arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۷۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۹ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰

انتقاد از شعرهاي مورد استفاده‌ي مداحان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدعلي بهمني با بيان اين‌كه مداحان زيادي توانايي درك شعر خوب را ندارند، گفت:‌ بسياري از مداحان از شعرهاي سطح پايين بهره مي‌برند و در مقابل شعر خوب عاشورايي كم مي‌آورند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به نقل از ایسنا، اين شاعر پيشكسوت عنوان كرد:‌ متأسفانه قرن‌هاست اين پرسش كه چرا شعرهاي سخيفي درباره‌ي واقعه‌ي عظيم عاشورا سروده مي‌شود كه درخور اين واقعه‌ي عظيم نيست، بي‌جواب مانده است.

او در ادامه گفت: ‌در افسانه‌ي «موسي و شبان»، چوپاني در خلوت با زبان خود با خداوند سخن مي‌گفته است. اين مسأله شخصي است و در مقوله‌ي بي‌تابي‌هاي روحي پذيرفته است؛ اما متأسفانه امروز درباره‌ي واقعه‌اي به عظمت كربلا،‌ سخنان و اشعار سخيفي در ميان انبوهي از جمعيت گفته مي‌شود كه واقعا قابل قبول نيست.

بهمني با بيان اين‌كه بسياري از مردم بدون درك و تأمل در شعرهايي كه در مراسم عزاداري خوانده مي‌شود‌، فقط اشك مي‌ريزند،‌ گفت: بسياري از مردم با همين اشعار خود را سبك مي‌كنند و به معناي آن‌ها توجه نمي‌كنند‌؛ در گذشته هم اين‌چنين بوده است؛ نه اين‌كه ما امروز به اين نتيجه برسيم كه شعرهاي عاشورايي امروز شايستگي بيان واقعه‌ي عظيم عاشورا را ندارند.

بهمني متذكر شد: بسياري از مديران فرهنگي كشور هم مي‌دانند بعضي از اشعاري كه درباره‌ي واقعه‌ي عاشورا به كار برده مي‌شود، شايستگي اين واقعه و بزرگان آن را ندارد‌؛ مراسم عاشورا هر سال تكرار مي‌شود و مسؤولان فرهنگي كشور بايد در طول سال با يك مديريت دقيق به فكر اين مسأله باشند.

او در ادامه افزود: البته اگر شعر خوب هم در اختيار بسياري از مداحان قرار گيرد، باز هم نمي‌توانند واقعيت واقعه‌ي عظيم عاشورا را آن‌چنان كه شايسته آن است، نشان دهند.

اين شاعر همچنين گفت: سال‌هاست مي‌شنويم كه مي‌گويند، «هر كه دارد هوس كرب‌وبلا،‌ بسم‌الله» و در واقع فكر نكرده‌اند كه كربلا هوس نيست و اگر به‌جاي «هوس» از «عطش» استفاده شود، مي‌بينيد كه از لحاظ معنا شوكت ديگري پيدا مي‌كند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدعلی جعفری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
3
7
انتقادات مطرح شده از برخی مداحان که تعداد آنها هم کم نيست وارد است. اما در مورد نکته ای که در باره بيت معروف مورد بحث گفته اند، به نظرم ایراد واردی نيست. اولا هوس در اينجا بار منفی ندارد و به معنی مطلق میل و خواهش باطنی است. ثانیا حالت مجازی دارد و زيباتر از «عطش» يا هر کلمه ديگری است. ثالثا کلمه «هوس» به خاطر تکرار حرف سين با کلمه «بسم الله» تناسب آوايی دارد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
11
3
آقای بهمنی حتما باید اشعار شما رو بخونن که مورد طبع شما و شاعران صاحب نظر قرار بگیره خواهش میکنم نظرات حضرت ایت الله وحید خراسانی رو مطالعه بفرمایید و با عزاداری مردم که صدها سال قدمت داره در نیفتین / ما با اون شعری که شما هوس اسمشو گذاشتین شهدا مون رو به سوی بهشت بدرقه کردیم و دشمن اسلام رو بدرک رهسپار نمودیم اونوقت شما در بند کلماتین خواهش میکنم دیگه واسه سپردن عزاداری به مسولین تلاش نکنین مسولین همون کارها جاریشونو درست انجام بدن امام حسین ازشون راضی خواهد بود / شیعه هست و یه ایران که تنها کشور شیعیانه /
شهاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
0
بنده خدا ترانه های اینا رو ول کردی گیر دادی به هوس؟!!!در کل وضع مداحی تاسف بار است.
نظرات بینندگان