arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۶ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۸

هشدار هواشناسی؛ ورود امواج فعال بارشی به کردستان از هفته آینده

در اخطاریه هواشناسی آمده است؛ با تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی، به تدریج از اوایل شب شنبه هفته آینده تا بعدازظهر سه شنبه ۱۳ فروردین به طورمتناوب استان در دامنه تأثیر امواج فعال بارشی قرارخواهد گرفت که پیامد آن ابری و مه آلود شدن آسمان، بارش باران و برف (عمدتاً باران) همراه با وزش باد (گاهی شدید) است. لذا در این مدت با توجه به شدت و تداوم بارش‌ها (بویژه در روزهای یک شنبه و دوشنبه) موارد زیر قابل توجه بوده و مراتب جهت اطلاع مسئولین و هم استانی‌های عزیز برای اتخاذ تصمیمات و تمهیدات لازم اعلام می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

اداره کل هواشناسی کردستان با صدور اخطاریه‌ای از ورود یک سامانه فعال بارشی به استان از هفته آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، در این اخطاریه آمده است؛ با تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی، به تدریج از اوایل شب شنبه هفته آینده تا بعدازظهر سه شنبه ۱۳ فروردین به طورمتناوب استان در دامنه تأثیر امواج فعال بارشی قرارخواهد گرفت که پیامد آن ابری و مه آلود شدن آسمان، بارش باران و برف (عمدتاً باران) همراه با وزش باد (گاهی شدید) است. لذا در این مدت با توجه به شدت و تداوم بارش‌ها (بویژه در روزهای یک شنبه و دوشنبه) موارد زیر قابل توجه بوده و مراتب جهت اطلاع مسئولین و هم استانی‌های عزیز برای اتخاذ تصمیمات و تمهیدات لازم اعلام می‌شود.

بیشترین فعالیت سامانه بارشی این سامانه در روزهای یک شنبه و دوشنبه هفته آینده است.

بارش‌ها برای اکثر مناطق استان قابل ملاحظه خواهد بود است؛ (به طور میانگین ۶۰ تا ۹۰ میلی متر و در نواحی شمالی ۳۰ تا ۵۰ میلیمتر) و اغلب ویژگی بارش‌های فصل گرم را دارد. (رگباری با شدت زیاد)

از اوایل شب دوشنبه بارش در ارتفاعات و بخش‌های شمالی استان اغلب به شکل برف و دیگر نواحی به شکل باران و برف خواهد بود.

با توجه به حجم زیاد بارش‌ها، آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل ها پیش بینی می‌شود.

مقدار زیاد بارش‌ها و همزمانی ذوب برف (در ارتفاعات)، موجب افزایش رواناب می‌شود که نیازمند برنامه ریزی جهت آب مخازن سدهای استان است.

با توجه به سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، صاحبان استخرهای پرورش ماهی تمهیدات و اقدامات لازم را جهت محافظت از استخرها به عمل آورند.

با این امواج بارشی سرعت باد قابل ملاحظه و گاهی شدید است، همچنین در زمان فعالیت سامانه بارشی رخداد رعد و برق و بارش تگرگ هم پیش بینی می‌شود.

در گردنه‌ها و جاده‌های مواصلاتی، کولاک و مه سبب لغزندگی، کاهش دید و اختلال در تردد می‌شود.

امکان سقوط بهمن در ارتفاعات و دامنه‌های برف گیر و در نقاط مستعد امکان ریزش کوه وجود دارد.

برآورد میزان بارش‌ها، نسبت به سامانه بارشی قبلی بیشتر است.

 

نظرات بینندگان