arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۸ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰

نشان شوالیه فرانسوي‌ها براي استاد ایرانی تئاتر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پروفسور احمد کاميابي مسک ـ استاد تئاتر ـ از سوي دولت فرانسه مفتخر به دريافت نشان عالي «شواليه پالم‌هاي آکادميک» شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا،کاميابي مسک داراي مدرک دکتراي دولتي (دِتا) از دانشگاههاي سوربن «پاريس ده» و «پل والري مُن‌پليه» در فرانسه است که تا کنون از وي چندين اثر به زبان پارسي، فرانسه، آلماني، انگليسي و هلندي منتشر شده است.

مجموعه سه‌جلدي رساله دِتايش با عنوان «مسئله انتظار در نمايشنامه‌هاي يونسكو و بكت و چگونگي اجراي آن در سراسر جهان و ارتباط فرهنگي بين شرق و غرب» در زمان حيات بکت و يونسکو مورد توجه اين استاد قرار گرفت و اوژن يونسکو بر آن مقدمه‌اي طولاني نوشت.

از جمله کتاب‌هايي که تا کنون از پروفسور کاميابي به پارسي منتشر شده است مي‌توان به: «يونسکو و تئاترش»، «گفتگوهايي با ساموئل بکت، اوژن يونسکو و ژان لويي بارو» و دهها مقاله و ترجمه اشاره کرد. وي پيش از اين نيز، در سال 1991 به دريافت جايزه بهترين نقد دانشگاهي در فرانسه مفتخر شده بود.

پروفسور كاميابي مسك، متولد 1322 در بيرجند، اکنون در دانشگاه تهران مشغول به تدريس است.

نويسنده کتاب «در جستجوي دوست» اين نشان را شامگاه شنبه، 12 آذرماه با حضور نمايندگان دانشگاهي و فرهنگي دولت فرانسه دريافت کرد.

گفته مي‌شود: نشان شواليه دانشگاهي بالاترين نشان فرهنگي و دانشگاهي دولت فرانسه محسوب مي‌شود و به استادان پژوهشگري که در زمينه هنر، ادبيات و فرهنگ خدمت کرده‌اند بدون هيچگونه ملاحظات سياسي، اعطا مي‌شود.

نظرات بینندگان