arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۰۸ بهمن ۱۳۸۹

بهروز افخمی: فيلم "فرزند صبح" ضايع و خراب شده

در پي انتخاب فيلم «فرزند صبح» براي بخش رقابتي جشنواره‌ي فيلم فجر، بهروز افخمي كارگردان سينما به دبير جشنواره‌ي فيلم فجر نامه نوشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: در پي انتخاب فيلم «فرزند صبح» براي بخش رقابتي جشنواره‌ي فيلم فجر، بهروز افخمي كارگردان سينما به دبير جشنواره‌ي فيلم فجر نامه نوشت.

اين كارگردان سينماي ايران در اين نامه خطاب به مسعودشاهي آورده است:«در خبرها خواندم كه فيلم «فرزند صبح» در بخش مسابقه‌ي جشنواره پذيرفته و در اخبار منتشره مخصوصاً تاكيد شده است كه اين فيلم را من ( بهروز افخمي) كارگرداني كرده‌ام. جاي ديگر از قول آقاي شرف‌الدين ( تهيه‌كننده) خواندم كه: (افخمي از نزديك در جريان شيوه‌ي صداگذاري بود، موسيقي را تاييد كرد و با بهرام زند به عنوان سرپرست گويندگان جلسه‌اي داشت و نقطه‌نظراتش را مطرح كرد و در مجموع از حال و هواي چگونگي امور تكميلي فيلم مطلع بود) من اميدوارم ديگران اين حرف‌هاي حيرت‌انگيز را از قول آقاي شرف‌الدين جعل كرده باشند و گرنه بايد از قول حافظ به خودمان دلداري بدهيم كه:

تو عمر خواه و صبوري كه چرخ شعبده‌باز هزار بازي از اين طرفه‌تر بر انگيزد

من خدا را شاهد مي‌گيرم كه به هيچ صورت در جريان شيوه‌ي صداگذاري و دوبله نبوده‌ام ، موسيقي را تاييد نكرده‌ام و تا چند هفته پيش اصلاً نمي‌دانستم چه كسي موسيقي را ساخته است و فقط با آقاي بهرام زند بيش از دو سال پيش در جلسه‌اي شركت كرده‌ام كه آن هم به خوردن چاي و شيريني و يادآوري خاطرات دوبلاژ سريال ( كوچك جنگلي) گذشت. پيش از اين هم گفته‌ام كه صداي هر فيلم نيمي از موجوديت آن را مي‌سازد و در مورد فيلم «فرزند صبح» كه صدابرداري مستقيم نشده، اجراي گفتگوها از لحاظ لحن و نحو و لهجه‌ها مي‌بايست در هنگام دوبلاژ كارگرداني مي‌شد و كارگرداني بازي‌هاي بازيگران فيلم هم تا آنجا كه به گفتگوها مربوط مي‌شود از اختيار من خارج و احتمالاً به وسيله‌ي خود آقاي شرف الدين انجام شده است. از اين گذشته چنان كه پيش از اين گفته‌ام تدوين مورد تاييد من كه به وسيله سيف اله داد انجام شده بود دور انداخته شده و فيلم مجدداً تدوين شده است.

از آقاي شرف‌الدين نقل است كه :( در حال حاضر صدا، موسيقي و تدوين فيلم را تاييد مي‌كنم و مسئوليت آن را مي‌پذيرم و در مورد كيفيت لابراتوار بهتر است از آقاي ارگاني سوال كنيد)پرسش اين است كه وقتي آقاي شرف‌الدين صدا،موسيقي و تدوين فيلم را تاييد مي‌كند چرا نبايد نام ايشان يا آقاي ارگاني ( كه در مورد كيفيت لابراتوار پاسخگو هستند) به عنوان كارگردان اين ويراني ذكر شود.»

بهروز افخمي در ادامه نوشته است:«من براي چندمين بار تاكيد مي‌كنم كه تدوين، صداگذاري، موسيقي و دوبلاژ «فرزند صبح» را تاييد نمي‌كنم و يقين دارم كه فيلم «فرزند صبح» در تمام جنبه‌هاي صدا و گفتار و تدوين و تصوير ضايع و خراب شده است. تصوير فيلم هم به دليل فيلمبرداري سوپر سي و پنج ميلي متري با قاب كامل قابل چاپ در ايران نيست و هر لابراتواري كه اين فيلم را براي نمايش چاپ كند مسلماً قاب‌هاي ناقص و تركيب‌بندي‌هاي مغلوط و زشتي را از آنچه ما فيلمبرداري كرده‌ايم تحويل خواهد داد.

من اجازه نمي‌دهم كه از نامم به عنوان كارگردان در تيتراژ اين فيلم سو استفاده شود و از شما به عنوان دبير جشنواره‌ي فيلم فجر درخواست مي‌كنم در جهت جلوگيري از سرقت نام و آسيب رساندن به حيثيت حرفه‌اي اينجانب اقدام فرماييد.

از طرف ديگر به شما هشدار مي‌دهم كه شنيده‌ام نتايج كار آقايان شرف الدين و ارگاني به هيچ وجه در شان امام(ره) نيست چنان كه ممكن است خداي نكرده وهن شخصيت آن عزيز و حتي تمسخر لهجه و رفتار مردم خمين به حساب آيد.

زياده مزاحمت نمي‌كنم و توفيق حضرتعالي را در برپايي يك جشنواره آبرومند و محتشم از خداوند خواستارم.

با آرزوي سلامت.

بهروز افخمي»
نظرات بینندگان