arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷

برنامه  سختگیرانه سازمان بهداشت جهانی برای نظارت بر سلامت ژن انسانها / دستکاری ژنتیک انسانها محدود می شود

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که به زودی قوانینی را برای نظارت بر ویرایش ژن انسانها تدوین می کند. قرار است این قوانین وضعیت هر نوع تخلف در این حوزه را کنترل و محدود کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که به زودی قوانینی را برای نظارت بر ویرایش ژن انسانها تدوین می کند. قرار است این قوانین وضعیت هر نوع تخلف در این حوزه را کنترل و محدود کند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، سازمان بهداشت جهانی نخستین جلسه یک کمیته مشورتی جدید را برای ایجاد استانداردهای نظارتی و نظارت در سطح بین المللی در خصوص ویرایش ژن انسان تهیه کرد.

این کمیته در ماه دسامبر سال گذشته نیز پس از آن که مشخص شد یک دانشمند چینی ژنتیک دو جنین را با استفاده از فناوری CRISPR اصلاح کرده کمیته ای اضطراری تشکیل داد. گرچه در آن زمان ادعا شد که این دانشمند چینی صرفا قصد داشته برخی ویروس های خاص مثل ایدز را ریشه کن کند، اما اقدام وی به عنوان یک فعالیت غیرقانونی ارزیابی شد.

درواقع به محض این که وی نتایج آزمایشی خود را  به عموم مردم اعلام کرد، از سوی جامعه بین الملل محکوم شد و چه در داخل و چه خارج از چین مورد خشم قرار گرفت. حتی وی تحت بازداشت خانگی قرار گرفت و حق خروج از خانه را نداشت.

بر همین اساس است که در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی اولین گام های خود را برای تنظیم استفاده از این تکنولوژی می گیرد.دکتر تدروس آدنوم مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در این خصوص گفت: "ویرایش ژنها وعده ای باور نکردنی  است و نمی تواند سلامتی افراد را تضمین کند. افزون بر این، چنین کاری از نظر اخلاقی و پزشکی نیز خطراتی ایجاد می کند."

طی دو روز گذشته، کمیته کارشناسان سازمان بهداشت جهانی طی چند مرحله برنامه هایی برای مدیریت تحقیقات در مورد ویرایش ژن انسان پایه ریزی کرده است، از جمله یک توافق پایه ای که اجازه کا روی هر نوع از ژن انسانی  برای تغییر آن را توسط هر گونه کلینیک خصوصی ممنوع اعلام کرده است. افزون بر این قرار شده یک پایگاه داده عمومی ایجاد شود که هر نوع فعالیت برای ویرایش ژنوم انسانها را به طور مستقیم رصد کند. با این تفاسیر پیش بینی می شود هر نوع تخلف پزشکی و دستکاری ژن انسانها محدود و به شدت کنترل شده و تحت نظارت بین الملل  اعلشام شود.

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان