arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۲ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷

پمپئو: گفت و گو با عراق درباره تحریم های ایران را ادامه می دهیم

'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش گفت وگوها با مقام های عراقی درخصوص تحریم های ضد ایرانی را ادامه می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پمپئو: گفت و گو با عراق درباره تحریم های ایران را ادامه می دهیموزیر امور خارجه آمریکا که به زعم خود در سفری منطقه ای برای جلب حمایت کشورهای منطقه برای اعمال فشار بیشتر به ایران به سر می برد، در جریان سفر به کویت اعلام کرد: گفت و گوهایمان را با شرکای خود در عراق درباره تحریم های ضد ایرانی ادامه می دهیم. 
وی همچنین از عراق خواست که روابطش با کویت را گسترش دهد. 
پمپئو بدون اشاره به سیاست های تفرقه افکنانه واشنگتن در منطقه از کشورهای این حوزه جغرافیایی خواست برای تحقق امنیت و ثبات در آن مشکلات و بحران های فی مابین را حل کنند. 
همزمان برخی منابع از فشار آمریکا به کشورهای عربی خبر می دهند تا با گسترش روابط اقتصادی با عراق، این کشور را از تکیه به ایران بی نیاز کنند. 
با این حال سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص گفتگو با مقامات عراقی در مورد تحریم های ضد ایرانی درحالی صورت می گیرد که شبکه «سی.ان.بی.سی نیوز» به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور معافیت 90 روزه عراق از تحریم های ضدایرانی را تمدید کرده است.
این چندمین بار است که واشنگتن معافیت عراق را تمدید می کند، امری که به گفته ناظران مسائل عراق بدلیل ناچاری آمریکا از پذیرش روابط مستحکم تهران بغداد است که بویژه در سفر سه روزه حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تبلور یافت.
مقامات عراقی در سطوح مختلف تاکنون بارها اعلام کرده اند که بخشی از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و هر ملت دیگری نخواهند بود و روابط با جمهوری اسلامی ایران را همچنان گسترش خواهند داد. 
یک نماینده پارلمان عراق نیز پیشتر در واکنش به سخنان مداخله جویانه مقامات آمریکایی در خصوص روابط تهران بغداد گفته بود که واشنگتن چاره ای جز پذیرش روابط ایران و عراق ندارد. 
'حسین الیساری' نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح (به رهبری هادی العامری) افزود: موضع عراق در برابر تحریم های ضد ایرانی از چگونگی استقبال بغداد از رئیس جمهوری ایران و امضای چند توافقنامه کاملاً مشخص است. 
وی افزود: آمریکا نیز دیگر به خوبی دریافته است که اعمال فشار برای قطع روابط و همکاری میان تهران بغداد به جایی نمی رسد و بر همین اساس به نظر می رسد به ناچار سطحی از این نوع همکاری ها را پذیرفته است. 
در جریان سفر روحانی به عراق، پنج سند و یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور امضا شد. 
ایران و عراق همچنین با صدور یک بیانیه مشترک ضمن ترسیم چارچوب همکاری های آینده از توافق نهایی بر سر دهها موضوع از جمله بر سر عزم راسخ برای اجرای «عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق»، تاکید بر عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی شط العرب (اروندرود) در اسرع وقت، قدردانی از نقش ایران در مبارزه با داعش، تقدیر از تصمیم عراق برای عدم همراهی با تحریم‌ها علیه ایران، صدور رایگان روادید برای شهروندان ایرانی و عراقی، ایجاد شهرک های صنعتی مشترک و تعیین 20 میلیارد دلار بعنوان افق آتی تبادل تجاری و اقتصادی میان دو کشور خبر دادند. 

نظرات بینندگان