arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۳ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۸
ان‌ بی ‌سی:

آمریکا طرح سوئیس برای فروش دارو به ایران را بررسی می کند

تارنمای خبری «ان‌ بی ‌سی»‌ روز یکشنبه در گزارشی از بررسی طرح پیشنهادی سوئیس در دولت آمریکا برای ایجاد یک کانال مجزای پرداخت مالی، با هدف تقویت تجارت و تبادلات بشردوستانه با ایران خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایرنا به نقل از این رسانه، دولت سوئیس در تلاش است با احیای طرحی مربوط به پیش از امضای برجام در دولت «باراک اوباما» فروش دارو، تجهیزات پزشکی و دیگر موارد به ایران را تقویت و تضمینی برای بانک‌های این کشور در برابر تحریم‌های آمریکا دریافت کند.
به گفته منابع خبری ان‌بی‌سی، دولت آمریکا در حال بررسی این طرح و پیامدهای اجرای آن است.
این رسانه همچنین از اختلاف میان مقام‌های آمریکایی برسر چگونگی ادامه روند تحریم‌ها نوشته است.
به نوشته ان‌بی‌سی، دولت آمریکا به سبب ناتوانی در مدیریت قیمت های جهانی نفت و گاز و همزمان، حساسیت مذاکرات تجاری این کشور با اروپا و چین، صدور معافیت‌های تحریمی برای شرکای تجاری ایران را تا امروز ادامه داده است.
آخرین این موارد، تمدید سه ماهه معافیت عراق از تحریم ها برای واردات برق ایران بود که به گفته منابع خبری این رسانه، غافلگیری و نارضایتی نمایندگان کنگره را به همراه داشت.
با وجود تلاش‌های بی‌وقفه آمریکا در ماه‌های گذشته برای ترغیب کشورها به کاهش واردات نفت از ایران، این تلاش ها نیز تا امروز ناکام مانده است.
کاخ سفید پس از خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها، ناچار به وضع معافیت‌های نفتی برای هشت کشور شد.
این اقدام، همسو با پیش‌بینی کارشناسان و ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی بود که تأکید داشتند آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم‌ها به صفر برساند.
با وجود اینکه پیش تر چشم امید مقام های آمریکا به افزایش سطح تولید عربستان سعودی بود، رویدادهای ماه‌های گذشته نشان داد که ریاض هم نمی‌تواند با افزایش صادرات خود در غیاب ایران، مانع افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی شود.
این تحولات همزمان با اجرای ساز و کار مالی ایران و اتحادیه اروپا موسوم به اینستکس (ساحات) است که کشورهای عضو این اتحادیه را قادر به خرید نفت و تجارت با ایران می‌کند.
شبس ** 9386 **1613

نظرات بینندگان