arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰

افشای ماموریت هواپیمای جاسوسی در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دو روز پس از آنکه اعلام شد نیروهای مسلح ایران توانسته اند از طریق حملات سایبری، هواپیمای جاسوسی آر کیو ۱۷۰ آمریکا را در خاک ایران فرود آورند، برخی مطبوعات سوییس ماموریت این جاسوس آمریکایی برفراز آسمان ایران را فاش کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب  ایرنا، مطبوعات سوییس در این زمینه نوشتند که این هواپیما در حال عملیات برای شناسایی ساختارهای هسته ای ایران بوده است.

روزنامه 'نویه زوریخر تسایتونگ' به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده گزارش کرده که این امر جزء عملیات سری آمریکا برای بدست آوردن اطلاعات دقیق تر درباره برنامه هسته ای ایران است.

این درحالی است که پیش از این به نقل از مقامات آمریکایی ادعا شده بود که این هواپیماها در افغانستان برای عملیات شناسایی در پاکستان و تحرکات طالبان و القاعده در آن کشور مورد استفاده قرار می گیرند.

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه روز گذشته چگونگی کنترل هواپیمای پیشرفته جاسوسی امریکا بدست نیروهای مسلح ایران را تشریح کرد.

وی گفت: اخیرا با اطلاعات جمع آوری شده و مراقبت‌های دقیق الکترونیکی مشخص شد این هواپیما قصد نفوذ و جاسوسی بر فراز کشورمان را دارد که پس از ورود این هواپیما به فضای شرق کشور، این هواپیما در کمین گاه الکترونیکی نیروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ایران به زمین نشانده شد.

طول دو بال این هواپیما حدود ۲۶ متر، طول بدنه چهار و نیم متر و ارتفاع آن یک متر و ۸۴ سانتی متر است و دارای سیستم های پیشرفته جمع آوری اطلاعات در ابعاد الکترونیکی، تصویری و مخابراتی و سامانه های راداری مختلف است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: این هواپیما از جهت نوع ساخت و پوشش، رادار گریز طراحی شده و از حیث فناوری آخرین نمونه هواپیماهای پیشرفته‌ای است که امریکا مورد استفاده قرار می‌دهد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته با احضار سفیر سوییس در تهران، ضمن اعتراض بسیار شدید به تجاوز یک فروند هواپیمای جاسوسی امریکا به عمق حریم هوایی ایران، توضیحات فوری و اقدامات جبرانی دولت امریکا در این زمینه را خواستار شد.

در یادداشت اعتراض دولت ایران که عصر پنجشنبه به سفیر سوییس، حافظ منافع امریکا در ایران تسلیم شد، با اشاره به افزایش اقدامات تحریک آمیز و مخفیانه امریکا علیه ایران، از جمله تجاوز یک فروند هواپیمای جاسوسی آر کی یو ۱۷۰ به عمق حریم هوایی ایران آمده است این اقدام دولت آمریکا نقض تمام قوانین و مقررات شناخته شده بین المللی و اقدام علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است و طبعاً همه مسئولیت آن بر عهده دولت آمریکاست.

در این یادداشت تصریح شده است: دولت جمهوری اسلامی ایران با اعلام شدیدترین اعتراضات خود عواقب تکرار چنین رفتارهایی را متوجه دولت آمریکا دانسته و حـــق پی گیری شایسته موضوع را برای خود محفوظ می داند.

نظرات بینندگان