arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰

حذف واحدهای تولیدی و صنعتی از اولویت قطع برق و گاز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


مجلس - نمایندگان مجلس تصویب کردند که در زمان کمبود برق، گاز یا خدمات مخابرات واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع این منابع انرژی و خدمات قرار گیرند.

در ادامه بررسی طرح یک فوریتی بهبود مستمر فضای کسب و کار، ماده 26  این طرح را با 143 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع با اصلاحاتی تصویب شد.

 براساس این ماده مقرر شد  که در زمان کمبود برق، گاز یا خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات قرار داشته باشند.

این ماده همچنین شرکت‌های عرضه‌کننده برق، گاز و خدمات مخابرات را موظف کرد که هنگام عقد قرارداد با واحدهای تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی و خدماتی وجه التزام جبران قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات را در متن قرارداد پیش‌بینی‌ کنند.

ماده 26 طرح بهبود کسب و کار همچنین دولت را موظف کرد که هرگاه به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکت‌های عرضه کننده برق یا گاز یا خدمات مخابرات دستور دهد که موقتا جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی متعلق به شرکت‌های خصوصی و تعاونی را قطع کنند، باید نحوه جبران خسارت‌های وارده به این شرکت‌ها که ناشی از تصمیم فوق‌الذکر است را تعیین و اعلام کند.

آیین‌نامه اجرایی این ماده نیز بر اساس مصوبه وکلای ملت مشترکا توسط وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت‌، جهاد کشاورزی، نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه شده و ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون باید به تصویب هیئت وزیران برسد.

تبصره نخست ذیل این ماده نیز عنوان می‌کند که در زمان‌های اضطراری که برق یا گاز طبیعی واحدهای مسکونی، جان شهروندان را به خطر می‌اندازد، شورای تأمین استان محل ایجاد اضطرار، می‌تواند برای حداکثر دو روز با واقعیت تمدید حکم این ماده را لغو و دستور دهد، بدون تعیین نحوه جبران خسارت‌های وارده، برق یا گاز واحدهای تولیدی قطع شود‌ البته در جلسه تصمیم‌گیری در این باره، باید نمایندگان اتاق‌های مرکز استان نیز برای استماع نظراتشان دعوت شوند.

تبصره دوم این ماده نیز تأکید دارد که شرکت‌های عرضه کننده برق و گاز موظفند ضمن هماهنگی با شرکت‌های بیمه امکان خرید بیمه‌نامه پوشش دهنده خسارات ناشی از قطع برق یا گاز را برای واحدهای تولیدی مشترک خود فراهم آورد.
نظرات بینندگان