arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۷۴۹۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۶ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۸

تالاب جازموریان آبگیری شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به بارندگی‌های اخیر استان کرمان گفت:: تالاب جازموریان بر اساس مشاهدات میدانی آبگیری شده است. آبگیری تالاب جازموریان به صورت موقت بر کاهش میزان گرد و غبار استان کرمان تاثیرگذار خواهد بود، اما باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان، باد‌های محلی غالب و قرار گرفتن کویر لوت در استان کرمان نیز موجب بروز ریزگرد‌ها در شرق این استان می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به بارندگی های اخیر استان کرمان گفت : تالاب جازموریان بر اساس مشاهدات میدانی آبگیری شده است.

مرجان شاکری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بزودی روند فعالیت تالاب جازموریان از نزدیک با سفر به این منطقه بررسی خواهد شد افزود: 51 درصد تالاب جازموریان در حوزه استحفاظی استان کرمان و مابقی در سیستان و بلوچستان قرار دارد که امسال از سوی 2 استان بارندگی خوبی داشته است.


وی اظهار داشت: آبگیری تالاب جازموریان به صورت موقت بر کاهش میزان گرد و غبار استان کرمان تاثیرگذار خواهد بود اما بادهای 120 روزه سیستان، بادهای محلی غالب و قرار گرفتن کویر لوت در استان کرمان نیز موجب بروز ریزگردها در شرق این استان می شود.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: همزمان با بارندگی های اخیر برخی از نقاط استان کرمان درگیر گرد و غبار بود که نشان می دهد این تالاب به تنهایی ریشه گرد و غبار شرق استان نیست.


وی ادامه داد: تالاب جازموریان منشاء 25درصد گرد و غبار داخلی کشور است و در صورتی که تابستانی داغ با شدت تبخیر و کاهش بارندگی داشته باشیم، مشکل برخاستن گرد و غبار از تالاب جازموریان نیز رفع نخواهد شد.


شاکری با بیان اینکه جازموریان تالابی فصلی است و در تمامی سال فعالیت نمی کند، عنوان کرد: تالاب ها به صورت کلی آب را در طولانی مدت نگهداری و پوشش گیاهی و جانوری منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.


وی ادامه داد: موضوع مهم تالاب جازموریان موجب تخصیص ردیف اعتباری ملی شده که این بودجه به احیا و بهبود وضعیت این تالاب کمک می کند.


شاکری با تاکید براینکه باید احیای تالاب جازموریان همچنان در دستور کار مسئولان ملی و استانی قرار گیرد اظهار داشت : زیرا اطمینانی وجود ندارد که در سال های آینده بارندگی ها در حوالی این تالاب ادامه داشته باشد.


وی اضافه کرد : البته اعلام دقیق میزان آبگیری تالاب جازموریان بر عهده وزارت نیرو قرار دارد.


**بارندگی های اخیر، محیط زیست کرمان را بهبود بخشیده است


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان بیان کرد: بارندگی ها اخیر در استان با توجه به اینکه بین شرایط موجود و بارندگی در منطقه تعادلی برقرار بود برای حیات وحش و پوشش گیاهی این استان مطلوب بوده و وضعیت تالاب ها را بهبود بخشیده است.


وی با بیان اینکه بارندگی در بهار پوشش گیاهی استان کرمان را تحت تاثیر قرار می دهد گفت: بر اساس اعلام هواشناسی بروز سامانه های بارشی به کشور تداوم خواهد داشت و این سامانه ها در بهار استان کرمان را نیز تحت تاثیر قرار خواهند داد.


**اهالی کرمان محیط بان باشند


شاکری با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست استان کرمان با تعداد نیروی موجود در این اداره کل ممکن نیست تاکید کرد: برای حفاظت از محیط زیست به میزان تمامی جمعیت استان نیازمند محیط بان هستیم و مردم باید از این عرصه حمایت کنند.


وی ادامه داد: بنا به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیازمند عزم جدی و حمایت 80 میلیونی مردم محیط بان ایران هستیم تا بتوانیم بر اساس اصل 50 قانون اساسی به عنوان وظیفه عمومی وضعیت محیط زیست کشور را ارتقا دهیم.


بارش باران از روز دوشنبه هفته جاری در استان کرمان آغاز شد و تا ظهر چهارشنبه در بسیاری از نقاط این استان ادامه داشت.

نظرات بینندگان