arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۷۸۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۸

مهار سیلاب ۱۲۸ میلیون متر مکعبی در سد سیمره

سد سیمره که در استان ایلام ساخته شده است، طی روز‌های ۴ تا ۷ فروردین ۱۳۹۸ حدود ۱۲۸ میلیون مترمکعب آورد رودخانه سیمره را کنترل و مهار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سد سیمره که در استان ایلام ساخته شده است، طی روز‌های ۴ تا ۷ فروردین ۱۳۹۸ حدود ۱۲۸ میلیون مترمکعب آورد رودخانه سیمره را کنترل و مهار کرد.

به گزارش تسنیم، بهروز مرادی مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشت: با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته در خصوص بارش‌های سیل آسا در فروردین ۱۳۹۸، تراز مخزن سد سیمره در اواخر سال گذشته به میزان ۷.۶ متر و به حجم ۲۷۳ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

وی افزود: طی روز‌های ۴ تا ۷ فروردین ۱۳۹۸ بارشی برابر با ۹۳.۵ میلی متر در ایستگاه هواشناسی سد سیمره ثبت شد که در روز ۵ فروردین و در زمان بارندگی، دبی پیک ورودی به مخزن سد سیمره به میزان ۸۳۱ متر مکعب بر ثانیه بود.

مرادی افزود: میزان افزایش تراز مخزن سد سیمره در زمان یاد شده برابر با ۲.۴ متر بود که با توجه به کاهش ترازی که قبلا انجام شده بود، به خوبی آورد رودخانه سیمره در سیلاب، کنترل و باعث شد که دبی حدود ۵۴۰ متر مکعبی در مخزن این سد ذخیره و کنترل شود.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر تنها حدود ۶۰ میلیون متر مکعب توسط نیروگاه برق آبی سیمره تخلیه شده که معادل دبی ۲۶۲ مترمکعبی است، اظهارداشت: این امر مانع از طغیان رودخانه در پایین دست سد سیمره شده و از بروز خسارت به ساکنان و کشاورزان منطقه جلوگیری کرد.

رئیس هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: در صورت عدم کاهش تراز مخزن سد سیمره در اواخرسال گذشته، علاوه بر تشدید خسارات به حوضه آبریز کرخه، پل ارتباطی گاومیشان به دلیل طغیان رودخانه کشکان به زیر آب می‌رفت و باعث قطع راه ارتباطی دره شهر به پلدختر می‌شد.

نظرات بینندگان