازدهم تصویب شد. ابتدا بودجه ای برای فروردین و اردیبهشت و بعد هم بودجه مابقی ​ماه​های سال در اردیبهشت ماه به تصویب رسید.

شهاب الدین صدر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که از سوی هیات رئیسه مکلف به رسیدگی به ارائه لایحه بودجه در موعد مقرر شده است ماه گذشته بابیان اینکه تا کنون دو نامه به فاصله یک ماه برای آقای احمدی​نژاد فرستاده​ایم و یادآوری کرده​ایم که این لایحه را در موعد مقرر به مجلس بفرستند، گفت: در دیداری که با رئیس​جمهور داشتم، ایشان به بنده قول دادند که لایحه بودجه را تا ۱۵ آذر به مجلس بیاورند، امیدواریم که به وعده شان عمل کنند.

لازم به ذکر است در دولت​های نهم و دهم لایحه بودجه همه ساله با بیش از یک ماه تاخیر به مجلس ارائه شده است. کمترین تاخیر دولت ۳۲ روز و بیشترین تاخیر دولت ۷۵ روز بوده است. رکورد این تاخیر در سال گذشته به ثبت رسیده است.

نظرات بینندگان