arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸

وزیر نیرو: اهواز آمادگی عبور سیلابی با دبی ۳ هزار مترمکعب در ثانیه را دارد

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر دبی ورودی در مقطع اهواز به دو هزار و ۵۰۵ مترمکعب در ثانیه رسیده است و آمادگی لازم برای عبور سیلابی با دبی سه هزار متر مکعب در ثانیه در پایین دست وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر دبی ورودی در مقطع اهواز به دو هزار و ۵۰۵ مترمکعب در ثانیه رسیده است و آمادگی لازم برای عبور سیلابی با دبی سه هزار متر مکعب در ثانیه در پایین دست وجود دارد.

به گزارش تسنیم، رضا اردکانیان وزیر نیرو با اشاره به آمادگی سد‌های خوزستان برای مواجه با سیلاب‌های ورودی به این استان، گفت: تیم‌های محاسباتی با استفاده از مدل‌های ریاضی موجود و به اتکای سیستم‌های اندازه گیری دقیق و متعددی که در تمامی مناطق، سرشاخه‌ها و ایستگاه‌های مختلف مستقر هستند اطلاعات را به مرکز مانیتورینگ سازمان آب و برق خوزستان منعکس می‌کنند و مجموعه‌ای از بهترین متخصصان مشغول پایش سیستم هستند تا دستورات به صورت آنلاین به بهره‌برداران داده شود.

وی افزود: در حال حاضر دبی ورودی در مقطع اهواز به دو هزار و ۵۰۵ مترمکعب در ثانیه رسیده است و انتظار افزایش این رقم به حدود سه هزار مترمکعب در ثانیه نیز وجود دارد. براین اساس آمادگی لازم در پایین دست وجود دارد تا در مقطع اهواز سیلابی با دبی سه هزار مترمکعب در ثانیه را عبور بدهیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سد‌های کشور به لحاظ پایداری در شرایط مناسبی قرار دارند، گفت: طبیعتا کسانی هستند که به هر صورت و با هر هدفی به دنبال ایجاد التهاب در خصوص وضعیت سد‌ها باشند بنابراین اهالی خوزستان و سایر نقاط کشور حتما اطلاعات و اخبار را از کانال‌های رسمی دریافت کنند و توجهی به اطلاعات و اخباری که از طریق کانال‌های غیررسمی منتشر می‌شود نداشته باشند.

اردکانیان در پاسخ به سوالی در خصوص آمادگی سد‌های کشور برای مواجه با سیلاب‌های پیش‌رو گفت: در حال حاضر آمادگی کاملی وجود دارد تا نه این بارش‌ها بلکه میلیارد‌ها مترمکعب آب ناشی از ذوب شدن برف‌های فراوانی که در ارتفاعات باردیده است و در فصل بهار با افزایش دما به مرور ذوب و جاری خواهند شد را در مخازن سد‌های بزرگ تسکین بدهیم.

وی یادآور شد: در دهه‌های گذشته بیش از ۳۳۰ سیل بزرگ در استان خوزستان رخ داده است که به دلیل عدم آمادگی رودخانه‌ها متاسفانه خسارت‌های جانی وسیعی به همراه داشته است و در مسیر‌های طولانی رودخانه‌های استان حجم زیادی از این سیلاب به اطراف سرازیر شده و دشت‌ها و روستا‌های وسیعی را به زیر آب می‌برد.

وزیر نیرو تاکید کرد:، اما در شرایط فعلی به لحاظ آمادگی‌های موجود و دیواره‌های که ساخته شده است بخش قابل توجهی از سیلاب در مسیر رودخانه به سمت جنوب سرریز می‌شود که همین امر موجب افزایش حجم آب در مسیر اهواز شده است.

نظرات بینندگان