arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۲۰۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۹ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸

آلمان ریاست شورای امنیت سازمان ملل را برعهده گرفت

ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد با آغاز ماه آوریل به آلمان رسید تا عضو دیگر اتحادیه اروپا برای دومین ماه متوالی بر این کرسی تکیه بزند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آلمان ریاست شورای امنیت سازمان ملل را برعهده گرفتآلمان از ابتدای سال 2019 به عضویت غیر دائم این شورا در آمد و در اقدامی ابتکاری با توجه به ترتیب حروف الفبا که فرانسه و این کشور را پشت سر هم قرار داده است، ریاستی مشترک را برگزیدند.
به این ترتیب، فرانسه مدیریت جلسات شورا را در ماه مارس بر عهده داشت و اکنون نوبت به آلمان رسیده است اما این دو کشور تمام برنامه ها و دستور کارها را با توافق و همکاری یکدیگر پیگیری کرده اند.
آلمان یکی از کشورهای مدعی حضور دائمی در شورای امنیت است که می کوشد در اصلاحات سازمان ملل به آن دست یابد.
برگزاری نشست با موضوع قوانین بین المللی حقوق بشردوستانه، منع گسترش سلاح های کشتار جمعی و حمایت از ان پی تی، مساله سوریه، مهاجرت، زنان در نیروهای حافظ صلح، خاورمیانه و یمن، تعرضات جنسی در درگیری ها، گزارش سازمان منع سلاح شیمیایی درباره سوریه و مساله سودان و سودان جنوبی بخشی از برنامه های اعلام شده شورای امنیت برای این ماه است.
در دوره ریاست فرانسه بر این شورا هم علاوه بر مسایلی همچون خاورمیانه، سوریه، یمن، سودان جنوبی و لیبی، اعضای این شورا به کشور مالی سفر کردند.
همچنین یک نشست به ریاست وزیر خارجه فرانسه درباره قطع تامین مالی تروریسم و نشست فوق العاده دیگری هم درباره تصمیم 25 مارس ترامپ در شناسایی جولان اشغالی به عنوان بخشی از سرزمین های رژیم اشغالگر قدس برگزار شد که در آن 14 عضو شورای امنیت علیه این اقدام یکجانبه و خلاف مقررات بین المللی دولت آمریکا، اظهار نظر کردند.
شورای امنیت، 15 عضو دارد که آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین اعضای دائم آن هستند و 10 عضو دیگر نیز برای مدت 2 سال با رای کشورهای عضو سازمان ملل متحد برگزیده می شوند.
آلمان، کویت، لهستان، پرو، ساحل عاج، گینه استوایی، اندونزی، آفریقای جنوبی، جمهوری دومنیکن و بلژیک اعضای غیر دائم این شورا هستند که دوره نیمی از آنها با آغاز سال 2020 به پایان می رسد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان