arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۸

سال ٩٨، تلویزیون را غافلگیر کرد!/ از اجراهای تکراری تا ابتکارهای خام

سال نو امسال هم گویی صداوسیما درخصوص تهیه برنامه‌های تحویل‌ سال غافلگیر شده بود. نبود برنامه‌ریزی، برنامه‌های زنده تکراری و دم‌دستی و برخی به اصطلاح ابتکارات که واضح به نظر می‌رسید تنها در حد یک ایده خام ابتدایی است و به اندازه کافی پخته‌نشده، موجب شد تا برنامه‌های امسال تحویل ‌سال نو در صداوسیما جذابیت آنچنانی نداشته باشد و حتی در برخی موارد مورد تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرد. در عوض اما بازار قرعه‌کشی‌های پیامکی و اعلام کدهای دستوری در شبکه‌های تلویزیونی داغ بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

روزنامه شهروند نوشت: آیا‌ سال نو امسال صداوسیما را غافلگیر کرد؟ شواهد از این امر حکایت دارد. گویی صداوسیما درخصوص تهیه برنامه‌های تحویل‌ سال نو غافلگیر شده بود. نبود برنامه‌ریزی، برنامه‌های زنده تکراری و دم‌دستی و برخی به اصطلاح ابتکارات که واضح به نظر می‌رسید تنها در حد یک ایده خام ابتدایی است و به اندازه کافی پخته‌نشده، موجب شد تا برنامه‌های امسال تحویل ‌سال نو در صداوسیما جذابیت آنچنانی نداشته باشد و حتی در برخی موارد مورد تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرد. در عوض اما بازار قرعه‌کشی‌های پیامکی و اعلام کدهای دستوری در شبکه‌های تلویزیونی داغ بود.

امسال شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، پنج، افق و آی‌فیلم با ویژه‌برنامه‌هایی میهمان خانه‌های مردم بودند. با این حال، برآورد مجموعه برنامه‌های پخش‌شده این است که تلویزیون امسال نیز نتوانست جریانی تازه به راه انداخته و برنامه‌هایی با ایده‌های نو و خلاقانه را روانه آنتن کند، این درحالی است که چندی پیش مرتضی میرباقری، معاون سیما عنوان کرده بود تعدد برنامه‌های تحویل ‌سال تلویزیون به این دلیل است که هر شبکه بناست از زاویه‌ای خاص و منحصربه‌فرد به استقبال تحویل‌ سال برود و تکراری در کار نیست.

شبکه یک طبق روال چند ‌سال اخیر خود بار دیگر اجرای ویژه‌برنامه تحویل ‌سال را به علی ضیا سپرد، البته ویژه‌برنامه امسال به‌صورت مستقل و در قالب یک برنامه جدید روی آنتن نرفت و ضیا در قالب ویژه‌برنامه «فرمول یک» که در طول‌ سال نیز از شبکه یک پخش شده بود، از چند شب زودتر میهمان خانه‌های مردم شد.

او امسال با راه‌اندازی نظرسنجی درباره ۱۱ چهره مردمی موفق ‌سال ۹۷ تلاش کرده بود تا ایده‌ای نو و متفاوت را اجرا کند و برنامه نسبتا متفاوتی را در مقایسه با سال‌های گذشته به تماشا بگذارد که البته می‌توان گفت تا حدودی موفق بود، به همین دلیل بخش اعظمی از میهمانان تحویل‌ سال این برنامه نیز به همین بخش اختصاص داشتند. در عین حال چهره‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و … نیز در بخش‌های مختلف در برنامه حضور پیدا کردند که البته گفت‌وگوی چندان جذابی با ضیا نداشتند. همچنین تقلید نه‌چندان جالب از مسابقه یک برنامه تلویزیونی که این روزها هم درحال پخش است و شوخی‌های بی‌مورد مجری از دیگر نکات منفی این برنامه بود.

شبکه دو امسال نیز ویژه‌‌برنامه‌ای را با اجرای ژیلا صادقی با نام «پل فروردین» در روزهای گذشته پخش کرد که البته در ویژه‌برنامه تحویل‌ سال امیرحسین آرمان، بازیگر سینما و تلویزیون نیز در اجرا به صادقی ملحق شد تا برنامه تا حدودی از یکنواختی دربیاید که البته این‌طور از آب درنیامد و ناتوانی آرمان در اجرای یک برنامه تلویزیونی بشدت مشهود بود.

احسان علیخانی با وجود آن‌که خیلی تمایلی به اجرای ویژه‌برنامه تحویل ‌سال شبکه سه سیما نداشت، اما به اصرار مدیران شبکه سه این مسئولیت را پذیرفت. او سال‌های گذشته با ویژه‌برنامه‌هایی چون «سه ستاره» و «بهار نارنج» در لحظه‌ سال تحویل میهمان خانه‌های مردم می‌شد، اما امسال که مشغول پروژه «عصر جدید» بود، برنامه تحویل‌ سال را نیز در قالب قسمت ویژه این برنامه روانه آنتن کرد.

اما سبک و سیاق اجرای علیخانی در این برنامه هیچ تازگی و تفاوتی با برنامه‌های پیشین او نداشت و درواقع این برنامه هم کپی دیگری از برنامه‌های تحویل‌ سال شبکه سه سیما در سال‌های گذشته بود. گویی علیخانی تنها قصد دارد کاری انجام داده باشد، نه این‌که ابتکاری جدید به کار ببندد.

شبکه چهار میزبان سعدی و حافظ!
شبکه چهار به نظر می‌رسید که بنا داشت امسال خیلی از رقبایش عقب نیفتد، به همین دلیل مدیران شبکه برنامه ویژه‌ای را برای تحویل‌ سال در نظر گرفتند با نام «همیشه بهار» که امیرحسین مدرس اجرای آن را برعهده داشت.

در تیزرهای این برنامه اشاره شده بود از میهمانانی دعوت می‌شود که تا به امروز در تلویزیون حاضر نشده بودند و این مسأله کنجکاوی مخاطبان را برمی‌انگیزد تا پای برنامه نشسته و با میهمانان آشنا شوند، اما آن‌چه از قاب تلویزیون پخش شد، حسابی آنها را ناامید کرد، هر چند ایده نسبتا جدیدی بود. در این برنامه شخصیت‌های دو شاعر بزرگ ایران؛ حافظ و سعدی با گریم به‌عنوان میهمان به برنامه دعوت شدند. ابتکاری که تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی و به راه افتادن هشتگ‌های بسیار را در پی داشت. انتقادها بسیار زیاد بودند از این‌که چرا ایرج میرزا را نبرده‌اند تا برایشان شعرهای منشوری بخواند تا این‌که سعدی با کتانی نایکی رفته شبکه چهار و بحث‌هایی درباره استفاده مواد صنعتی و سنتی!

اما چه شد خالق شاهنامه اساطیری و شاعران ایران قدیم به روی صفحه تلویزیون آمدند؟ امیرحسین مدرس شاعر، خواننده و مجری سیما در ابتدا تاکید کرد که از همان دیشب این هجمه‌ها را دیده است و سپس ادامه داد: «باستانی تعبیر نادرستی است. شاعران ادبیات کهن. باستانی مربوط به اوایل تاریخ می‌شود، مثل زمان داریوش، کوروش، کیومرث و جمشید. شاعران حاضر در این برنامه مربوط به پس از اسلام هستند.»

البته مدرس از ایده‌ای دفاع می‌کند که برای خودش نبوده، اما نمی‌خواهد تلاش همکارانش را نفی کند: «ایده این بخش‌ها از من نبود. نویسنده‌ای داشت که خود از نویسندگان موفق فیلم، سریال، رادیو و تئاتر است. تا جایی که من اطلاع دارم، قرار شد برخلاف برنامه‌های دیگر شبکه‌ها که چهره‌های مختلف رشته‌های هنری را دعوت می‌کنند، ما به مشاهیر تاریخی و فرهنگی و ادبی‌مان بپردازیم و جان‌بخشی کنیم و در تنظیم دیالوگ‌ها در قالب گفت‌وگویی بسیار کوتاه، با شخصیت و زندگی و مهمترین آثارشان آشنا شویم.»

نظرات بینندگان