arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸

انتخابات شهرداری‌ها و شورا‌های ترکیه؛ نبرد نهایی احزاب بزرگ به استانبول کشیده شد

حزب عدالت و توسعه (AK Party) وابسته به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به «پانزدهمین پیروزی متوالی» دست یافت، اما «حزب جمهوریخواه خلق» نیز خود را جزو فاتحان بزرگ معرفی کرد و نبرد به «آک پارتی» را به استانبول برد، جایی که هر دو مدعی پیروزی در آن شدند و یک نبرد تمام عیار و جنجالی را برای تصاحب آن شروع کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حزب عدالت و توسعه (AK Party) وابسته به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به «پانزدهمین پیروزی متوالی» دست یافت، اما «حزب جمهوریخواه خلق» نیز خود را جزو فاتحان بزرگ معرفی کرد و نبرد به «آک پارتی» را به استانبول برد، جایی که هر دو مدعی پیروزی در آن شدند و یک نبرد تمام عیار و جنجالی را برای تصاحب آن شروع کردند.

به گزارش دوشنبه ایرنا، طبق آماری که خبرگزاری آناتولی منتشر کرده، بیش از ۹۹ درصد از برگه‌های رای انتخابات شهرداری‌ها و شورا‌های شهر و روستا در ترکیه شمارش شده و در مجموع، عدالت و توسعه بیشترین آرا را به دست آورده است.
«اتحاد مردم» که ائتلاف عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی است، ۵۱.۶۷ درصد کل آرا را از آن خود کردند. «اتحاد ملت» که حاصل ائتلاف جمهوریخواه خلق و حزب نیک بود، مجموعا ۳۷.۵۳ درصد آرای مردم را به دست آوردند. اما به صورت تفکیک شده، عدالت و توسعه ۴۴.۴۲ درصد، حزب جمهوریخواه خلق ۳۰.۰۷ درصد، حزب نیک ۷.۴۶ درصد، حزب حرکت ملی ۷.۲۵ درصد، حزب دموکراتیک خلق‌ها ۴.۲۲ درصد و سایر احزاب ۶.۵۸ درصد آرا را کسب کردند.
رقابت اصلی میان عدالت و توسعه و جمهوریخواه خلق بود. عدالت و توسعه ۱۶ کلانشهر، ۲۴ شهر بزرگ، ۵۳۶ ناحیه و ۲۲۰ شهرستان و از سوی دیگر جمهوریخواه خلق نیز ۱۰ کلانشهر، ۱۰ شهر بزرگ، ۱۹۲ ناحیه و ۳۴ شهرستان را از آن خود کرده یا پیشتاز هستند. عدالت و توسعه مناطق مهمی از جمله قونیه و شانلی اورفا را از آن خود کرد و حزب جمهوریخواه خلق با پیروزی در آنکارا و چند شهر دیگر شمار شهرداری‌های تحت کنترل خود را از ۱۴ به ۲۰ افزایش داد.
نفس گیرترین بخش انتخابات مربوط به استانبول است، جایی که هنوز پیروز نهایی معرفی نشده است، اما هر دو نامزد اصلی در این شهر خود را برنده خوانده اند. «اکرم امام اوغلو» نامزد حزب جمهوریخواه خلق ترکیه با استناد به آمار‌های حزب خود گفت که با کسب ۲۸ هزار رای بیشتر پیروز انتخابات استانبول شده است. دقایقی بعد، یکی از مقام‌های بلندپایه استانی حزب عدالت و توسعه به خبرنگاران گفت که نامزد این حزب یعنی «بنالی یلدریم» با چهار هزار رای بیشتر پیروز شده است.
آماری که خبرگزاری آناتولی منتشر کرده است، نشان می‌دهد که ۹۸.۷۹ درصد برگه‌های رای در استانبول شمارش شده است. یلدریم با کسب چهار میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۵۴ رای معادل ۴۸.۷۰ درصد آرا و اکرم اوغلو با کسب چهار میلیون و ۱۰۷ هزار و ۳۱۳ رای معادل ۶۸.۶۵ درصد آرا را به دست آورده اند. در حقیقت تفاوت هر دو نامزد حدود چهار هزار رای است.

**اردوغان: ۱۵ بار پیاپی پیروز شدیم
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که خود بر محمل حزب عدالت و توسعه و از مبدا استانبول به رده‌های بالای سیاسی و اجرایی رسید، اظهار داشت: مردم در ۱۵ انتخابات متوالی این حزب را به پیروزی رساندند.
او در سخنانی که از بالکن دفتر حزب عدالت و توسعه در آنکارا ایراد کرد، گفت که ۵۶ درصد شهرداری‌های ترکیه توسط این حزب اداره خواهند شد.
وی افزود: از همه شهروندانم به ویژه برادران کُردمان به دلیل حساسیتی که نشان دادند، تشکر می‌کنم.
رئیس جمهوری ترکیه گفت: حزب عدالت و توسعه از سوم نوامبر ۲۰۰۲ که به اولین پیروزی اش دست یافت، همواره پیروز انتخابات بوده است.
اردوغان با اشاره به ناکامی عدالت و توسعه در برخی حوزه‌های انتخابیه گفت که علت آن این بود که عدالت و توسعه نتوانست به قدر کافی دیدگاه‌های خود را برای مردم تشریح کند. او اظهار داشت: از فردا صبح به دنبال شناسایی کاستی‌ها و رفع آن‌ها خواهیم بود.
رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که عدالت و توسعه در روز‌های آینده تغییر را تجربه خواهد کرد. وی ادامه داد: طی چهار سال و نیم آینده هیچ انتخابات دیگری نخواهیم داشت. پس چه کار خواهیم کرد؟ ما روی مسائل ملی و بین المللی متمرکز خواهیم شد و امیدواریم که کشور را در رده‌ای بالاتر از هم عصران خود قرار دهیم.
به گفته اردوغان، اولویت ترکیه از این پس، تقویت اقتصاد، حفظ توسعه و ایجاد اشتغال خواهد بود. او با اشاره به تحولات سوریه نیز خاطرنشان کرد که هدف ترکیه بازگرداندن آوارگان سوری و تبدیل منبج و شرق فرات به جایی امن است.

** قلیچدار اوغلو: انتخابات دموکراتیک بود
«کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب جمهوریخواه خلق که مهمترین حزب مخالف دولت ترکیه است در سخنانی بعد از انتخابات گفت که مردم در این رای گیری با دموکراسی همگام شدند. وی افزود: ما با هر نوع بی عدالتی روبرو بودیم، اما مردم با دموکراسی همراه شدند. این برای من بسیار مهم است.
او انتخابات شهرداری‌ها را یک «موفقیت» خواند و گفت: این انتخابات به صورت دموکراتیک و انسانی برگزار شد. نه فقط ما بلکه همه دنیا از دستاورد‌های موفقیت آمیز این انتخابات استقبال خواهد کرد. قلیچداراوغلو همچنین اظهار داشت: ما آماده ایم تا به وظایف خود برای غلبه بر بحران اقتصادی ترکیه عمل کنیم. او گفت که حزبش در سه شهر مهم آنکارا، استانبول و ازمیر پیروز شده است.
«الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان و «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهوری صربستان در تماس‌های تلفنی جداگانه پیروزی عدالت و توسعه را به اردوغان تبریک گفتند.
میلیون‌ها نفر به پای صندوق‌های رای رفتند تا شهرداران، اعضای شورا‌های شهر، «مختارها» (مقام‌های محلی) و اعضای شورا‌های ریش سفیدان را برای پنج سال آینده انتخاب کنند. میزان مشارکت مردمی در انتخابات دیروز ۸۴.۵۲ اعلام شده است.

نظرات بینندگان