arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸

ارتفاع آب در برخی رودخانه های قم افزایش قابل توجهی کرده است

فرماندار قم با بیان این که پس از پایان بارندگی و فروکش کردن آب رودخانه، مردم به خانه های خود بازخواهند گشت، ادامه داد: آسیب جدی از این منطقه گزارش نشده است و ضرر و زیان های احتمالی پس از عادی شدن شرایط ارزیابی می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرماندار قم گفت: صبح امروز ارتفاع آب در مسیل ها و رودخانه های بالا دست قمرود به ویژه در منطقه امامزاده عبدالله(ع) در بخش کهک به یک متر و 70 سانتی متر رسیده بود که در حال حاضر بر اساس گزارش های رسیده ارتفاع آب افزایش قابل توجهی کرده است.

مرتضی حیدری دوشنبه شب افزود: حجم آب موجود در رودخانه قمرود که 200 متر مکعب بر ثانیه پیش بینی شده بود، در ساعت های آینده افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

وی ادامه داد: ساکنان حاشیه رودخانه قمرود قم مراقبت های لازم را برای جلوگیری از خسارت های جانی و مالی داشته باشند تا شرایط کنونی را بدون آسیب سپری نماییم.

وی گفت: همشهریان از جان و مال خودشان مراقبت لازم را داشته باشند و اگر تصمیم سازمان مدیریت بحران بر تخلیه روستاها بود، ساکنان این مناطق آماده تخلیه باشند و با آرامش منازل خود را ترک کنند.

حیدری خاطرنشان کرد: صبح امروز به همراه استاندار و مسئولان از روستاهای بالادست رودخانه قمرود، سلفچگان و سد سنجگان بازدید نمودیم، ظرفیت سد سنجگان و کبار پر شده بود و آب آن در حال سرریز بود و حجم آب رودخانه های پایین دست نیز بیشتر شده بود و آب رودخانه امامزاده اسماعیل(ع) نیز به شدت در حال طغیان بود.

سد کبار سدی قدیمی است که در دشت کبار در نزدیکی زنبورک از توابع جنت‌آباد بخش‌ کهک قم قرار دارد.بخش کهک درجنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم 30 کیلومتر است.

سد مخزنی سنجگان نیز در روستای سنجگان از توابع بخش سلفچگان قم و در فاصله 54 کیلومتری جنوب غربی این استان بر روی روخانه سلمان بنا شده ‌است.

سد کبار و سنجگان هر کدام ۵۰۰ هزار متر مکعب ظرفیت ذخیره آب دارند که در حال حاضر ظرفیت آنها تکمیل شده است.

وی گفت: درحال حاضر شرایط در شهر قم کاملا عادی است، ولی شرایط روستاهای بالادست رودخانه قمرود این شهر عادی نیست.

وی گفت: منزل 35 تا 40 خانوار در روستای کهندان بخش خلجستان قم در مسیر سیلاب قرار گرفته بود و قبل از این که آسیبی متوجه این خانواده ها شود، مسئولان دستور تخلیه این واحدها را صادر کردند.
کهندان روستایی از توابع دهستان قاهان بخش خلجستان قم است که در دره کوه وتوس قرار گرفته است.
بخش خلجستان با وسعت یک هزار و 100 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 10 هزار تن در شرایط عادی و 50 هزار تن در فصول خاص، به مرکزیت شهر دستجرد یکی از بخش های پنج گانه قم است که با مرکز استان حدود 75 کیلومتر فاصله دارد.

فرماندار قم با بیان این که پس از پایان بارندگی و فروکش کردن آب رودخانه، مردم به خانه های خود بازخواهند گشت، ادامه داد: آسیب جدی از این منطقه گزارش نشده است و ضرر و زیان های احتمالی پس از عادی شدن شرایط ارزیابی می شود.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی نیروهای امدادرسان مدیریت بحران و همه دستگاه ها تا اطلاع ثانوی ادامه دارد تا با هوشیاری و مراقبت، جلوی هر گونه آسیب به مردم گرفته شود.

وی گفت: با توجه به این که اقدامات امدادی برای جلوگیری از آسیب و خسارت به مردم صورت می گیرد، از شهروندان به ویژه افرادی که در حاشیه قمرود و سایر رودخانه ها ساکن هستند تقاضا داریم، خودشان نسبت به حفظ جان و مالشان مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: با توجه به پیش بینی وزش باد با سرعت بیش از 80 کیلومتر بر ساعت، همشهریان از پارک خودرو زیر درختان فرسوده خودداری کنند و اشیا متحرک در پشت بام و اماکن مختلف را جمع آوری نمایند تا حادثه ای رخ ندهد.

حیدری با اشاره حضور مردم در طبیعت همزمان با 13 فروردین ماه، گفت: امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران تمام تدابیر برای حفاظت از جان مردم اندیشیده شد و از مردم خواهش می کنیم با ماموران مستقر در کنار رودخانه ها و سدها همکاری لازم را داشته باشند و در اطراف رودخانه های خروشان اتراق نکنند.

نظرات بینندگان