arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰

تاکی باید قسم بخوریم که ما می توانیم؟

بابک افقهی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برگزاری نمایشگاه الکامپ و به نمایش گذاشتن توان متخصصان کشورمان در حوزه فناوری اطلاعات فرصت خوبی است ،تا از نزدیک با ظرفیت های فوق العاده فناوری اطلاعات کشورمان بیشتر آشنا شویم. شاید بتوان گفت بدون تردید ،تحریم فرصت های گرانسنگی را در توسعه اعتماد به نفس ملی و خودباوری ما ایجاد کرده است. موضوعی که رهبر فرزانه انقلاب در تبیین اهمیت آن، شتاب بخشیدن به روند پیشرفت کشور را منوط به تقویت اعتماد به نفس ملی دانستند و ایران را در نیمه راه دستیابی به اهداف و آرمانهای خود در مسابقه پیشرفت منطقه ای و جهانی ارزیابی فرمودند.

پیشرفتهای خیره کننده اخیر در حوزه های متنوع علوم پایه،پزشکی و فنی و مهندسی موید این پیشرفت هستند.اتفاقاتی مانند دستگیری ریگی،شرور مشهور و بدسابقه ای که با حمایت کامل اطلاعاتی و فناورانه آمریکا و ایادی اش در منطقه، مقهور هوش و توان فوق العاده جوانان این مرز و بوم شد ویا این موضوع که هواپیمای پیشرفته جاسوسی آمریکا با تنوع فناوری‌ها هدایت و کنترل از کنترل خارج شده و سالم توسط فرزندان ایران ،روی زمین نشسته تبلور عینی،واقعی و عملیاتی این پیشرفت هاست.

حال سوال اینجاست آیا حتما باید اتقاقاتی نظیر دو اتفاق یاد شده روی دهد تا به استعداد و توان جوانان مان که این روزها نقل محافل دوست و دشمن شده است،پی ببریم؟با این توصیف و درانطباق با هدف های چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و به ویژه حرکت به سوی استقرار اقتصاد دانش بنیاد، ناگزیربایدسیاست های باور پذیری کنونی و اعتماد به جوانان و متخصصان کشور فراتررفته وبارویکردبه توان تولیدات با فناوری بالا و همت برای توسعه آن به منزله عامل مسلط دررقابت پذیری ملی ، طبقه بندی مناسبی برای ترازیابی و پیگیری تحولات فناورانه کشوردرراستای تحقق اهداف یادشده توسط جوانان متخصص و دانشمندان جوان کشور طراحی وبه مورداجراگذارده شود.

روی سخن من با آن دسته از مدیران و مسوولانی است که علیرغم همه این واقعیتها با تردید و دودلی به توان و دانش فنی بومی می نگرند. شاید لازم است واضح تر و بطور مصداقی بیان کنم. یکی از توفیقات مسجل کشور ،رسیدن به مرزهای دانش در حوزه فناوری اطلاعات است. فارغ از تولیدات فاخر و رقابتی ما در این حوزه ،موفقیت های متخصصان کشورمان در دستیابی به دانش فنی و تولید محصولات سطوح راهبردی در حوزه فناوری اطلاعات یکی از برجسته ترین دستاوردهای سالهای اخیراست.سیاستهای خصمانه و استکباری آمریکا و دست نشاندگانش حتی به این حوزه هم کشیده شده است.همه اهل فن می دانند که ما در خرید لیسانس و پیاده سازی نرم افزارهای راهبردی مدیریت تحت تحریم قرار داریم.
راه حل هایی که بطور اعجاب انگیزی ضمن ارتقای جهشی بهره وری ،شفافیت،سرعت و بهبود شایان توجه در تولید و ارائه خدمت را در بنگاهها به دنبال دارد. بابررسی به عمل آمده دراین خصوص مشاهده می شوددرصدبالایی ( قریب به 90%) ازسازمانهاو بنگاههای بزرگ دنیا،ازسیستم ها ی مدیریت قوی مبنی برجزئیات برترواستانداردهای جهانی بهره برده اند.
کارآمدترین این سیستمها، سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی یاMRPII/ERPمی باشد که درتمامی سازمانهای موفق مورد استفاده می باشد.
MRPII/ERP با بهره گیری از یکپارچگی درسطح داده و فرآیند، تعامل سیستمی را به همراه یادگیری قابلیت سنجش وارزیابی، قابلیّت مشاهده تمام اجزاء سازمان درهرلحظه ودرنهایت هوشمندی را در هر سازمانی ایجاد می نماید. ازسوی دیگر صنعت ایران درحوزه های مختلف نیازمندتوجّه جدی به موضوعات مرتبط دراین زمینه است که باپذیرش اصل تولید رقابتی بامسائلی مواجه خواهیم بود که عدم برنامه ریزی و دور اندیشی برای آنها سرنوشت ما را به آخرین جایگاه ها سقوط خواهد داد.
واقعیتی که بر صنعت و تولید ما حاکم است نشانۀ ضعف وکاستی جدی در حوزه سیستم های مدیریت دارد زیرا با وجود قیمت نسبتا پائین مواد اولیه ، انرژی ، نیروی انسانی و درکنار آن استفاده از ماشین آلات مناسب و مدرن نمی توانیم در رقابت کیفیت و قیمت برنده باشیم.
با بررسی این مسئله مهم به جایگاه برنامه ریزی و بهره برداری بهینه از منابع و نحوه مدیریت فرآیند تبدیل منابع به محصول برمی خوریم.
به اعتقاد مادرکنارمشکلات ومسائل دیگرموجوددرکشورمسئله ضعف درسیستمهای مدیریتی از اساسی ترین مواردی است که بایدبه آن پرداخت وتوجه نمود. نیاز مفرط صنایع داخلی به استفاده از این امکان فوق العاده گروهی از جوانان و متخصصان ایرانی و ایرانیان متخصص مقیم خارج را که سابقه کاروفعالیت درخارج ازکشورودرصنایع تولیدی وسیستمهای برترتولیدازقبیلMRPII , ERP, MES, JIT, Lean Mfg.دارند، را بر آن داشت تابه راه حل جامع مدیریتی مبنی برنامه ریزی منابع سازمانی بپردازند و کشور را از این حیث بی نیاز کنند.
اما حیف و صد حیف که باید در چانه زنی با مدیران صنعت ،قسم حضرت عباس بخورند که بخدا ما می توانیم و توانسته ایم.بشوند که فلان مدیر از عدم امکان تولید چنین محصولی بدون مشارکت خارجی ها می گوید.

درد بکشند که فلان شرکت واسطه ای با حقارت و منت قرار است مشابه اروپایی همان محصول را با دور زدن تحریم به ارزش 5/9 میلیون یورو به فلان برق منطقه ای بفروشد ،فارغ از ایجاد اشتغال عظیمی که برای جوانان با تخصص های مختلف ایجاد می کند، همین جوانان با کمتر از یک پنجم این مبلغ می توانند این سیستم را نه فقط برای یک منطقه بلکه برای کل توانیر اجراکنند!اما هنوز خارجی پسندی و عدم اعتماد به تخصص و توان بالای جوانان ما ،در لایه هایی از مدیریت کشور آسیب های جدی را بر پیکره تنومند جوانان متخصص می زند اما همه بدانند جوانان غیرتمند ما چه دیده شوند و چه دیده نشوند چه مورد اعتمادقراربگیرند یا نگیرند ،راهی که برای اعتلا و اقتدار علمی ایران اسلامی برای لبیک به ندای رهبراندیشمندشان انتخاب کرده اند را هرگز تغییر نخواهند داد.
*رئیس کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
1
12
شما نمیتوانید.مثال پل دریاچه ارومیه که ابتدا نقشه وطرح کلی مال ایران بود که دریا را با خاک پر کنیم ..... و حالا فاجعه به بار اومده.هند فقط در زمینه آی تی پیشرفت کرد که وضعیت هند را دگرگون کرد و او را وارد جمع کشورهای پیشرفته کرد.ما چطور؟
عباس سعيدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
4
برادر عزيز آخه اگر بنا باشد حضرات مديران وكارشناسان به توانمنديهاي بچه مسلمانهاي داخلي ايمان وباور ورو بياورند از مزاياي ماموريت هاي خارجي خود كه مهمترين بهانه براي بسياري از سفر هاي خارجي است محروم مي شوند ولو بنا باشد فلان قطعه ويا نرم افزار را كه البته قابل تهيه از داخل كشور باشد با گدايي از امارات وارد كنند
غزل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
0
0
تا وقتی که بتوانید ....!
نظرات بینندگان