arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۲ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۸

بیش از 17 میلیون افغانی با فقر مطلق مواجهند

اداره مرکزی آمار افغانستان در تازه ترین تحقیقات خود اعلام کرد که بر اساس اطلاعات بدست آمده 17 میلیون و 900 هزار نفر در این کشور با فقر مطلق دست و پنجه نرم می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بیش از 17 میلیون افغانی با فقر مطلق مواجهند«حبیب‌الله موحد» معاون فنی اداره آمار و معلومات افغانستان امروز یکشنبه در نشستی در کابل، اعلام کرد که نتایج بررسی تازه این اداره از وضعیت فقر نشان می دهد که بیش از نیمی از جمعیت کشور با فقر چند جانبه روبرو هستند.
موحد گفت که بررسی تازه این اداره نشان می‌دهد که 51.7 درصد شهروندان کشور که شامل 17 میلیون و 900 هزار نفر می ‌شود با فقر مطلق دست و پنجه نرم می ‌کنند.
به گفته وی دسترسی کمتر از 40 درصد به خدمات بهداشتی، آموزشی، امکانات اولیه زندگی، کار و چالش امنیتی، پنج بعد مهم فقر را شکل می ‌دهد که در جریان این تحقیق در چارچوب 18 شاخص جزئی ‌تر مورد بررسی قرار گرفته است.
وی گفت که فقر چند جانبه یک روش جدید سنجش فقر به شمار می رودکه تاکنون در 100 کشور مورد استفاده قرار گرفته است.
موحد افزود که میزان فقر در شهرها 18 درصد، در روستاها 61 درصد و در بین عشایر به 89 درصد می ‌رسد.
موحد تصریح کرد که 58 درصد این افراد شامل کودکانی هستند که کمتر از 18 سال سن دارند؛ 48 درصد از خانواده‌هایی که زنان آن آموزش دیده بالاتر از سن 10 سال ندارند، 41 درصد خانواده‌هایی که از مواد سوخت جامد استفاده می ‌کنند و 39 درصد خانواده هایی که دستکم یک کودک محروم از آموزش دارند به گفته او در جمع فقیران چند جانبه یا چند بعدی قرار دارند.
به گفته وی 32 درصد از خانواده‌هایی که یک نفر شاغل دارند و اکثر اعضای خانواده در وابستگی اقتصادی به سر می‌ برند و 24 درصد از خانواده‌های که نوسانات اقتصادی را تجربه کرده ‌اند در جمع فقیران چند جانبه شامل می ‌شوند.
معاون اداره سرشماری، فقر چند بعدی را با تفکیک استان ها و شهرستان ها نیز نامتوازن خوانده وافزود: شاخص فقر 12 درصد از شهروندان کابل را دربر می ‌گیرد، اما در استان بادغیس این رقم به 85 درصد جمیعت این شهر می رسد.
«مصطفی مستور» وزیر اقتصاد افغانستان هم در این نشست گفت که گسترش دامنه فقر چند بعدی با میزان جمعیت خانواده رابطه مستقیم دارد.
به گفته وی، 61 درصد از خانواده‌هایی که بیش از 10 نفر عضو دارند در جمع فقیران مطلق بوده و تنها 33 درصد از خانواده هایی دارای کمتر از 4 عضو در جمع فقرا هستند.
مستور، افزایش بی ‌رویه جمعیت و سهیم نبودن اکثریت خانوار در چرخه تولید و کسب درآمد را اصلی ‌ترین عامل گستردگی دامنه فقر خواند و افزود که نزدیک به هفت میلیون نفر در کشور که بطور عمده زنان را شامل می شوند از نگاه اقتصادی غیر فعالند.
وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد که برنامه ملی آمار گیری را تدوین کرده است که در چارچوب آن تلاش می‌ شود جمعیت که از نظر اقتصادی غیر فعال هستند به فعالیت‌های اقتصادی سوق داده شوند.
افغانستان که با چالش ناامنی، بی سوادی، بیکاری و خشک سالی مواجه بوده است، باعث شده تا بیش از نیمی از جمعیت این کشور با فقر دست و پنجه نرم کنند، زیرا بخش بزرگی از بودجه ملی سالانه این کشور به جنگ و ناامنی اختصاص داده می شود و طرحی برای توسعه، ایجاد شغل و آموزش بصورت درست وجود ندارد.

نظرات بینندگان