arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۸

آخرین وضعیت جاده‌، فرودگاه و راه‌آهن در مناطق سیل‌زده

وضعیت شبکه ارتباطی مناطق سیل‌زده در استان‌های گلستان و مازندران به گونه‌ای است که شبکه ارتباطی جاده‌ای در استان گلستان جز در یک محورآزادشهر - شاهرود برقرار شده و به صورت موقت نیز محور خواجه نفس - گمیشان بسته شده و طبق برآورد اولیه صورت گرفته نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به جا مانده است. در مورد مازندران نیز هرچند که طبق برآورد اولیه ۱۹۵ میلیارد تومان خسارت به جا مانده است اما محورهای مختلف جاده‌ای کاملاً باز است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

آخرین وضعیت جاده‌ها، فرودگاه‌ها و شبکه ریلی مناطق سیل زده در شمال کشور تشریح شد.

به گزارش ایسنا، وضعیت شبکه ارتباطی مناطق سیل‌زده در استان‌های گلستان و مازندران به گونه‌ای است که شبکه ارتباطی جاده‌ای در استان گلستان جز در یک محورآزادشهر - شاهرود برقرار شده و به صورت موقت نیز محور خواجه نفس - گمیشان بسته شده و طبق برآورد اولیه صورت گرفته نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به جا مانده است. در مورد مازندران نیز هرچند که طبق برآورد اولیه ۱۹۵ میلیارد تومان خسارت به جا مانده است اما محورهای مختلف جاده‌ای کاملاً باز است.

گفتنی است؛ در حال حاضر فرودگاه‌های گرگان و ساری مشکلی برای انجام فعالیت‌های پروازی ندارد.

در مورد وضعیت شبکه ریلی نیز باید اعلام کرد که دو شکاف در خط آهن عبوری از استان گلستان با هدف کمک به مردم سیل زده استان گلستان و جلوگیری از وارد شدن خسارت‌های جانی و مالی بیشتر به مردم منطقه انجام شده است که به محض پایین آمدن سطح آب عملیات بازسازی و احیای خط آغاز می‌شود.

وضعیت جاده‌ها در گلستان و مازندران

خداداد مقبلی - معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای - در گفت‌وگو با ایسنا، با تشریح آخرین وضعیت جاده‌ای استان‌های گلستان و مازندران، بیان کرد: از لحاظ شبکه ارتباطی در هفته گذشته با بارش شدید باران و برف به صورت گسترده در شمال کشور همراه بودیم که در مناطق برف‌گیر، برف روبی و نمک پاشی محورهای مذکور در دستور کار قرار گرفته است و با تلاش همکاران راه‌های مربوطه باز شد.

وی ادامه داد: محور آزادشهر - شاهرود که ارتباط گرگان به شاهرود را برقرار می‌کرد به دلیل ریزش مصالح سنگین مسدود شد که با ماشین آلات یک لاین جاده باز و امکان تردد برای روستاهای حاشیه این راه فراهم شد.

مقبلی با اشاره به این که این مسیر محور ترانزیتی است، خاطر نشان کرد: با توجه به مسائل پیش آمده یک محور ترانزیتی جایگزین به عنوان "گرمه جاجرم" برای انجام ترانزیت در نظر گرفته شد و محور دوم تحت عنوان "توسکستان" به منظور ارتباط گرگان به شاهرود، معرفی شد و در حال حاضر نیز این دو محور فعالیت بوده و مشکل خاصی در این مسیرها وجود ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این همکاران همچنان در تلاش برای بازگشایی مسیرهای مربوطه بوده و تقریباً ماشین آلات در کل مسیر فعال هستند تا شاهد برقراری تردد در دو طرف محور آزادشهر - شاهرود باشیم.

خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی به جاده‌های مناطق سیل زده

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه صحبت‌های خود با بیان این که سایر محورها باز هستند، در این رابطه خاطر نشان کرد: خسارات زیادی به محورهای دو استان وارد شده است و علی‌رغم این مساله با همکاری‌های لازم صورت گرفته کلیه محورها بازگشایی شده و تردد انجام می‌شود.

وی با اشاره به این که محور خواجه نفس به گمیشان در حال حاضر به صورت موقت جهت انتقال آب بالادست بسته شده است، گفت‌: به منظور انتقال آب بالادست جهت خروج از روستاهای پایین دست، محور مربوطه را به صورت موقت مسدود کرده‌ایم و با برش عرضی انجام شده همکاران در تلاش هستند پل موقتی را به منظور عبور متصل کنند تا از این طریق امدادرسانی به شهرستان گمیشان انجام شود.

مقبلی با تاکید بر این که در حال حاضر تقریباً تردد کلیه محورها برقرار و امدادرسانی در حال انجام است، اعلام کرد: برآوردهای اولیه از خسارت وارد شده به راه‌های استان گلستان رقمی معادل ۱۰۰ میلیارد تومان است و در مورد استان مازندران نیز این رقم معادل ۱۹۵ میلیارد تومان بوده که همکاران در حال بررسی بیشتر و بازدید محورها هستند تا رقم دقیق خسارات وارد شده مشخص شود.

وی افزود: در مورد محورهای مازندران نیز باید خاطر نشان کرد که کلیه محورها کاملاً باز و اقدامات پاکسازی مسیرها در حال انجام است.

وضعیت فرودگاه‌های گرگان و ساری

حسین اسفندیاری - عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و نیز راهبر عملیات فرودگاهی کشور - در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت فرودگاه‌های استان‌های گلستان و مازندران اعلام کرد: شرایط بحرانی در اطراف فرودگاه گرگان به وجود آمده بود که با اقدامات لازم شاهد بهبود وضعیت هستیم و کمک رسانی از طریق فرودگاه در حال انجام است و بخش عملیاتی و عوامل پروازی و سیستم‌های ناوبری فرودگاه گلستان در حال فعالیت هستند و با همکاری‌های صورت گرفته مانع از خسارات وارده از طریق آبی بودند که از کوهستان به سمت دشت و فرودگاه منحرف شده بود.

وی با اشاره به این که در حال حاضر فرودگاه گرگان مشکلی برای انجام فعالیت‌ها ندارد، خاطر نشان کرد: باید موانع لازم ایجاد می‌شد تا از ورود آب به فرودگاه و دستگاه‌های پروازی جلوگیری شود. خوشبختانه خسارت چندانی نداشته‌ایم و فرودگاه ساری نیز در کل مشکلی برای عملیات‌های مربوطه خود نداشته است.

وضعیت شبکه ریلی گلستان

مازیار یزدانی - معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن - نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دو شکاف ایجاد شده در خط آهن عبوری از استان گلستان با هدف کمک به مردم سیل زده استان گلستان و جلوگیری از وارد شدن خسارت‌های جانی و مالی بیشتر به مردم منطقه انجام شده است، گفت: به محض پایین آمدن سطح آب عملیات بازسازی و احیای خط آغاز می‌شود.

وی با اشاره به همکاری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با استانداری گلستان و ایجاد دو شکاف در خط آهن برای انتقال سیلاب، اظهار کرد: این اقدام در ناحیه شمال شرق ۲ و حد فاصل بلاک پتروشیمی تا ایستگاه یامپی با هدف کمک به مردم سیل زده استان گلستان و جلوگیری از وارد شدن خسارت‌های جانی و مالی بیشتر به مردم منطقه انجام شده است.

یزدانی افزود: در حال حاضر راه‌آهن ناحیه شمال شرق ۲ و پرسنل فنی راه‌آهن ناحیه شمال در حالت آماده‌باش هستند تا به محض پایین آمدن سطح آب در اسرع وقت عملیات بازسازی و احیای خط را آغاز کنند.

معان فنی و امور زیربنایی شرکت با بیان اینکه در طراحی‌های اولیه خط و سازه بر اساس استانداردها و دستورالعمل‌ها مسیرهای آب‌رو برای ورود و خروج آب در نظر گرفته می‌شود، گفت: میزان بارش و دبی آب در سیلاب استان گلستان به مراتب فرا تر از حد انتظار و مسیردهی جریان آب نیز به سمت راه‌آهن بود که مسئولان استانی مجبور شدند برای هدایت کردن آن دو نقطه از راه‌آهن را بشکافند.

یزدانی با بیان اینکه تجهیزات لازم برای احیا و بازسازی خط هم اکنون مهیا شده است، یادآور شد: روز گذشته به تمامی کارکنان بخش فنی و زیربنایی دستور ابلاغ شده است که به محض پایین آمدن سطح آب تا حدی که قابلیت عملیات اجرایی وجود داشته بی وقفه و بدون معطلی کار را شروع کنند تا راه‌آهن به حالت اولیه باز گردد.

نظرات بینندگان