arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۷۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۳ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۸

نخستین شکایت حقوقی از بوئینگ به جریان افتاد

غول‌ هواپیماسازی دنیا با سقوط دو بوئینگ ۷۳۷ مکس در اندونزی و اتیوپی زیر فشار است. خانواده یکی از قربانیان از این کمپانی آمریکایی به اتهام آگاهی از نقص سیستم کنترل ایمنی هواپیما به دادگاهی در ایلینوی شکایت برد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخستین شکایت حقوقی از بوئینگ به جریان افتادغول‌ هواپیماسازی دنیا با سقوط دو بوئینگ ۷۳۷ مکس در اندونزی و اتیوپی زیر فشار است. خانواده یکی از قربانیان از این کمپانی آمریکایی به اتهام آگاهی از نقص سیستم کنترل ایمنی هواپیما به دادگاهی در ایلینوی شکایت برد.

بستگان یکی از مسافران پرواز اتیوپی از کمپانی بوئینگ به دادگاهی در ایالت ایلینوی شکایت برده‌اند. این شکایت تحت عنوان آگاهی بوئینگ از نقص سیستم کنترل هواپیما و بی‌خبری خطوط هوایی اتیوپی از موضوع اقامه شده است.

وکلای این خانواده که شهروندان رواندا هستند، گفته‌اند که بوئینگ این هواپیماها را فروخته بی‌آنکه خلبان‌ها را برای پرهیز از خطا در استفاده از نرم‌افزارهای جدید سیستم کنترل خودکار ایمنی پرواز به اندازه کافی آموزش داده باشد.

بوئینگ هنوز به این شکایت و اتهام مطرح شده واکنشی نشان نداده و تنها در پیامی با کلیه خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را در پرواز ۳۰۲ "اتیوپین ارلاین" از دست داده‌اند، ابراز همدردی کرده است.

سخنگوی بوئینگ افزوده که این کمپانی از تحقیقاتی که برای یافتن علت سقوط دو هواپیما در جریان است، حمایت کرده و با گروه‌های مسئول همکاری دارد.

بررسی علل سقوط

تیم تحقیقات هم اینک روی سیستم کنترل خودکار ایمنی پرواز (MCAS) متمرکز شده است. با این سیستم، چنانچه سنسورها تشخیص دهند که موقعیت آیرودینامیک هواپیما به خاطر بالا بودن دماغه دچار خطر می‌شود، دماغه را بدون دخالت خلبان به پایین هدایت می‌کنند. کارشناسان در حال بررسی این امر هستند که آیا نقص فنی باعث هدایت دماغه به پایین شده یا سیستم ایمنی خودکار عامل آن بوده است.

آنها گفته‌اند که خلبان‌ها در تمام مدت سعی داشته‌اند کنترل دماغه به سمت بالا را داشته باشند اما دماغه به طور خودکار به پایین متمایل شده است.

پس از سقوط دومین بوئینگ ۷۳۷ مکس، سیستم خودکار ایمنی پرواز این نوع جت‌ها زیر ذره‌بین رفت. تقریبا همه کارشناسان بر این نظرند که حسگرهای این سیستم نقش اساسی در سانحه داشته‌اند.

"وال استریت ژورنال" می‌نویسد، بر اساس گزارشی مقدماتی که یک تیم آمریکایی تهیه کرده، سیستم MCAS کمی قبل از سقوط فعال شده بود. این تیم با ارزیابی داده‌های جعبه‌ سیاه بوئینگ‌ها نتیجه گرفته که اختلال یا نقص در سیستم هدایت پرواز، عامل سقوط هر دو هواپیمای اتیوپیایی و اندونزیایی بوده است.

کارشناسان دولت آمریکا نیز در روزهای گذشته شواهد به دست آمده از دو هواپیما را ارزیابی کرده و نتیجه مقدماتی را به سازمان هواپیمایی فدرال داده‌اند.

بوئینگ ۷۳۷ مکس چهارمین نسل از هواپیماهای مدل ۷۳۷ بوئینگ است که بارزترین تغییر آن، به کارگیری موتورهایی پیشرفته برای کاهش ۲۰ درصدی مصرف سوخت و احتراق بهتر است. این بوئینگ نخستین پرواز خود را در ژانویه ۲۰۱۶ انجام داد.

دهم مارس ۲۰۱۹ هواپیمای مکس ۷۳۷ اتیوپی کمی پس از اوج‌گیری در ۵۰ کیلومتری آدیس آبابا سقوط کرد. در ماه اکتبر ۲۰۱۸ نیز بوئینگ مشابهی که در اختیار خطوط هواپیمایی "لاین ار" اندونزی بود، در حوالی جزیره جاوه سقوط کرد. ۳۵۰ نفر در سقوط هر دو هواپیما جان خود را از دست دادند.

هر دو هواپیما در شروع پرواز، با منحنی و سرعت بسیار بالایی از زمین بلند شده‌ و سپس به صورتی کنترل نشده، کاهش ارتفاع داشته‌اند.

با سقوط دو بوئینگ مکس ۷۳۷، پرواز این مدل هواپیما در سراسر دنیا ممنوع شده است.

نظرات بینندگان