arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۸

هشدار سیلاب به ۱۰ استان/ ارتفاع آبگرفتگی در آق‎قلا حدود نیم متر کاهش یافت/ آخرین وضعیت جاده‌، فرودگاه و راه‌آهن در مناطق سیل‌زده/ آغاز بارش در مناطق سیل زده از سه‌شنبه/ آماده باش کامل دستگاه‌های امدادی برای بارندگی‌ها در بوشهر

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که سیلاب گلستان با دوره بازگشت ۵۰ ساله بوده است، گفت: وقوع خشکسالی در کشور نباید چنین تصوری را ایجاد کند که نیازی به وجود رودخانه‌هایی با پهنای بزرگ وجود ندارد و در کنار آن‌ها به ساخت‌وساز بپردازیم. بوشهر، آذربایجان غربی، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان، خراسان شمالی و رضوی از جمله مناطقی هستند که هشدارهای سیلاب را دریافت کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آخرین اخبار از سیل کشور/ هشدار سیلاب به ۱۰ استان/ دو سوم «آق قلا» به زیر آب رفت؛ گمشدن دختر نوجوان در آبگرفتگی شهر/ خسارت بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در گلستان/ آماده باش کامل دستگاه‌های امدادی برای بارندگی‌ها در بوشهر

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که سیلاب گلستان با دوره بازگشت ۵۰ ساله بوده است، گفت: وقوع خشکسالی در کشور نباید چنین تصوری را ایجاد کند که نیازی به وجود رودخانه‌هایی با پهنای بزرگ وجود ندارد و در کنار آن‌ها به ساخت‌وساز بپردازیم.

به گزارش «انتخاب»، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با بیان این‌که باید به مرزهای طبیعت احترام بگذاریم، گفت: مسیر رودخانه‌ها باید به موقع لایروبی شود، مسیل‌ها باز باشد، تعرضی به آن‌ها صورت نگیرد و ساخت‌وسازها باید متکی بر ضوابط باشد.

وی بر لزوم توجه جدی به لایروبی رودخانه‌ها تاکید کرد و افزود: اگر ما با چندین سال خشک مواجه می‌شویم نباید این تصور ایجاد شود که رودخانه‌های با پهنای بزرگ لازم نیست و در کنار آن‌ها به ساخت‌وساز بپردازیم چرا که سیلاب‌ها با دوره بازگشت‌شان تعریف می‌شوند و بر اساس برآوردهای اولیه احتمالاً همین سیلاب با دوره بازگشت پنجاه ساله بوده است که این امر حاکی از بزرگی این سیل بوده است.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی‌بر عدم کنترل حجم مخازن سدهای گلستان همزمان با وقوع سیلاب در این منطقه، گفت: این اقدام به طور کامل صورت گرفته است به طوری که از ۲۵ اسفند زمانی که هشدارهای هواشناسی از کانال‌های رسمی به ستاد فرماندهی پیشگیری از سیل شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام شده است، بلافاصله دستورات لازم به شرکت‌های مسئول داده شده است و از همان زمان اقدامات لازم در این بخش صورت گرفته است.

اردکانیان ادامه داد: در استان گلستان تنها سه سد با ظرفیت ۸۰ میلیون مترمکعب وجود دارد که در فاصله زمانی حدود ۴۸ ساعت به میزان ۷۰ درصد کل بارش یک سال استان بارندگی رخ داده است به‌طوری که در همین بازه زمانی کوتاه ورودی ۱۱۲ میلیون مترمکعبی به سد گلستان ثبت شده است؛ آن هم به مخزن سدی که حجم آن ۴۸ میلیون مترمکعب است.

وی خاطرنشان کرد: به فرض محال اگر ما امکاناتی و دریچه‌های داشتیم که می‌توانستیم بلافاصله سد را خالی کنیم، باید در یک فاصله زمانی کوتاه دو بار مخزن خالی و پر می‌شد که همین امر حجم بسیار وسیعی از سیلاب را ایجاد می‌کرد.

وزیر نیرو افزود: بنابراین از زمان دریافت هشدار بلافاصله اقدامات لازم در این بخش انجام شده است و در سد گلستانی که ظرفیت نرمال آن ۴۸ میلیون مترمکعب است حدود ۷۳ میلیون مترمکعب آب نگهداری شده است، منتها شدت بالای بارش به همراه طول دوره بالای بارندگی موجب بروز خسارت‌های این‌چنینی در استان شده است.

اردکانیان به آخرین وضعیت آب و برق مناطق سیل‌زده گلستان اشاره کرد و گفت: با وقوع سیلاب در استان حدود ۴۰۰ روستا در معرض آسیب بودند که بلافاصله با قطع برق و سیستم آب شرب مواجه شدند و هم اکنون با تلاش‌های صورت‌گرفته مشکل بخش زیادی از این روستاها برطرف شده است و در روستاهای باقی‌مانده نیز به دلیل این‌که معبری برای دسترسی به آن‌ها وجود نداشته، ما نتوانسته‌ایم تجهیزات لازم را راهی این روستاها کنیم که در تلاشیم هر چه سریع‌تر مشکلات این مناطق را نیز برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: در بخش آب شرب نیز حدود ۴۰۰ روستا دچار مشکل شده بودند که در حال حاضر مشکل ۳۵ روستا باقی مانده است و تا رفع مشکلات این مناطق آبرسانی از طریق تانکرها و توزیع آب بسته‌بندی از سوی شرکت‌های آب و فاضلاب ادامه دارد.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که حدود ۱۰ استان هشدارهای سیل را دریافت کرده‌اند، ادامه داد: بوشهر، آذربایجان غربی، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان، خراسان شمالی و رضوی از جمله مناطقی هستند که هشدارهای سیلاب را دریافت کرده‌اند.

از فروکش کامل آب از منازل و کوچه‌ها در گنبدکاووس تا مشکلات بهداشتی در محل‌های اسکان موقت

با گذشت 6 روز از وقوع سیلاب در شرق استان گلستان و گنبدکاووس، وضعیت استان از حالت بحرانی خارج شده و امدادرسانی و کمک به سیل زدگان در دست انجام است.

به گزارش فارس، پس از حدود 6 روز از وقوع سیلاب در شرق استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس وضعیت این شهر از حالت بحرانی خارج و در فازهای بعدی مدیریت عواقب بعد از بحران قرار گرفته است، هر چند که متاسفانه سیلاب به شهرستان‌های آق‌قلا و گمیشان نیز کشانده شده است.

به منظور بررسی آخرین وضعیت میدانی سیلاب در شهرستان گنبدکاووس با مردم سیل زده و تعدادی از مسوولین شهرستانی گفت و گو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* حضور کمرنگ نیروهای شهرداری برای پاکسازی محلات

یکی از اهالی محله رسالت گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با تشکر از کمک رسانی نیروهای مردمی و بسیج به مردم این منطقه، افزود: متاسفانه هر زمان که مسوولی برای بازدید از کشور می‌آید مسؤولان گنبدی نیز در این محله دیده می‌شوند و بعد از رفتن وی نیز دیگر آنها را پیدا نمی‌کنیم.

امان محمد با بیان اینکه تنها هلال احمر در روزهای ابتدایی به داد ما رسید و برخی از اهالی گرفتار در آب را نجات داد، گفت: بعد از آن دیگر خبری از شهرداری و نیروهای امدادی نیست و فقط این نیروهای مردمی و بسیجی‌ها هستند که برای پاکسازی محل و منازل ما آمده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ما برای تمیز کردن محله و خروج لجن و گل از منازل نیازمند تجهیزات و آب وسیع هستیم، ادامه داد: نیروهای مردم و بسیجی حاضر در محله هم بدون تجهیزات مکانیکی با سرعت زیادی نمی‌توانند اقدام کنند.

* انتقاد از رفتارهای انتخاباتی نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس

یکی از اهالی محله سیدآباد گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با انتقاد شدید از مسوولان شهرستان گنبدکاووس به ویژه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: متاسفانه از روز نخست حادثه فقط فرماندار به همراه معاون سیاسی و امنیتی به ما سر زدند و نماینده و سایر مسؤولان حتی یک بار هم سراغ ما نیامدند.

صادق با اشاره به اینکه نماینده گنبدکاووس چون افراد محلات مدرسی، کمینه، ساحل و رسالت به او رای داده‌اند و می‌خواهد مجددا هم از آنها رای بگیرد هم خودش مدام به این مناطق رفته و هم تمامی مسوولان از جمله وزیر اقتصاد، نماینده رهبری، معاونین استاندار و .. را به آن محلات برده و سمت ما نیاورده است.

وی با تاکید بر اینکه انتظار ما توجه یکسان به همه محدوده شهری برای امدادرسانی و کمک است، گفت: هرچند با کمک هلال احمر، بسیج و نیروهای مردمی به ویژه همسایگان محلات مجاور بخش عمده‌ای مشکلات اولیه را رفع کرده‌ایم اما انتظار ما از شهرداری و شورای شهر نیز کمک به مردم آسیب‌دیده در سیل بدون توجه به نگاه‌های انتخاباتی بود.

* روند پرداخت خسارت تسریع شود

یکی از اهالی محله کوی پلیس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه مردم محله ما دیرتر از سایر نقاط شهر از سیلاب رهایی پیدا کردند، تصریح کرد: ماندگاری آب در این منطقه بیش از همه مناطق بود و به همین علت، به نظر ما مشکلات در منازل مسکونی و خیابان‌های این منطقه بسیار فراتر از سایر نقاط بوده است.

حمیدرضا با تاکید بر اینکه مردم همچنان منتظر حضور مسؤولان کشوری در این منطقه برای گفت و گو هستند، اضافه کرد: شاید حضور برخی مسوولان کشوری در برخی محلات از جمله مدرسی با هدف دریافت بیشتر خسارات و ... با دیدن چهره خانه‌های قدیمی و تخریب شده در سیل باشد ولی ما نیز انتظار حضور این مسؤولان را می‌کشیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی و با تخلیه آب منازل و کوچه‌ها باید از گل پاکسازی شده و برخی لوازم قابل استفاده پس از شست و شو مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: امیدواریم با هماهنگی و همت مسؤولان هرچه زودتر روند پرداخت خسارات وارد شده به منازل و واحدهای تجاری مردم پرداخت شود.

* تامین مناسب بسته‌های غذایی خشک و غذای گرم

یکی از ساکنان در محل اسکان موقت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دبیرستان جعفربای با اشاره به اینکه شرایط غذایی و ارسال بسته‌های غذایی خشک و گرم به این منطقه خیلی خوب بوده است، افزود: همه افراد حاضر در این منطقه که حدودا 700 نفر هستند مشکلی در دریافت غذا ندارند و تقریبا به موقع غذای گرم دریافت می‌کنند.

عاشور محمد با ابراز گلایه نسبت به وضعیت بهداشتی در این محل، گفت: علاوه بر اینکه در این محل تعداد بسیار زیادی از افراد ساکن شده‌اند عمده آنها با لباس‌های گلی و کثیف و از درون گل به این فضا منتقل شده و هر روز نیز با رفت و آمد به محل سکونت خود با وضعیتی غیر تمیز به محل بازمی‌گردند.

وی با تاکید بر لزوم احداث حمام و امکانات بهداشتی سیار در این منطقه، ادامه داد: ضدعفونی کردن فضا و توجه ویژه به بهداشت منطقه نیز از جمله درخواست‌های ما از مسوولانی است که در هلال احمر، بسیج و آموزش و پرورش به ما خدمت می‌کنند.

* دور بودن محل اسکان موقت از محلات مشکل آفرین است

یکی از ساکنان محل اسکان موقت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه از کمک مردم و مسوولان به سیل زدگان کمال تشکر را داریم، گفت: اینکه برای ما سرپناهی هرچند موقت آماده شده و غذای گرم و خشک به میزان کافی به ما می‌رسد جای قدردانی دارد ولی برخی مسائل نیز جای گلایه را باز می‌گذارد.

عیسی بیک محمدی با اشاره به اینکه محل اسکان موقت باید نزدیک به محل سکونت افراد در محلات مختلف باشد، گفت: ما باید به صورت مرتب به محل سکونت برویم و به بسیجیان و نیروهای امدادی که مشغول تمیزکردن منزل و محل ما هستند کمک کنیم ولی بدون وسیله نقلیه این مسافت دور را نمی‌توانیم طی کنیم چون پولی هم در اختیار نداریم که آژانس بگیریم.

وی با بیان اینکه تقاضای ما این است که ما را به محلی نزدیک‌تر به محله منتقل کرده و در مدرسه، مسجد و یا سالن ورزشی در نزدیکی آن ساکن کنند، گفت: این‌گونه به نظر ما با کمک و حمایت خودمان زمان کمتری برای حل مسائل و مشکلات در محله صرف خواهد شد.

* فعالیت شبانه‌روزی تیم‌های امدادی و عملیاتی در سه جبهه

فرماندار ویژه گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در تشریح آخرین وضعیت شهرستان گنبدکاووس پس از سیلاب اخیر با اشاره به اینکه بالغ 25 درصد شهرستان گنبدکاووس به صورت مستقیم با سیلاب مواجه شده است، اظهار کرد: با تلاش و همت شبانه‌روزی نیروهای امدادی، عملیاتی و نیروهای مردمی به لطف خدا سطح آب در تمامی مناطق فروکش کرده است.

عبدالقدیر کریمی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت‌ها در سه جبهه موازی در حال انجام است، افزود: در بخش نخست نیروهای عملیاتی مشغول پاکسازی مسیرها و معابر، منازل و محلات از گل و لای وارد شده به فضا و ایجاد شرایط حداقلی برای بازگشت حیات و امکان بازگشت مردم به محلات هستند.

وی جبهه دوم فعالیت‌ها را اسکان موقت و رسیدگی به مردم بی‌خانمان در این اماکن پنج گانه دانست و خاطرنشان کرد: تهیه بسته‌های غذایی خشک، غذای گرم، آب معدنی، امکانات اولیه رفاهی از جمله پتو، بالشت و ... در کنار اجرای برنامه‌های فرهنگی در راستای ایجاد آرامش روانی بخش دیگر فعالیت‌های این بخش است.

فرماندار ویژه گنبدکاووس فعالیت بیش از 30 تیم کارشناس بیمه برای برآورد خسارت وارد شده به منازل و واحدهای تجاری را در شهر و چندین تیم برآورد خسارت در زمین‌های کشاورزی روستایی بخش سوم فعالیت‌ها عنوان کرد و گفت: مردم مطمئن باشند به زودی ضمن بازگشت شرایط زندگی عادی به آنها خسارت‌های وارد شده به مردم نیز پرداخت خواهد شد.

* اسکان سه هزار خانوار در محل‌های اسکان

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه مردم سیل زده در گنبدکاووس در پنج نقطه از شهر به صورت موقت اسکان داده شده‌اند، اضافه کرد: در مجموع بالغ بر سه هزار خانواده تا کنون در این محل‌های موقت اسکان داده شده‌اند.

اصغر نودهی از توزیع 416 دستگاه چادر در محل‌های اسکان موقت خبر داد و گفت: این تعداد به جز تعداد 100 دستگاه چادر ارسالی برای عشایر است که از مسیر خاص خود و توسط بالگرد و راه زمینی به این عزیزان تحویل شده است.

وی با تاکید بر اینکه تا کنون بیش از 14 هزار و 650 نفر در شهرستان گنبدکاووس از امدادرسانی هلال احمر به صورت مستقیم بهره‌مند شده‌اند، خاطرنشان کرد: تاکنون 847 دستگاه موکت، یک‌هزار و 120 بسته غذایی یک ماهه، 716 بسته غذایی 72 ساعته، 4 هزار و 956 بطری آب معدنی، 17 هزار قرص نان، 9هزار و 500 پرس غذای گرم، 2 هزار و 300 کنسرو بین حادثه‌دیدگان و گرفتار در سیلاب توزیع شده است که برخی کمک‌های خودجوش مردمی و نهادهای فرهنگی و مذهبی را نیز باید به این آمار اضافه کرد.

استانداری گلستان: دو سوم «آق قلا» زیر آب رفته است

سرپرست استانداری گلستان گفت: شاهد آب‌گرفتگی شدید در برخی از مناطق شهر و روستاهای آق قلا بودیم و اکنون دو سوم شهر زیر آب رفته و جاده‌های این شهرستان در محاصره سیلاب قرار دارند.

به گزارش تسنیم، میرمحمد غراوی شامگاه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آخرین وضعیت استان در سیل اخیر اظهارداشت: بر اثر 4 روز بارش مداوم در سراسر استان، سیلابی جاری شد که با دبی 70 مترمکعب برثانیه آب در گرگانرود حرکت کرد که گنبدکاووس را تحت تأثیر قرار داد. سپس این سیلاب با حجم آب رودخانه‌های چلچای و زرین گل همراه شد و به سد وشمگیر رسید و با دبی 340 مترمکعب آب وارد آق‌قلا شد.

وی افزود: با عبور سیلاب از گرگانرود، بخشی از معابر شهر گنبد دچار آبگرفتگی شد اما آسیب جدی به منازل مسکونی وارد نشد. اکنون که سیلاب فروکش کرده معابر در حال پاکسازی است.

سرپرست استانداری گلستان بیان داشت: سیلاب در ادامه به سد وشمگیر با دبی 320 مترمکعب برثانیه رسید و به آق قلا رسید. ظرفیت نهایی گرگانرود 120 مترمکعب بر ثانیه بود که باید برای حجم اضافه آن فکری می‌کردیم. اگر سیلاب وارد آق قلا و روستاها می‌شد فاجعه به بار می آورد، برای همین در بالادست و پایین دست دو شکاف از رودخانه ایجاد کردیم و 150 مترمکعب از دبی سیلاب را به دشت هدایت کردیم و دبی سیلاب را کاهش دادیم.

وی ادامه داد: با این‌حال شاهد آب‌گرفتگی شدید در برخی از مناطق شهر و روستاها بودیم؛ اکنون دو سوم شهر زیر آب رفته است و جاده‌های این شهرستان در محاصره سیلاب قرار دارند.

غراوی بیان داشت: در ادامه سیلاب باید به سمت گمیشان هدایت می‌شد تا از طریق گرگانرود به دریا برود. پیک سیلاب حدود ساعت 2 بامداد امروز بدون اینکه آسیبی به بندرترکمن و گمیشان وارد شود، به سمت دریا هدایت شده است.

سرپرست استانداری گلستان گفت: بر اثر سیلاب شبکه آب شرب 58 روستا قطع شده بود که تاکنون مشکل 28 روستا حل شده است و در سه روستا همچنان دچار قطعی برق هستند.

وی ادامه داد: در نوار مرزی، سیلاب عشایر استان را محاصره کرده است و همچنان امدادرسانی هوایی به آنان ادامه داد.

خسارت بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در گلستان براثر طوفان و سیل

مدیرکل بنیادمسکن استان گلستان گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی بر اثر طوفان و سیل دچار خسارت شده‌ که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی به صورت کامل تخریب شد و هفت هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز نیازمند تعمیر هستند.

به گزارش تسنیم، محمدتقی زمانی‌نژاد شامگاه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان اظهارداشت: از ساعت‌های نخست وقوع سیل بنیادمسکن استان نیز همپای سایر دستگاه‌های اجرایی در مناطق سیل زده حضور یافت.

وی افزود: 40 دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین بنیادمسکن را در شهرستان‌های سیل‌زده مستقر کردیم که در حال خدمات رسانی هستند.

مدیرکل بنیادمسکن استان با اشاره به حضور گروه‌های ارزیاب به مناطق سیل‌زده استان، گفت: با توجه به آب‌گرفتگی بخش زیادی از شهرها و روستاها اماکن حضور در همه مناطق وجود نداشت با این‌حال پیش‌بینی می‌شود بیش از 10 هزار واحد مسکونی بر اثر طوفان و سیل دچار خسارت شده‌اند.

وی بیان داشت: از این تعداد 2 هزار و 300 واحد مسکونی به طور کامل تخریب شد و هفت هزار و 700 واحد مسکونی دیگر نیز نیازمند تعمیر هستند.

زمانی‌نژاد گفت: در شهرستان‌های گنبدکاووس و آق قلا ستاد پشتیبانی بازسازی را ایجاد کردیم تا قبل از نخستین جلسه هیئت دولت برآورد کاملی از خسارت‌ها را تحویل مسئولان دولتی بدهیم.

سیلاب حدود ۳۰ درصد گنبدکاووس را در برگرفت

فرماندار ویژه گنبدکاووس گفت: سیلاب حدود ۳۰ درصد شهر گنبدکاووس را با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در برگرفته است.

به گزارش تسنیم، عبدالقدیر کریمی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان اظهار داشت: از عصر 29 اسفند با سرریز سد گلستان و بارش‌های مداومی در گنبدکاووس شاهد وقوع سیلاب بودیم.

وی افزود: از روز 25 اسفند که هواشناسی اعلام هشدار کرده بود هماهنگی با دستگاه‌ها و اطلاع‌رسانی به مردم انجام شد. در روستاها از ظرفیت دهیاران و شوراها استفاده کردیم تا به مردم اعلام خطر کنند.

فرماندار ویژه گنبدکاووس ادامه داد: سیلاب حدود 30 درصد شهر گنبدکاووس را با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در برگرفته است.

وی گفت: بیل‌های مکانیکی در همان ساعت‌های نخست دو طرف پل‌ها مستقر شدند تا جلوی تخریب آنها گرفته شود.

کریمی افزود: بعد از کاهش سرریز سدگلستان، اقدامات اساسی را برای کنترل سیلاب و آب‌گرفتگی اقدامات را شروع کردیم و در 24 ساعت شهر گنبدکاووس به حال عادی برگشت.

وی اظهارداشت: با توجه به سیل‌خیزی شرق گلستان پیشنهاد می‌کنم تا ستاد معین حوادث غیرمترقبه به مرکزیت گنبدکاووس راه‌اندازی شود تا بتواند در زمان وقوع بحران عملکرد بهتری داشته باشد.

گمشدن دختر نوجوان در آبگرفتگی‌های «آق‌قلا»

دختر نوجوانی در محله «عیدآباد» شهر سیل زده آق‌قلا مفقود شده و احتمال غرق شدگی وی متصور است.

به گزارش فارس، نیروهای محلی و امدادی مستقر در شهر سیل زده آق‌قلا از گم شدگی دختر نوجوان در این شهرستان خبر دادند.

یک نیروی محلی حاضر در محل با تائید خبر اظهار کرد: برادر این دختر به نیروهای امدادی مراجعه کرده و خبر گمشدگی و احتمال غرق شدن خواهرش را گزارش و نیروهای امدادی بلافاصله به محل اعزام شدند.

گفتنی است، نیروهای هلال احمر در حال عملیات جست‌وجو هستند.

آماده باش کامل دستگاه‌های امدادی برای بارندگی‌ها در بوشهر/ مسافران از نزدیک شدن به خلیج فارس خودداری کنند

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: با توجه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی در خصوص بارندگی شدید برای استان بوشهر، کلیه دستگاه‌های امدادی و مرتبط با بحران در آماده باش کامل قرار گرفته‌اند.

به گزارش فارس، مهرداد ستوده صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ورود سامانه بارشی قوی به استان بوشهر اظهار داشت: با پیش بینی‌های سازمان هواشناسی از امروز تا سه شنبه سامانه بارشی قوی‌ای وارد استان بوشهر می‌شود که احتمال آب گرفتگی معابر و خسارت در سطح استان را می‌تواند به همراه داشته باشد.

معاون عمرانی استاندار بوشهر از آماده باش بودن کلیه دستگاه‌های امدادی و مرتبط با بحران در سطح استان بوشهر خبر داد و افزود: به احتمال فراوان بیشترین بارندگی در نقاط ساحلی خلیج فارس خواهد بود و شهرداری‌های نقاط ساحلی استان بوشهر نیز در آماده باش کامل قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به حضور پرتعداد و گسترده مسافران نوروزی در استان بوشهر و در کنار خلیج فارس خاطرنشان کرد: طی این دو روز خلیج فارس مواج و طوفانی می‌شود و مسافران نوروزی از نزدیک شدن به ساحل خلیج فارس خودداری کنند تا شاهد اتفاق تلخی برای گردشگران نباشیم.

ستوده ابراز کرد: طبق مصوبه ستاد بحران استان بوشهر، تمام مدارس استان باید در ایام تعطیلات بر روی گردشگران باز باشند و خدمات‌رسانی لازم را ارائه کنند و مساجد نیز آمادگی داشته باشند در صورت اعلام فرمانداران به عنوان رؤسای ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ها، خدمات رسانی را در مواقع اضطراری انجام دهند و با هماهنگی‌های صورت گرفته در همه شهرهای استان بوشهر فضایی برای اسکان موقت مسافران در مواقع بارندگی پیش بینی شده است.

آغاز بارش در مناطق سیل زده از سه‌شنبه

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: مناطق سیل‌زده تا دوشنبه شب (۵ فروردین) بارش باران نخواهند داشت و از سه شنبه صبح (۶ فروردین) بارش بیشتر در ارتفاعات استان‌های گلستان، گیلان و مازندران است البته قدرت این سامانه نسبت به سامانه قبلی کمتر و بارش‌ها نیز ضعیف‌تر خواهد بود.

احد وظیفه در گفت‌ و گو با ایسنا اظهار کرد: شدت بارش‌ها در گیلان و غرب مازندران است اما در گلستان و شرق مازندران بارش‌ها نسبتاً کمتر و در ارتفاعات نیز به‌صورت برف خواهد بود و جای نگرانی برای مناطق سیل‌زده نیست.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت‌: این بارش‌ها تا چهارشنبه (۷ فروردین) ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی در اخطاریه نیز اعلام کرده است: سامانه بارشی در غرب و جنوب کشور در حال شکل گیری است و از اواسط وقت امروز (۴ فروردین) و طی روز های دوشنبه و سه شنبه (۵ و ۶ فروردین) ضمن تقویت به مناطق مرکزی و شمال شرق کشور نیز کشیده خواهد شد. بر این اساس وضع هوای مناطق تحت تاثیر این سامانه برای فردا (۵ فروردین) رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید و وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، شرق کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، غرب اصفهان و جنوب قم خواهد بود.

در همین روز بارش باران و در ارتفاعات بارش برف و لغزندگی جاده در جاده‌های کوهستانی و برفگیر استان‌های مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین و سمنان و بارش باران با احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در گیلان و غرب مازندران پیش بینی می شود.

سه‌شنبه (۶ فروردین) نیزبارش باران همراه با رگبار و رعد و برق، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها برای استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس، شمال هرمزگان، جزایر خلیج فارس و غرب اصفهان، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها در غرب استان یزد، غرب کرمان، قم،سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، البرز و شمال تهران همچنین بارش برف و باران در ارتفاعات و جاده های کوهستانی زاگرس و البرز انتظار می‌رود.

در پایان این اخطاریه آمده است که به سبب شدت بارش در این مناطق برای سفر در مسیرهای یاد شده لازم است برنامه‌ریزی با توجه به شرایط جوی انجام شود و طی روزهای آینده برای سفر در مناطق کوهستانی احتیاط لازم در نظر گرفته شود. همچنین از توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری شود.همچنین به سبب بارش‌های قابل ملاحظه و رگبار و رعد و برق، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در غرب و جنوب غرب کشور پیش‌بینی می‌شود بنابراین توصیه می‌شود تمهیدات لازم از سوی مدیریت منابع آب به عمل آید. از طرفی به سبب پیش‌بینی بارش برف و کولاک برف همچنین احتمال وقوع بهمن طی روزهای دوشنبه تا سه شنبه (۵ و ۶ فروردین) صعودهای کوهستانی در البرز و بویژه زاگرس توصیه نمی‌شود.

جانشین فرمانده سپاه: تعیین ۷ سپاه استانی معین، برای امدادرسانی به سیل‌زدگان گلستانی

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: برای رسیدگی بهتر به وضعیت سیل زدگان گلستانی، ۷ استان معین تعیین کردیم.

به گزارش ایسنا، سردار حسین سلامی در جلسه هماهنگی خدمت‌رسانی نیروهای مسلح به سیل زدگان شمال کشور که در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: پیرو فرمان مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا، شب گذشته تلفی با حدود ۲۰ فرمانده سپاه استان ها صبحبت کردم و خوشبختانه امکانات خوبی را تهیه و به سمت مناطق سیل زده گسیل کردند.

وی افزود: این امکانات شامل پتو، چادر، وسایل گرم کننده، آب، پمپ آب و تجهیزات مهندسی است که بخشی به منطقه رسیده و بخشی در راه است.

سردار سلامی با اشاره به تعیین ۷ استان معین برای گلستان، تصریح کرد: منطقه بلوک بندی شده و هر بلوک را به یک استان واگذار می شود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد: هر استان یک فرمانده که ترجیحا از بسیج سازندگی آن استان است را در اینجا مامور می کند و در کنترل عملیاتی فرمانده سپاه نینوا استان گلستان قرار می دهد.

وی تصریح کرد: فرماندهان امکاناتی که در اختیارشان قرار می گیرد را در همان بلوک تعیین شده توزیع خواهند کرد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار کرد: ۵ استان معین را نیز برای کمک به مردم سیل زده مازندران تعیین کردیم.

آخرین وضعیت جاده‌، فرودگاه و راه‌آهن در مناطق سیل‌زده

آخرین وضعیت جاده‌ها، فرودگاه‌ها و شبکه ریلی مناطق سیل زده در شمال کشور تشریح شد.

به گزارش ایسنا، وضعیت شبکه ارتباطی مناطق سیل‌زده در استان‌های گلستان و مازندران به گونه‌ای است که شبکه ارتباطی جاده‌ای در استان گلستان جز در یک محورآزادشهر - شاهرود برقرار شده و به صورت موقت نیز محور خواجه نفس - گمیشان بسته شده و طبق برآورد اولیه صورت گرفته نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به جا مانده است. در مورد مازندران نیز هرچند که طبق برآورد اولیه ۱۹۵ میلیارد تومان خسارت به جا مانده است اما محورهای مختلف جاده‌ای کاملاً باز است.

گفتنی است؛ در حال حاضر فرودگاه‌های گرگان و ساری مشکلی برای انجام فعالیت‌های پروازی ندارد.

در مورد وضعیت شبکه ریلی نیز باید اعلام کرد که دو شکاف در خط آهن عبوری از استان گلستان با هدف کمک به مردم سیل زده استان گلستان و جلوگیری از وارد شدن خسارت‌های جانی و مالی بیشتر به مردم منطقه انجام شده است که به محض پایین آمدن سطح آب عملیات بازسازی و احیای خط آغاز می‌شود.

وضعیت جاده‌ها در گلستان و مازندران

خداداد مقبلی - معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای - در گفت‌وگو با ایسنا، با تشریح آخرین وضعیت جاده‌ای استان‌های گلستان و مازندران، بیان کرد: از لحاظ شبکه ارتباطی در هفته گذشته با بارش شدید باران و برف به صورت گسترده در شمال کشور همراه بودیم که در مناطق برف‌گیر، برف روبی و نمک پاشی محورهای مذکور در دستور کار قرار گرفته است و با تلاش همکاران راه‌های مربوطه باز شد.

وی ادامه داد: محور آزادشهر - شاهرود که ارتباط گرگان به شاهرود را برقرار می‌کرد به دلیل ریزش مصالح سنگین مسدود شد که با ماشین آلات یک لاین جاده باز و امکان تردد برای روستاهای حاشیه این راه فراهم شد.

مقبلی با اشاره به این که این مسیر محور ترانزیتی است، خاطر نشان کرد: با توجه به مسائل پیش آمده یک محور ترانزیتی جایگزین به عنوان "گرمه جاجرم" برای انجام ترانزیت در نظر گرفته شد و محور دوم تحت عنوان "توسکستان" به منظور ارتباط گرگان به شاهرود، معرفی شد و در حال حاضر نیز این دو محور فعالیت بوده و مشکل خاصی در این مسیرها وجود ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این همکاران همچنان در تلاش برای بازگشایی مسیرهای مربوطه بوده و تقریباً ماشین آلات در کل مسیر فعال هستند تا شاهد برقراری تردد در دو طرف محور آزادشهر - شاهرود باشیم.

خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی به جاده‌های مناطق سیل زده

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه صحبت‌های خود با بیان این که سایر محورها باز هستند، در این رابطه خاطر نشان کرد: خسارات زیادی به محورهای دو استان وارد شده است و علی‌رغم این مساله با همکاری‌های لازم صورت گرفته کلیه محورها بازگشایی شده و تردد انجام می‌شود.

وی با اشاره به این که محور خواجه نفس به گمیشان در حال حاضر به صورت موقت جهت انتقال آب بالادست بسته شده است، گفت‌: به منظور انتقال آب بالادست جهت خروج از روستاهای پایین دست، محور مربوطه را به صورت موقت مسدود کرده‌ایم و با برش عرضی انجام شده همکاران در تلاش هستند پل موقتی را به منظور عبور متصل کنند تا از این طریق امدادرسانی به شهرستان گمیشان انجام شود.

مقبلی با تاکید بر این که در حال حاضر تقریباً تردد کلیه محورها برقرار و امدادرسانی در حال انجام است، اعلام کرد: برآوردهای اولیه از خسارت وارد شده به راه‌های استان گلستان رقمی معادل ۱۰۰ میلیارد تومان است و در مورد استان مازندران نیز این رقم معادل ۱۹۵ میلیارد تومان بوده که همکاران در حال بررسی بیشتر و بازدید محورها هستند تا رقم دقیق خسارات وارد شده مشخص شود.

وی افزود: در مورد محورهای مازندران نیز باید خاطر نشان کرد که کلیه محورها کاملاً باز و اقدامات پاکسازی مسیرها در حال انجام است.

وضعیت فرودگاه‌های گرگان و ساری

حسین اسفندیاری - عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و نیز راهبر عملیات فرودگاهی کشور - در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت فرودگاه‌های استان‌های گلستان و مازندران اعلام کرد: شرایط بحرانی در اطراف فرودگاه گرگان به وجود آمده بود که با اقدامات لازم شاهد بهبود وضعیت هستیم و کمک رسانی از طریق فرودگاه در حال انجام است و بخش عملیاتی و عوامل پروازی و سیستم‌های ناوبری فرودگاه گلستان در حال فعالیت هستند و با همکاری‌های صورت گرفته مانع از خسارات وارده از طریق آبی بودند که از کوهستان به سمت دشت و فرودگاه منحرف شده بود.

وی با اشاره به این که در حال حاضر فرودگاه گرگان مشکلی برای انجام فعالیت‌ها ندارد، خاطر نشان کرد: باید موانع لازم ایجاد می‌شد تا از ورود آب به فرودگاه و دستگاه‌های پروازی جلوگیری شود. خوشبختانه خسارت چندانی نداشته‌ایم و فرودگاه ساری نیز در کل مشکلی برای عملیات‌های مربوطه خود نداشته است.

وضعیت شبکه ریلی گلستان

مازیار یزدانی - معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن - نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دو شکاف ایجاد شده در خط آهن عبوری از استان گلستان با هدف کمک به مردم سیل زده استان گلستان و جلوگیری از وارد شدن خسارت‌های جانی و مالی بیشتر به مردم منطقه انجام شده است، گفت: به محض پایین آمدن سطح آب عملیات بازسازی و احیای خط آغاز می‌شود.

وی با اشاره به همکاری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با استانداری گلستان و ایجاد دو شکاف در خط آهن برای انتقال سیلاب، اظهار کرد: این اقدام در ناحیه شمال شرق ۲ و حد فاصل بلاک پتروشیمی تا ایستگاه یامپی با هدف کمک به مردم سیل زده استان گلستان و جلوگیری از وارد شدن خسارت‌های جانی و مالی بیشتر به مردم منطقه انجام شده است.

یزدانی افزود: در حال حاضر راه‌آهن ناحیه شمال شرق ۲ و پرسنل فنی راه‌آهن ناحیه شمال در حالت آماده‌باش هستند تا به محض پایین آمدن سطح آب در اسرع وقت عملیات بازسازی و احیای خط را آغاز کنند.

معان فنی و امور زیربنایی شرکت با بیان اینکه در طراحی‌های اولیه خط و سازه بر اساس استانداردها و دستورالعمل‌ها مسیرهای آب‌رو برای ورود و خروج آب در نظر گرفته می‌شود، گفت: میزان بارش و دبی آب در سیلاب استان گلستان به مراتب فرا تر از حد انتظار و مسیردهی جریان آب نیز به سمت راه‌آهن بود که مسئولان استانی مجبور شدند برای هدایت کردن آن دو نقطه از راه‌آهن را بشکافند.

یزدانی با بیان اینکه تجهیزات لازم برای احیا و بازسازی خط هم اکنون مهیا شده است، یادآور شد: روز گذشته به تمامی کارکنان بخش فنی و زیربنایی دستور ابلاغ شده است که به محض پایین آمدن سطح آب تا حدی که قابلیت عملیات اجرایی وجود داشته بی وقفه و بدون معطلی کار را شروع کنند تا راه‌آهن به حالت اولیه باز گردد.

ارتفاع آبگرفتگی در آق‎قلا حدود نیم متر کاهش یافت

مدیرکل مدیریت بحران گلستان گفت: از روز گذشته روند آبگرفتگی روبه فروکش و تخلیه است و ارتفاع سیل و آبگرفتگی در آق‎قلا حدود نیم متر کاهش یافته است.

به گزارش فارس، مجتبی جمالی ظهر امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: شرایط ماندابی سیل کماکان در شهرستان آق‎قلا وجود دارد اما از روز گذشته روند آبگرفتگی روبه فروکش و تخلیه است و ارتفاع سیل و آبگرفتگی در آق‎قلا حدود نیم متر کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در آق‎قلا شهر و 12 روستای این شهرستان و در گمیشان شهر گمیش‎تپه و سیمین‎شهر درگیر سیل هستند و چهار روستا به طور مستقیم و حدود 15 روستا به صورت غیرمستقیم درگیر سیل هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان بیان کرد: با تأمین تجهیزات هوایی، بالگرد و قایق‎ها و همچنین با تغییر جوی هوا روند در مناطق سیل‎زده گلستان رو به بهبود است و امیدواریم روند امدادرسانی به سیل‎زدگان تسریع شود.

نظرات بینندگان